موشک ضد تانک جدید روسی با قدرت نفوذ در بیش از ۱ متر زره و حربه آمریکا برای مقابله با آن

مقامات نظامی روس ادعا کردن که موشک ضد تانک جدیدی که به وسیله مهندسان نظامی این کشور ساخته شده و در تانکای مدرن روسیه مورد استفاده قرار می گیره، برتری زیادی به این تانکا در مقابل تانکای برابر غربی و به خصوص تانک آبرامز (M1 Abrams) ساخت کشور آمریکا خواهد بخشید. ً این موشک جدید می تونه در زرهی به اندازه دو برابر ضخامت زره الان تانک آبرامز نفوذ کنه.
بر خلاف بزرگنمایی مقامات روسی در مورد این موشک ضد تانک اما میشه گفت که ساخت اینجور موشکی با این قدرت عجیب غیرممکن نیس.

واسه ده ها، تانکای روسی توانایی شلیک موشک از لوله های توپ اصلی خود رو داشتن. تانکای روسی توانایی شلیک گلولهای آتیش زا و سوراخ کننده زره واسه نابود کردن تانکای دشمن رو دارن اما در فاصله های دور امکان هدف قرار دادن دقیق خودروهای زرهی دشمن بدون به کار گیری موشکای ضد تانک دارای توانایی هدایت شوندگی سخت می شه.
در حالی که دقت گلولها پرتابی با افزایش فاصله کم میشه، دقت موشکای ضد تانک هدایت شونده حتی در مسافتای بسیاری طولانی هم بازم ثابت و قابل اعتماد باقی می مونه طوری که این خاصیت نقطه زنی حتی در آخر برد اونا هم مهمه.

تانکای روسی واسه بردن جنگ با تانکای ناتو باید در مسافتای کوتاه با گلولهای سوراخ کننده زره خود وارد کارزار شده و یا در مسافتای طولانی با به کار گیری موشکای ضد تانک قوی خود به هدف برسن. این یکی از برتریای بی همتا تانکای روسیه که در تانکای ناتو دیده نمی شه.
حالا رسانه های دولتی روسیه ادعا کردن که این موشک ضد تانک جدید توانایی سوراخ کردن زرهی به اندازه دو برابر زره الان تانک ام ۱ آبرامز رو داره.
این موشک که براساس موشک ۹M119 Reflecks ساخته شده، بیشتر از ۳٫۱ مایل (۵ کیلومتر) برد داشته و در زرهی ۹۰ سانتیمتری ساخته شده از فولاد فشرده هم نفوذ می کنه.

حتی بعضی از سایتای خبری مانند Army Recognition توان نفوذ این موشک ضد تانک قوی رو تا یه متر عنوان کردن. این موشک از یه کلاهک انفجاری فشرده سود می بره که با حرکت سریع فلز شکل یافته انفجاری باعث سوراخ شدن و ذوب شدن زره می شه.
تانک M1A2 آبرامز آمریکا یکی از بهترین تانکای جهان در مورد زره حفاظتیه. زره کلفت این تانک از لایه های فولاد، سرامیک، اورانیوم ضعیف شده و سرب ساخته شده.
هر چند اعداد و ارقام مربوط به هر کدوم از این لایه ها جزو اطلاعات پنهونی ارتش آمریکا حساب می شه اما استفن زالوگا که کارشناس تانکه برآورد کرده که بدنه قسمت جلوی تانک آبرامز نامبرده از یه زره ۷۰ سانتیمتری سود می بره در حالی که قوس جلویی تانک آبرامز (قسمت برجک) زرهی با قدرت ۱٫۳۰ متر رو در برابر مواد منفجره فشرده بوجود میاره.

مطلب دیگر :   تیزیِ خط فقر بر پیشانی یک سوم جمعیت ایران؛ چه شد این‌طور گرسنه شدیم؟

یعنی، با در نظر گرفتن این که می گن این موشک ضد تانک جدید قدرت نفوذی به اندازه ۱۰ درصد بیشتر از موشکای قبلی Reflecks رو داره، میشه نتیجه گرفت که توان اصلی اون در نفوذ به زره ۹۹ سانیتمتر میشه. از دید نظری، این موشک ضد تانک قدرت نفوذ به بدنه جلویی تانک آبرامز رو داره اما توان نفوذ به برجک رو نداره. اینجوری میشه گفت که این موشک خطرناک تر از دیگر موشکای ضد تانک قبلی روسی نیس.
شاید تانکای جدید آرماتا (Armata) امکان به کار گیری موشکای قدیمی مانند Reflecks رو نداشته باشن. به خاطر همین روسا مجبور شدن نوع جدیدی ساخته و از اون یه فرصت تبلیغاتی بسازن.

البته آمریکاییا هم در برابر این تهدیدات بیکار ننشسته ان و تازگیاً سیستم حفاظتی فعال تروفی (Trophy active protection system (APS)) که به وسیله اسراییل ساخته شده رو روی تانکای آبرامزی که در اروپا خدمت می کنن نصب کرده. این سیستم حفاظتی قوی دارای آنتنای راداری مختلفی در دور و بر تانکه که موشکا و راکتای شلیک شده به سمت تانک رو می شناسونه. وقتی که این تهدیدات به مسافتی خاص برسن، این سیستم حفاظتی الگویی از فلزات رو مانند یه تفنگ ساچمه ای به سمت هدف شلیک کرده و اونو قبل از برخورد با تانک نابود می سازه.

این سیستم بسیار موثر بوده و به طور کاملً اتوماتیکه و همیشه از تانک و خدمه اون مراقبت می کنه.
یعنی، تانک آبرامز از قبل هم خوب واسه مقابله با موشکای ضد تانک جدید مورد استفاده تانک آرماتا مجهز شده.
این موشکا باید بتونن از سیستم حفاظتی نامبرده عبور کنن تا با برخورد مستقیم با بدنه تانک آبرامز بتونن اونو نابود کنن که با در نظر گرفتن زره کلفت و سیستم حفاظتی تروفی کار بسیار سختی به نظر می رسه. موشک جدید تهدیدی جدی واسه برجک تانک آبرامز هم به حساب نمیاد و اینجوری رقابت یکصد ساله بین تانک و موشک ضد تانک بازم ادامه داره.

موشک ضد تانک جدید آمریکا که قاتل اهداف متحرک دریایی و زمینیه

توپ ۴۰ میلیمتری قوی و جدید آمریکایی که از هلی‌کوپتر تا تانک رو نابود می‌سازه

تانک تی ۹۰ ام؛ مخوف ترین تانکی که روسیه تا حالا ساخته

با همه تانکای پیشرفته و مخوف موجود در ارتش روسیه آشنا شید

اینها را هم بخوانید