انواع و اقسام شرکت های تجاری

راهنمای ثبت شرکت

 

راهنمای ثبت شرکت

 

انواع شرکت­های تجاری در ایران

طبق ماده ۲۰ قانون تجارت، ثبت شرکت ­های تجارتی بر هفت قسم است:

۱) شرکت سهامی؛

۲) شرکت با مسئولیت محدود؛

۳) شرکت تضامنی؛

۴) شرکت مختلط غیرسهامی؛

۵) شرکت مختلط سهامی؛

۶) شرکت نسبی؛

۷) شرکت تعاونی تولید و مصرف.

در فصول بعد به مقررات مربوط به هر یک از این شرکت­ها خواهیم پرداخت.

 

شرکت سهامی عام

تاسیس شرکت سهامی عام در دو مرحله صورت می­گیرد:

۱- مرحله پذیره نویسی از عموم مردم جهت مشارکت در شرکت سهامی و فروش سهام به مردم جهت تکمیل شدن سرمایه شرکت؛

۲- مرحله بعد از پذیره نویسی و تأسیس و ثبت نهایی شرکت. در هر یک این دو مرحله برای مرجع ثبت شرکت­ها وظایفی پیش بینی شده است.

قبل از شروع پذیرنویسی، مؤسسین لازم است ابتا، در اجرای ماده ۲۵ قانون بازار اوراق بهادار مصوب 1/9/1384 به سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه نمایند و موافقت آن سازمان را با ثبت شرکت و پذیره نویسی کسب نمایند سپس مدارک زیر و را به ثبت شرکت­ها ارایه دهند و برای پذیره نویسی از آن اداره اجازه کسب نمایند.

ثبت شرکت سهامی خاص

مهمترین تفاوت شرکت سهامی عام و خاص که بر روند ثبت آنها تأثیر گذار است.  این است که شرکت سهامی خاص نمی­تواند سهام خود را پذیره نویسی یا برای فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانک­ها عرضه نماید یا به انتشار آگهی، اطلاعیه یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام خود مبادرت ورزد.  و تمام سرمایه شرکت باید بوسیله خود موسسین تامین می شود. لذا مرحله اول که مربوط به اجازۀ پذیره نویسی از سوی مرجع ثبت شرکت­ها است، در خصوص شرکت­های سهامی خاص صدق نمی­کند.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص عبارتند از: ۱- دو نسخه اظهار نامه؛ ۲- دو نسخه اساسنامه؛ ۳- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره؛ ۴- ارائه کپی برابر با اصل شناسنامه موسسین و بازرسان؛ 5- ارائه گواهی بانکی مربوط به پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت؛ چنانچه سرمایه شرکت بصورت غیر نقد باشد، لازم است فهرست اموال تهیه شود و توسط کارشناس رسمی دادگستری به ریال تقویم گردد و این فهرست با سایر مدارک تسلیم شود؛ 6- در صورتی که موضوع نیاز به اخذ مجوز داشته باشد ارائه مجوز الزامی است.

 

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود: بر خلاف شرکت سهامی در شرکت با مسئولیت محدود سرمایه به سهام تقسیم نمی­شود بلکه هر یک از شرکاء سهم الشرکه­ای دارند نه مجموع آن سرمایه شرکت را تشکیل می­دهد. امکان تشکیل شرکت با دو نفر و مسئولیت محدود شرکاء و قواعد ساده این شرکت باعث گردیده که فعالان اقتصادی به تأسیس چنین شرکتی روی آورند، به نحوی که در حال حاضر، در بین تمام شرکت­های تجاری بیشترین تعداد شرکت ثبت شده شرکت با مسئولیت محدود است.

مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

برای ثبت این شرکت لازم است، مدارک زیر به اداره ثبت شرکت­ها داده شود: ۱- دو نسخه تقاضانامه؛ ۲- دو نسخه شرکتنامه؛ ۳- دو نسخه اساسنامه؛ ۴۔ دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین؛ 5 فتوکپی شناسنامه شرکا و مدیران؛ 6 اخذ و ارائه مجوز در صورت نیاز؛ ۷- در صورتی که سهم الشرکه غیر نقدی باشد ارایۀ تقویم نامه و امضای آن توسط کلیه شرکاء ضروری است.

اگر شرکت ثبت شده دارید و نیاز به ثبت برند دارید. به این لینک مراجعه فرمایید.

شرکت تضامنی یعنی چه؟

شرکت تضامنی احکام شرکت تضامنی که نوع قوی شرکت شخص است در مواد 116 الى 140 ق.ت آمده است. مدارک لازم جهت ثبت شرکت تضامنی همان مدارک مربوط به ثبت شرکت با مسئولیت محدود می­باشد. در شرکت­های شخص پس از انحلال و تصفیه، اگر مازاد دینی وجود داشته باشد، شرکا ضامن تائید آن می­باشند و بهمین دلیل است که اسم آنها را شرکا ضامن گفته­اند. در شرکت تضامنی طلبکاران شرکت می­توانند مازاد دین را بنحو صد در صد از هر یک از شرکا شرکت وصول کنند.

شرکت نسبی چیست؟

شرکت نسبی: شرکت نسبی مانند شرکت تضامنی است با این تفاوت که در شرکت تضامنی شرکا در مقابل طلبکاران متضامنا مسئول پرداخت قروض شرکت هستند ولی در شرکت نسبی هر یک از شرکا به نسبت سرمایه­ای که در شرکت داشته مسئول تادیه قروض شرکت است؛ مثلا، شرکتی که به بین دو نفر به نسبت ۴٠ درصد و 60 درصد تشکیل می­شود، اگر بدهی شرکت بیش از سرمایه آن باشد، نسبت به باقیمانده طلب، شریک اول نسبت به ۴٠ درصد و شریک دوم نسبت به ۱۰ درصد مسئولند. در اسم شرکت عبارت شرکت نسبی و لااقل اسم یکی از شرکا باید قید شود.

مطلب دیگر :   تقویت درک مطلب  زبان انگلیسی

شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی

شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی: این دو نوع شرکت عملاً متروک هستند و در اداره ثبت شرکت­ها تعداد انگشت شماری از آنها یافت می­شود، از این رو اسناد مدارک لازم برای تأسیس آنها و رویۀ مرجع ثبت شرکت­ها هم مشخص نیست.

شرایط و مدارک لازم برای ثبت شرکت­های تعاونی

پس از تشکیل شرکت تعاونی، می­توان نسبت به ثبت آن اقدام نمود. لازمه وجود قانونی تعاونی ثبت آن است. اولین هیأت مدیره شرکت تعاونی پس از اعلام قبولی ظرف یک ماه از تاریخ برگزاری اولین جلسه مجمع عمومی عادی، مکلفند با انجام تشریفات مقرر نسبت به ثبت تعاونی اقدام نمایند (تبصره ماده 51 قانون اقتصاد بخش تعاونی جمهوری اسلامی ایران). برای این منظور در نخستین جلسه پس از انتخاب مدیر عامل به یکی از اعضاء یا به مدیر عامل با حق توکیل غیر وکالت می­دهد تا برای ثبت تعاونی اقدامات لازم را انجام دهد.

نخستین اقدام در ثبت شرکت تعاونی

برای ثبت هر شرکت تعاونی، نخست لازم است اقدامات انجام شده برای تشکیل آن، از لحاظ انطباق با مقررات به تأیید وزارت تعاون برسد و برای آن «مجوز ثبت» صادر شود. مجوز حاکی از تأیید وزارت تعاون بر مطابقت اقدامات انجام شده برای تشکیل تعاونی با مقررات مربوط است. برای اخذ مجوز ثبت، اولین هیأت مدیره با وکیل وی، مدارک مورد نیاز ثبت تعاونی را به وزارت تعاون تسلیم و صدور آن را درخواست کند. وزارت تعاون پس از بررسی مدارک، در صورت تأیید اقدامات انجام شده، مجوز ثبت را صادر می کند. مجوز ثبت یکی از مدارکی است که باید برای ثبت تعاونی به مرجع ثبت شرکتها تسلیم شود، نیاز به اخذ مجوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاکی از اهمیت و موقعیت و نقشی است که تعاونی ها در نظام اقتصادی کشور دارند. از طرف دیگر، این امر امکان بهره­مندی تعاونی­ها را از تسهیلاتی که دولت در اختیار آنها قرار می دهد، فراهم می سازد.

ثبت موسسه غیر تجاری

علاوه بر شرکت­ها که به امور تجاری اشتغال دارند، قانون گذار، نهاد حقوقی خاصی را که دارای شخصیت حقوقی می­باشد، جهت انجام اموری که جنبه غیر تجاری دارد از قبیل کارهای علمی و ادبی یا امور خیریه یا خدماتی پیش بینی نموده است.

انواع مؤسسه کدامند؟

طبق ماده ۲ آیین نامه فوق الذکر تشکیلات و مؤسسات مزبور از لحاظ انطباق با مقررات به دو قسمت می ­شوند:

الف) مؤسساتی که مقصود از تشکیل آن جلب منافع و تقسیم آن بین اعضای خود نباشد. مانند مؤسسات خیریه.

ب) مؤسساتی که مقصود از تشکیل آن ممکن است جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضای خود یا غیر باشد. مانند کانون­های فنی و حقوقی وغیره.

 

مؤسسات عمومی دولتی و غیردولتی

نوع دیگر از مؤسسات که جنبه عمومی داشته و متعلق به اشخاص نمی ­باشند، مؤسسات عمومی هستند که این قبیل مؤسسات خود به دو دسته تقسیم می­شوند: مؤسسات عمومی دولتی و غیر دولتی

الف) مؤسسه عمومی دولتی طبق ماده ۳ قانون محاسبات عمومی کشور عبارت است از: واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون ایجاد و زیر نظر یکی از قوای سه گانه اداره می­شود و عنوان وزارتخانه ندارد.

ب) طبق ماده ۵ قانون مذکور، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، واحدهای سازمانی مشخصی هستند که با اجازه قانون، به منظور انجام وظایف و خدماتی که جنبه عمومی دارد تشکیل شده و یا می ­شود.

اینها را هم بخوانید