صدمین سالگرد انتخاب مجدد مسکو به عنوان پایتخت روسیه

۱۰۰ سال پیش در اینجور روزهایی بود که واسه چندمین بار پشت سر هم، مسکو، پایتخت روسیه شد و پایتختی، از سنت پترزبورگ، یکی از دیدنی ترین شهرهای روسیه و جهان گرفته شد.
پایتختی ایران هم هم چون روسیه در چند قرن گذشته، مرتب به وسیله پادشاهان از این شهر به اون شهر شده و در آخر، تهران به وسیله آغا محمد خان قاجار به عنوان پایتخت ایران در ۲۳۲  ساله پیش انتخاب شد.

انتقال دولت شوروی از پتروگراد به مسکو یه حادثه مهم اون دوره بود. سن پترزبورگ از سال  ۱۷۱۲ میلادی تا اون دوره پایتخت امپراتوری روسیه بود. حالا لازم شد که کل نهادای دولتی، بانک مرکزی و ذخیره طلا و ادارات و وزارتخانه ها (کمیته های کمیسری)، جمعا ارتش ۱۵۰ هزار نفری کارمندان دولتی به مسکو وارد شن. ولادیمیر لنین و لئون تروتسکی در جلسه حزب حاکم بلشویک طرفدار این ایده شده و ولادیمیر بونچ — برویویچ، مسئول امور اقتصادی رو مامور کردن که این نقشه رو عملی کنه.

لنین و تروتسکی بر اون بودن که قرار گرفتن کمیساریاهای مردمی در مسکو امنیت نه فقط از دولت شوروی بلکه امنیت پتروگراد متروک رو تضمین می کنه.
پس از انتقال دولت شوروی به مسکو آلمان و کشورای متحد قبلی روسیه —آنتانت وسوسه تصرف پتروگراد انقلابی رو از دست می دادن. تصرف پتروگراد گرسنه بدون بالاترین رهبری شوروی، براشون کمتر مطلوب می بود. آماده سازی واسه حرکت قطار شماره ۴۰۰۱ حامل دولت شوروی به رهبری لنین به مسکو به صورت مخفی انجام شد.
شب ۱۰ مارس، در تاریکی مطلق ، قطار خاص که به وسیله تفنگداران لتونی وفادار به بلشویکا مراقبت شده بود، راهی سفر تاریخی شد.
این قطار در ایستگاه “ویشِرو” مورد حمله ملوانانی قرار گرفت که از جبهه باز می گشتن و و تنها رفتار قاطعانه نگهبانان دلیل شد که این خطر رفع شه.

شب ۱۱ مارس ۱۹۱۸ ، قطار حامل دولت وارد پایتخت جدید شد.
اعضای مهم شورای شهر مسکو از اون استقبال کردن. لنین با خونواده اش اول در هتل “ناسیونال” زیست ولی بعد به کرملین جا به جایی مکان کرد.
در محل جدید توجه خاص به مسائل امنیتی مبذول شد.
اول فرماندهی کرملین مسئول تامین امنیت مقامای دولتی بود و بعد از چندی این وظیفه به تفنگداران لتونی و بعد به محصلین دوره های مسلسل اول مسکو محول شد.
از ۱۴ تا ۱۶ مارس، در جریان کار چهارمین کنگره شوراهای عالی روسیه قطعنامه ای در مورد انتقال دولت شوروی از پتروگراد به مسکو به تصویب رسید.

لئون تروتسکی رئیس کمیساریای انقلابی نظامی وابسته به شورای نمایندگان کارگران و سربازان پتروگراد ضمن توصیف شرایط در اون زمان در روزنامه ایزوستیا نوشت: شورای کمیسرهای مردمی و کمیته اجرایی مرکزی واسه کنگره شوراهای شورای مرکزی روسیه به مسکو رفتن. با اطمینان میشه گفت که در این کنگره تصمیمی در باره انتقال پایتخت ار پتروگراد به مسکو گرفته می شه.
منافع کل کشور این رو می خواد.

مطلب دیگر :   مالدیو گردی؛ عروسی رویایی بر فراز اقیانوس هند

امپریالستای آلمان که به ما صلحی با شرایط کمرشکن تحمیل کردن مثل قبلی دشنمان پر طاقت و سمج حکومت شوروی باقی می مانند. در این شرایط، شورای کمیسرها ممکن نیس در پتروگراد در فاصله پیاده روی دو روزه از محل قرار گرفتن سربازان آلمانی بمونن و کار کنن. اما واسه امنیت خود پتروگراد هم لازمه که دولت رو به مسکو انتقال بدیم. امپریالیستای آلمانی بازم تصرف پتروگراد رو به عنوان ضربه ای مرگبار به انقلاب و قدرت شوروی تلقی می کنن.

انتقال حکومت به مسکو به اونا نشون میده که دولت شوروی در همه جاهای کشور ما به همون اندازه قویه و پس به بی هدف بودن مقابله علیه پتروگراد پی میبره. در مورد انتقال پایتخت به مسکو امنیت نظامی پتروگراد بسیار بالا میره و به این خاطر جایی واسه هیچ گونه هرج و مرج و سراسیمگی وجود نداره.

مسکو امروزی با جمعیت ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بزرگترین شهر روسیه و پایتخت اروپا هستش.
بعلل مسایل مختص شهر بزرگ و نزدیکی مسکو به مرزها با اتحادیه اروپا پیشنهاد شد که پایتخت این کشور بحای مسکو در یکاتزینبورگ واقع در اورال شمالی مستقر شه.
در سن پترزبورگ حدود ۵ و نیم میلیون نفر سکونت دارن و پایتخت فرهنگی این کشور هستش.
بیشتر گردشگران از این دو مرکز و دور و بر اونا که اهالی شون از ۲۰ میلیون نفر بیشتره، دیدن می کنن.

و اما در باره تهران می شه گفت که این شهر تا زمان دوره قاجاریان قصبه کوچیکی بود و در ۱۲ مارس ۱۷۸۶، محمد خان وارد تهران شد و پایتخت رو به اونجا منتقل کرد.
این تصمیم به خاطر موقعیت هدف دار تهران در تقاطع مسیرهای تجاری و تهدید به استانهای شمالی از طرف امپراتوری روسیه گرفته شد.

قبل از این شهرای جور واجور پایتخت ایران بودن، از جمله ری، شیراز، تبریز و اصفهان. حالا حمعیت تهران بزرگ به بیشتر از ۱۳ میلیون نفر رسیده. این کلان شهر از دید تعداد زیادتر از اندازه جمعیت مسایل اجتماعی و ترافیکی و لجستیکی زیادی داره.

با در نظر گرفتن حقایق تاریخی مربوط به روسیه میشه گفت پایتخت این کشور چند بار به شهرهای مختلفی منتقل شد.
در ۸۸۲ میلادی،  پایتخت روسیه از نووگورود به کی یف جا به جایی مکان کرد.
قبل از اون در لادگو بود. هم اینکه سوزدال و ولادیمیر در زمان خود پایتخت روسیه بودن. مسکو وقتی که سن پترزبورگ از ۱۷۱۲  میلادی تا ۱۹۱۸ میلادی، پایتخت روسیه بود محل تاج گذاری تزارای این کشور تا کنون موند. سفر به روسیه از اردیبهشت ۹۷ و در آستانه برگزاری جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه زیاد می شه.

اینها را هم بخوانید