اصول برندینگ موفق
١) برند خود را تعریف کنید.
هدفتان از ایجاد این کسب و کار چیست؟ پاسخ به این سوال ارزش ها، اهداف و وظایف برند شما را مشخص می کند. داشتن یک برند هدفمند موفق، پیوند قوی با مخاطبان هدف ایجاد می کند. برندسازی زمانی موفق است که هر بخش از کسب و کارتان ارزش شما را نشان دهد.
٢) مخاطبان خود را بشناسید.
قبل از اینکه برندتان را بسازید، باید مخاطبان خود را درک کنید. یعنی باید بدانید که مشتریان و مخاطبانتان به چه چیزهایی اهمیت میدهند، و به چه چیزهایی اهمیت نمی دهند و اینکه چگونه از استفاده از محصول یا خدمات شما سود خواهند برد.
زمانی که مخاطبان خود را درک کنید، می توانید اطمینان حاصل کنید آنچه که می فروشید و محتوایی که برای تبلیغ آن تولید می کنید به طور مداوم با آن ها طنین انداز می شود و منجر به افزایش فروش و بهبود وفاداری مشتری می شود.
نکاتی برای شناخت مخاطب:
• بررسی دادههای فعلی: برای شناخت مخاطبان فعلیتان از Google Analytics برای بررسی دادههای فعلی موجود استفاده کنید تا به درک عمیقتری از مخاطبانتان برسید.
• شناسایی پرسونای مخاطب: پرسونای مخاطب به شما امکان می دهد خواسته ها و نیازهای آن ها را درک کنید.
• انجام نظرسنجی: نظرسنجی ها برای به دست آوردن پاسخ های خاص به سؤالات مربوط به عملکرد برند و محصول و خدمت شما عالی هستند.
٣) چشم انداز برند را تعیین کنید.
بعد از مشخص شدن فلسفه ایجاد برند، زمان تعیین یک بیانیه چشم انداز است. بیانیه چشم انداز مشخص می کند که می خواهید به چه چیزی برسید. برای مشخص شدن چشم انداز برند باید به سوالات زیر پاسخ دهید:
• دوست دارید کسب و کارتان در پنج تا ده سال آینده به کجا برسد.
• بیانیه را بر اساس ارزشهای کسبوکارتان بنویسید.
• بیانیه چشم انداز خود را در زمان حال بنویسید.
• لحن بیانیه باید واضح و روشن باشد.
• اطمینان حاصل کنید که بیانیه شما به راحتی قابل درک است.
در اینجا دو نمونه از چشم اندازهای برندهای بزرگ آورده شده است:
Dove: ما معتقدیم زیبایی باید منبع اعتماد به نفس باشد و نه اضطراب. به همین دلیل است که ما اینجا هستیم تا به زنان در تمام دنیا کمک کنیم تا با ظاهرشان ارتباط مثبت برقرار کنند و به آن ها کمک کنیم تا عزت نفس خود را بالا ببرند و پتانسیل و توانایی های خود را درک کنند.
کوکا کولا : چشم انداز ما این است که نوشیدنی های مورد علاقه مردم را بسازیم، تا آن ها را از نظر جسم و روح تازه کنیم. و در نتیجه کسب و کار پایدارتر و آینده مشترک بهتری ایجاد کنیم.
گلدن مارت، یک شرکت بینالمللی با امکانات بسیار زیاد است علاوهبر به روز ترین راه کارهای بازاریابی به شما این فرصت را میدهد تا کسب و کار خود را در وسعت جهانی تبلیغ کنید.
۴) رقبای خود را بررسی کنید.
از رقبای خود بیاموزید، در مورد آن ها تحقیق کنید و مشخص کنید که چه چیزی برند یا شرکت شما را از آن ها متمایز می کند.
برای تعیین وجه تمایز خود نسبت به رقیبان:
• فهرستی تهیه کنید که شامل تمام ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد محصول یا خدمات شما باشد.
• رقبای خود را در گوگل جستجو کنید و ویژگی ها و مزایای خود را با آن ها مقایسه کنید، سپس می توانید تصویر واضح تری از وجه تمایز خود با آن ها به دست آورید.
• به یک نیاز عاطفی فکر کنید که با محصول یا خدمات شما برآورده می شود.
• از دیدگاه مشتری به محصولات و خدمات خود نگاه کنید و هر چیزی که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید.
• جنبه هایی از محصول یا خدمات خود را که رقبای شما نمی توانند آن را تقلید کنند، شناسایی کنید.
• به عبارات مربوط به محصول یا خدمات منحصر به فرد خود فکر کنید، آن ها را واضح و مختصر نگه دارید.
بعد از انجام این مراحل، شما می توانید در قالب یک شعار، وجه تمایزخود با رقبا را به جذاب ترین شکل ممکن ارائه کنید.
در اینجا چند مثال آورده شده است:
M&M: در دهان شما آب می شود، نه در دست شما.
نسکافه: همه چی با یه نسکافه شروع میشه.
اپل : متفاوت فکر کن.
کتاب های پرسمان گاج: برای ۲۰، پرسمان کافیست.
۵) شخصیت برند خود را ایجاد کنید.
فکر می کنید اگر شرکت شما یک انسان بود، این انسان چه شخصیتی داشت؟ ایجاد شخصیت برند به درک واقعی شخصیت خریدار وابسته است. ایجاد شخصیت مناسب برای برند، به مخاطبانتان کمک می کند تا تصمیم بگیرند که آیا شما برند مناسبی برای آن ها هستید یا خیر. شخصیت برند باید در سراسر ارتباطات شما منعکس شود، از لحن صدا و زبان گرفته تا نوع فونت و رنگی که انتخاب می کنید. همه این ها منعکس کننده ارزش برند شما و در نهایت ارزش مشتریان شما خواهد بود.