چه راهکارهایی برای جذب مشتری موثرند

چه راهکارهایی برای جذب مشتری موثرند؟

به گزارش مجله اینترنتی آموزشی یک آموزگار یکی از نکات مهم در تبلیغات، برجسته کردن جوانب مثبت کسب‌و‌کار شماست؛ یعنی همان عواملی که موجب مزیت رقابتی شما می‌شوند.

آگهی‌های تبلیغاتی بسیار زیادی وجود دارد که هوشمندانه ساخته شده‌اند، ولی در فروش مزیت‌های ویژه‌ی محصول یا خدمات تبلیغ‌شده، ناتوان هستند. تا زمانی که این مزایا را برجسته نکنید، تبلیغات، ارزش ویژه‌ی محصولات شما را به مشتریان بالقوه نشان نمی‌دهد.

باید بدانید که روش‌های تبلیغات موثر با گذر زمان تغییر می‌کند. ضمن آنکه روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که متناسب با هر کالا یا خدماتی متفاوت است. پس این موضوع که چگونه تبلیغ کنیم برای روش جذب مشتری در کسب و کار نیازمند در نظر گرفتن برخی نکات است.

آیا تبلیغ همیشه برای جذب مشتری است؟! بر خلاف انتظار خیلی‌ها، جواب این سوال “خیر” است! درست است که تقریبا تمام اهداف در نهایت باید به خرید منجر شود، ولی باید بدانید هدف اصلی هر تبلیغ به طور مستقیم جذب مشتری و افزایش فروش نیست!

در موارد زیادی تبلیغات به دنبال آگاهی از برند است. وقتی یک برند وارد بازار پر از رقابت، می‌شود، نیاز دارد که شناخته شود! برای همین می‌بینید که در بسیاری از تبلیغات صرفا نام برند را می‌گویند و اشاره خاص به محصولی نمی‌کنند.

درست است که با اختصاص دادن مبلغ مشخصی در ماه برای تبلیغات، کار دفترداری و حسابداری شرکت خود را ساده‌تر می‌کنید، ولی اگر شما نیز مانند بسیاری از کسب‌و‌کارها، فراز و نشیب‌های فصلی داشته باشید، اختصاص دادن مبلغی ثابت برای تبلیغات موجب می‌شود تا در زمان‌های رکود تجارت‌تان، بیش از حد لازم برای تبلیغات هزینه کنید.

و در زمان‌های رونق کسب‌و‌کارتان، برای تبلیغات و جذب مشتری، به اندازه‌ی کافی هزینه نکنید. یکی از اشتباهات بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کارها، این است که بودجه‌ی خود را بر اساس نیازهای تبلیغاتی فصلی‌شان تنظیم نمی‌کنند.

برای تبلیغات ارزان و کارامد لازم است که حتما مشتریان خود و ویژگی‌های آن‌ها را بشناسید. هر گروه از مشتریان یک سری ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خاص خود را دارند. مثلا مشتریان یک کالای لوکس روش‌های تبلیغات خاص خود را نیاز دارند.

آن‌ها ممکن است چندان تحت تاثیر تبلیغات محیطی قرار نگرفته و بیشتر به تبلیغات اینترنتی توجه کنند. سن و جنسیت دو عامل تاثیرگذار دیگر هستند که در به کارگیری ایده‌های خلاقانه برای تبلیغات مؤثر باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، کودکان نیازمند تبلیغات شاد و استفاده از ترکیب رنگ‌ها و اشکال مختلف در ساخت آگهی‌ها هستند.

مطلب دیگر :   آموزشگاه کاسپین

اما برای افراد بزرگسال باید روش‌های دیگری را به کار برد. در فروشگاهی که مشتریان آن بانوان هستند، به زیبایی و خلاقیت بیشتری در تبلیغات نیاز است. ویژگی‌های تحصیلی، جغرافیایی و محل سکونت در کنار فاکتورهای مذهبی از جمله مسائل دیگر هستند که در تبلیغات موثر برای جذب مشتری باید به آن‌ها توجه کرد.

تبلیغات در اینستاگرام

مگر کسی هست که به قدرت اینستاگرام در ایران پی نبرده باشد؟ اینستاگرام پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی بین ایرانیان است. حتی از نظر زمانی، ایرانیان بیشترین زمان خود در اینترنت را در این اپلیکیشن جذاب می‌گذرانند. بیشترین مخاطبان اینستاگرام زیر 35 سال سن دارند. برای همین اگر مخاطبان هدف شما در این رده سنی قرار دارند، بسیار مناسب است. پس بهتر است به آموزش برنامه های موبایل برای خود توجه ویژه ای داشته باشید.

تبلیغات پیامکی

بسیاری معتقد هستند که دوره تبلیغات پیامکی تمام شده است. این حرف هم درست و هم غلط است! از این جهت درست بوده که دیگر دوران فرستادن پیامک تبلیغاتی به صورت انبوه به شماره‌هایی که خریداری کردید واقعا تمام شده است.

چون اولا، اکثر افراد شماره‌های تبلیغاتی پیامک را در سیمکارت خود بلاک کرده‌اند و در ثانی، دیگر مخاطبان نسبت به این مدل پیامک‌ها بی‌حس شده‌اند؛ بنابراین پول خود را برای خرید شماره‌های موبایل فله‌ای هدر ندهید.

توزیع تراکت تبلیغاتی

مگر اصلا کسی الان به تراکت‌های تبلیغاتی نگاه هم می‌اندازد؟ جواب این سوال بستگی به مدل اجرای چاپ و توزیع تراکت‌ها دارد، ولی بدانید که همچنان این روش جواب می‌دهد. اگر مخاطبان کسب‌وکار شما در یک محله کوچک و منطقه جغرافیایی خاص قرار دارند به ظور مثال آموزش کامپیوتر از صفر، به این روش به طور جدی فکر کنید.

تبلیغات محیطی

این نوع تبلیغات هم شبیه تبلیغات تلویزیونی مخاطبان عمومی دارد؛ با این تفاوت که دست شما در انتخاب وضع مالی و مکان جغرافیایی مخاطبانتان بازتر است. در تبلیغات محیطی چگونه تبلیغ کنیم برای جذب مشتری؟ مثلا برای فروش یک محصول لوکس می‌توانید تبلیغات خود را در خیابان‌ها و مکان‌هایی قرار دهید که افراد پولدار تردد بیشتری دارند.

اینها را هم بخوانید