۶ ماه تمرین برای ۱۰ دقیقه رژه رفتن: دولت کره شمالی ۷۰ ساله می‌شود

چندین ماهه که کره شمالی خودشو واسه نمایشی بزرگ آماده می‌کنه تا در مراسم جشن هفتادمین سال تاسیس دولت، وحدت ملت و ارتش خود رو به رخ جهانیان بکشه.

خبرنگاران بین‌المللی هم به این مراسم دعوت شده‌ان تا در روز یکشنبه تماشاگر رژه گسترده نیروهای ارتش کره شمالی در پایتخت این کشور یعنی پیونگ یانگ باشن.

واسه این مراسم برنامه‌ریزی‌های بسیار دقیقی انجام شده و علاوه بر رژه نظامی و سفر احتمالی هیاتای خارجی، واسه اولین بار در پنج سال گذشته نمایش بزرگ رقص و آواز موسوم به بازی‌های دسته‌جمعی آریرانگ (هنرهای نمایشی عادی در کره شمالی) هم صورت قبول می کنه و صدها هزار نفر در اون حضور به هم می رسونن.

بازی‌های دسته‌جمعی آریرانگ پس از ۵ سال معطلی دوباره در اینجور مراسمی به اجرا در میاد که هنوز دلیلی واسه این اعلام نشده. این اتفاق، رقابتی یا ورزشی نیس و وجود اینجور هنرهای نمایشی در اون عجیب به نظر می‌رسد چون بازی‌های آریرانگ در برنامه‌های بزرگی مثل بازی‌های المپیک اجرا می‌شن.

در روزای گذشته تصاویر ماهواری خیلی از پیونگ‌یانگ منتشر شده که نشون می‌دهد این کشور در حال آماده شدن واسه برگزاری یه رژه نظامی دیگه س. این در حالیه که  تحلیل کنندگان می‌می گن مشخص نیس که در این رژه نظامی بزرگ‌ترین موشک‌های بالستیک کره شمالی به نمایش در میان یا خیر.

رژه‌ نظامی مدت‌هاست که از طرف کره شمالی واسه نشون دادن قدرت نظامی این کشور به کار برده می‌شه و نمایش سپتامبر در بحبوحه مذاکرات متشنج بر سر آینده برنامه اتمی و موشکی کره شمالی برگزار می شه.

این جشن هرساله یکی از یدونه و توک شانس هاییه که مردم کره شمالی واسه جشن گرفتن دارن اما همزمان حس غرور رو در مردم نهادینه کرده و فرصتی واسه ارسال پیامی مهم به کشورای جهان میشه. کیم سال ۲۰۱۸ رو با فعالیتای دیپلماتیک شروع کرده. ایشون شخصاً با رهبران چین، کره جنوبی و آمریکا و واسه اولین بار پس از بدست گرفتن قدرت در سال ۲۰۱۷ انجام داده. هم اینکه اواخر ماه جاری، کیم جونگ اون در نشستی در پیونگ یانگ با مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی دیدار می کنه؛ نشستی که می تونه در جشن هفتاد سالگی کره شمالی کرد یابد.

کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی در ژوئن سال جاری میلادی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرده و دو طرف توافق کردن تا هم جهت با خلع اسلحه اتمی شبه جزیره کره همکاری لازم رو داشته باشن. اما مذاکرات از اون زمان متوقف شده و انتقادهای بی‌تعدادی درباره نبود رسیدن به پیشرفت در این مورد به وجود اومده.

براساس تصاویر ماهواره‌ای که به وسیله موسسه “Planet Lab” منتشر شده، تحلیل کنندگان می گن که این رژه نظامی شاید مثل همونیه که هشتم فوریه برگزار شد اما نشونه ای از به نمایش گذاشته شدن موشکای بالستیک قاره پیما با توانایی هدف قرار دادن آمریکا در این رژه دیده نمی شه.

جفری لویس، مدیر برنامه منع گسترش تسلیحات در شرق آسیا در موسسه تحقیقات بین الملل میدلبری کالیفرنیا گفت:‌ الان، این رژه شاید تا حدی مثل رژه ماه فوریه باشه.

در میان تسلیحاتی که تیم میدلبری در تصاویر ۲۲ اوت خود از منطقه آموزش رژه نظامی کره شمالی مشخص کرده میشه به تانک، توپ، نفربر، موشک‌های ضد هوایی و راکت اندازه ها اشاره کرد.

بقیه تسلیحات احتمالی شامل موشک‌های کروز دفاع ساحلی و هم اینکه دست کم موشک بالستیک کوتاه برده.

کره شمالی همیشه همه رفتارای سیاسی خود رو در هاله‌ای از ابهام گذاشته و کم پیش اومده که به صورت شفاف و مستقیم در مورد تصمیم‌گیری‌های خود حرفی به میان بیاره.

جون لی، مدیر مرکز ویلسون سنتر کره و مدیر قبلی اسوشیتدپرس در پیونگ یانگ در مورد برگزاری این مراسم گفته: «اینجور اتفاق مهمی این فرصت رو به مردم می‌دهد تا علاوه بر جشن گرفتن و غرور ملی خود رو هم نمایش بدن. این مراسم هم اینکه فرصتی واسه رسوندن پیام دولت پیونگ‌یانگ به بیرون مرزهای این کشوره.»

کیم جونگ اون در سال ۲۰۱۸ با بزرگان کشورهایی مثل چین، کره جنوبی و آمریکا ملاقات داشت. در اواخر ماه جاری میلادی هم اون در پیونگ یانگ میزبان رئیس جمهور کره جنوبی، مون جائه میشه.

مطلب دیگر :   ۱۵ شگفت انگیز؛ فیلم‌هایی که همه منتظر اکران آن‌ها در پاییز ۲۰۱۸ هستند [قسمت دوم]
در مورد رژه پیونگ‌یانگ

کارشناسان باور دارن پیونگ‌یانگ از رژه‌های بزرگ و خیره کننده ارتش واسه رونق بخشیدن هر چی بیشتر به مراسم استفاده می کنه.
هم اینکه قدرت جدید ارتش رو هم به نمایش می ذاره تا به صورت سربسته پیامی به همه جهان بده و اسلحه‌ها و قدرت خود رو به رخ بکشه.

به گفته بعضی کارشناسان، کره شمالی با سان نظامی می خواد به دولت‌های غربی بگه اگه شما حمله کنین، ما با قدرت تموم و لوازم و اسلحه‌های پیشرفته خود در مقابلتون وای میستیم.

تا حالا هیچ مدرکی مربوط به توقف روند تولید اسلحه‌های هسته‌ای کره شمالی وجود نداشته. پس گمانه‌زنی می‌شه پیونگ‌یانگ در این جشن بعضی از اسلحه‌های خود رو به نمایش بزاره.

تصاویر ماهواره‌ای نشون می‌دهد که کره شمالی چندین ماهه واسه برگزاری این مراسم تمرین می‌کنه و رژه فردا با ابهت بسیار زیادی برگزار می شه.

در تصاویر معلوم نیس کدوم یکی از لوازم یا اسلحه‌های ارتش به نمایش می ذاره اما کارشناسان منتظر دیدن موشک‌های بالستیک قاره پیما هستن.

خبرهای مربوط به از سرگیری فستیوال موسوم به «بازیای دسته جمعی» در اوایل تابستون امسال مخابره شد.
از اون زمان، سازمان دهندگان تورهای مسافرتی شرایط رو واسه مسافران خارجی به خاطر حضور در این فستیوال جفت و جور کردن. این شبه نمایش بزرگ ترین نمایش و بخش اصلی جشن ملی سالگرد تشکیل کشور کره شمالیه که در اون بیشتر از ۱۰۰٫۰۰۰ نفر به انجام حرکات موزون و ژیمناستیک به صورت هماهنگ می پردازن. این بازیا نمایشی غلوآمیز و پر زرق و برق از ترکیب هنر اجرا و تبلیغات دولتی کره شمالی میشه که ارزشای اتحاد و میل سیاسی کشور رو مشخص می کنه.

این دومین رژه نظامی کره شمالی در سال ۲۰۱۸ه. اولین رژه نظامی این کشور در ماه اکتبر و یه روز قبل از افتتاحیه مسابقات المپیک زمستونی در کره جنوبی برگزار شد؛ مسابقاتی که نقش مهمی در از سر گیزی مذاکرات و نزدیکی دو کشور داشت.

در مورد هنرهای نمایشی که قراره در این مراسم برگزار شه، باید بدونین که بلیط‌های زیادی واسه شرکت در مراسم به توریست‌های خارجی فروخته شده تا از نزدیک تماشاگر هنرنمایی کره‌ای باشن.

در این مراسم بیشتر از یکصد هزار نفر هستن و با انجام حرکات نمایشی، رقص و حرکات ژیمناستیک تصاویری بی‌مثل خلق می کنن. این حرکات نمایشی ترکیب باشکوهی از نظم، اتحاد، نمایش قدرت و هنر اجرایی کره شمالی هستن که می‌توان از اون به عنوان یه جور پروپاگاندای سیاسی هم یاد کرد.

کارشناسان انتظار دیدن دو عامل اصلی و مهم رو در این نمایش سالیانه و ملی دارن: یکی دقیق شدن و فوکوس کردن بر مسایل اقتصادی و امرار معاش مردم و دیگری اتحاد بین دو کره که هر دو از اولویتای اصلی کیم جونگ اون به حساب میان.هزاران زن و مرد نمایشایی اجرا می کنن که این دو اولویت رو ترسیم می کنن، مثلا افراد با انجام حرکات موزون خود دریایی رو تشکیل داده و یهو ماهی از اون بیرون خواهد گرید یا هزاران نفر دور هم جمع می شن تا یه باغچه قشنگتر رو تشکیل. در نگاه اون با تماشای این مراسم به یه تورنمنت تفریحی و سرگرمی فکر می کنین اما با نگاه عمیق تر متوجه میشین که تماشاگر یه پروپاگاندای دولتی در اندازه بزرگ هستین.

آخرین Mass Games (بازی‌های دسته‌جمعی آریرانگ) در سال ۲۰۱۳ میلادی و پس از سومین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در پیونگ‌یانگ برگزار شد.

اینها را هم بخوانید