بهترین فیلم‌ های ترسناک ژاپنی تمام دوران که شما را دچار وحشت خواهند کرد [قسمت دوم]

شاید کمتر کسی پیدا شه که از یه فیلم ترسناک خوب یا شاید بسیار ترسناک تر از اون چه که فکر می کرد خوشش نیاد. فیلمای ترسناک ژاپنی معمولاً از ترسناک ترین، عجیب و غریب ترین و بعضی وقتا ناخوشایندترین فیلمای ژانر وحشت هستن. چه به دیدن فیلمای ترسناک باشین که شما رو دچار ترس میسازن و چه فقط در جستجوی یه فیلم پر از خونریزی واسه ساعاتی وقت تلف کردن هستین در فهرستی که در ادامه این مطلب ارائه شده مطمئنا فیلم مورد علاقه خود در میان فیلمای ترسناک ژاپنی رو پیدا می کنین. فیلمای ترسناک ژاپنی که در ادامه این مطلب ارائه شدن ترسناک ترین فیلمای ژانر ترس در تاریخ سینمای این کشور به حساب میان؛ از این رود به طور کامل مشخصه که در میان اونا از فیلمای مشکی و سفید سنتی تا برداشتای امروزی و دیجیتالی از نفرینای فرهنگی این کشور وجود داشته باشن.

فیلمسازان ژانر ترسناک ژاپن، در طول سالای فعالیت خود جلوه متفاوتی به این ژانر بخشیده ان که به سختی میشه اونا رو در نمونه های غربی یافت. دهه ۲۰۰۰ بالاترین درجه تشکیل فیلمای ترسناکی بود که در واقع بازسازی فیلمای ترسناک ژاپنی در کشورای غربی بودن و از اون میان میشه به فیلمای «حلقه» (The Ring) و «کینه» (The Grudge) اشاره کرد.
این وسط کمتر بازسازیایی رو در این ژانر میشه از دید زیبایی و خلاقیت با نمونه های ژاپنی مقایسه کرد و همطراز دونست. شما رو به مطلب «بهترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی تموم دوران که شما رو دچار وحشت می کنن» دعوت میکنیم. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین قسمت اول این مطلب رو می تونین در مطلبی با عنوان «بهترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی تموم دوران که شما رو دچار وحشت می کنن [قسمت اول]» بخونین.

۸- تست بازیگری (۱۹۹۹)

«تست بازیگری» (Audition) یه فیلم ترسناک شناخته شده به کارگردانی تاکاشی میکه براساس رمانی نوشته ریو موراکامی به همین نامه. فیلم داستان مردی میانسال به نام شیگارو رو روایت می کنه که پس از مرگ همسرش احساس تنهایی می کنه و پس از این که پسر بالغش به اون پیشنهاد می کنه زن بگیره، شیگارو پذیرفته و به کمک دوستش یه جلسه تست بازیگری دروغین ترتیب میده تا گزینه مناسب واسه همسری رو از این روش انتخاب کنه.
به محض ملاقات با یه دختر قشنگتر و اسرارآمیز به نام آسامی، شیگارو شدیدا عاشق اون می شه و آسامی هم به اون جواب مثبت میده اما خیلی زود مشخص می شه که موضوع مورد علاقه این دختر قشنگتر چیزی متفاوت از عشقه.

«تست بازیگری» به عنوان یکی از بهترین فیلمای ترسناک ژاپنی، سیک روایتی بسیار جذابی داره و خیلی آروم بیننده رو در خود فرو برده و دچار ترس می کنه.
با این وجود یکی از صحنه های این فیلم موندگار شده و باعث گردیده که ما این فیلم رو در فهرست الان جای بدیم و اون صحنه ای بسیار ترسناک و ویرانگره که در صورت تماشای فیلم متوجه صحنه نامبرده میشین. تموم فیلم «تست بازیگری» بسیار خوفناکه و خیلی از تماشاگران در همون نیم ساعت اول فیلم توان ادامه تماشای اونو ندارن. اگه می خواین به تماشای این فیلم بشینین به شما پیشنهاد می کنیم که این کار رو با معده پر انجام ندین!

۷- نوروی (۲۰۰۴)

فیلم ترسناک موسوم به «found footage» با نام «نوروی» (Noroi) که در زبون ژاپنی به معنی نفرینه یه فیلم شبه مستنده که ساختاری به طور کاملً متفاوت از نسخه های غربی مربوط به داستانای اینطوری داره.
این فیلم به وسیله کوجی شیراییشی کارگردانی شده و داستان اون روی یه محقق عجیب وغریب به نام ماسافومی متمرکزه که به خاطر آثار رسانه ایش در مورد اتفاقات ماوراء الطبیعه مشهور شده.
در حالی که ایشون مشغول ساخت آخرین مستند خود در مورد یه نفرین رازآلوده، خبر می رسه که ماسافومی گم شده و خونه اش با باقیمونده جنازه همسرش به آتیش کشیده می شه.

چیزی که از این خونه باقی می مونه یه فایل تصویریه که ماسافومی از خود به جای گذاشته.
این فایل تصویری با داستان تحقیقات ماسافومی در مورد خونه یه زن مریض به نام جونکو شروع می شه که متروکه بوده و پر از جنازه کبوتره. با افشا شدن این راز ترسناک یه موجود فرازمینی شرور مسئول خیلی از اتفاقات ترسناک و ناخوشایند شناخته می شه که ماسافومی درگیر اونا شده.
فیلم «نوروی» به خاطر زمان طولانی و داستان پیچیده اش شناخته می شه، چیزی که در میان فیلمای ترسناک ژاپنی کمتر دیده می شه.
این دوری گزیدن از هنجارهای ژانر وحشت ژاپن و داستان پیچیده و جذاب این فیلم باعث شده که اسم فیلم «نوروی» هم در این فهرست قرار بگیره.

۶- اوزوماکی (۲۰۰۰)

اگه شمام از طرفداران سبک مانگای ترسناک و جونجی ایتو هستین حیرت زده میشین اگه بدونین که از روی هر کدوم از آثار اون میشه یه فیلم ساخت. به دلیل ترکیبی بودن آثار ایتو از ظواهر جسمی ترسناک و هنر سوررئال، باعث شده که ساخت نسخه های سینمایی از شاهکارهای اون خیلی سخت باشه. با این وجود، فیلم «اوزوماکی» (Uzumaki) به کارگردانی آکیهیرو هیگوچی یکی از مشهورترین داستانای مانگای ایتو رو خوب و با حفظ ردپای اون در اون به صورت یه نسخه سینمایی بازسازی کرده. فیلم ترسناک «اوزوماکی» به چهار بخش تقسیم شده و داستان یه دختر مدرسه ای به نام کایری رو روایت می کنه که یهو می فهمه اتفاقی عجیب واسه شهر محل زندگی اش افتاده.

پدر دوست اون شدیدا به شکلای چرخشی و زمونه ای علاقمند شده و به درون یه ماشین لباسشویی میره که این موضوع مرگ اونو به دنبال داره.
مردم کم کم به حلزون تبدیل شده و دختران مدرسه ای مشهور هم موهایی وزوزی و عجیب و غریب در میارن. اتفاقات ترسناک دیگری هم اتفاق می افته که تنها کایری و دوستش می تونن واسه رمزگشایی از دلیل اونا دست به کار شن هر چند منبع این اتفاقات ترسناک خیلی راحت قابل کشف و توقف نیس.
این فیلم یکی از عجیب و غریب ترین فیلمای ترسناک ژاپنه.

۵- اکستنشن (۲۰۰۷)

فیلم ترسناک «اکستنشن» (Exte) که در عنوان ژاپنی شکل کوتاه شده واژه «extension» به معنی اکستنشن موه به وسیله سیون سونو ساخته شده که ساخت فیلم معروف «حلقه خودکشی» رو هم در کارنامه داره.
ماجرای فیلم داستان یه کارآموز آرایشگری زنونه رو روایت می کنه که به وسیله مردی که واسه آرایشگاهای زنونه مو جفت و جور می کنه تحت تعقیب قرار میگیره. این موها از یه منبع ترسناک و رازآلود جفت و جور می شن؛ جنازه دختری که تجزیه نشده و موهای اون بازم رشد می کنن. کسایی که از موهای این دختر واسه اکستنشن استفاده می کنن دیوونه شده و یا به قتل می رسن. صحنه های ابتدایی فیلم شدیدا ترسناک هستن؛ وقتی که مامورین گمرک کانتینری پر از موی آدم رو همراه با جنازه دختری که سر اون مو نداره در درون اون پیدا می کنن.

مطلب دیگر :   پاسخ به سوالات متداول سهامداران حقیقی و حقوقی برای ثبت نام سامانه سجام

کالبدشکافی نشون میده که همه ارگانای داخلی بدن این دختر بیرون آورده شده و در بازار مشکی اعضای بدن آدم به فروش رسیدن. کم کم راز مرد مودوست و داستانی که در پشت این جنازه هست معلوم می شه.
هر چند این فیلم داستان آشنای انتقام دختری نفرین شده رو روایت می کنه که مورد بدرفتاری قرار گرفته، «اکستنشن» یکی از بهترین فیلمای ترسناک ژاپنی و ترکیبی بی اشکال از ترس، تاریکی و انتقامه.

۴- آب مشکی (۲۰۰۲)

فیلم درام ترسناک «آب مشکی» (Dark Water) به کارگردانی هیدئو ناکاتا براساس اثری از کوجی سوزوکی ساخته شده و نسخه انگلیسی زبون اون در سال ۲۰۰۵ به کارگردانی والتر سالس و با بازی جنیفر کانلی بازسازی شد.
در «آب مشکی» زنی به نام یوشیمیه که در بحبوحه یه طلاق پر سروصدا و داغون کننده قرار داشته و مجبور می شه به یه آپارتمون قدیمی و مخروبه جا به جایی مکان کنه.
نقطه ای از نشت آب روی سقف این خونه بوجود اومده و روز به روز بدتر و بزرگ تر می شه.

بر خلاف شکایتش به نگهبان ساختمون، هیچ تلاشی واسه رفع این مشکل صورت نمی گیره. وقتی که یوشیمی واسه حل مشکل به آپارتمون بالای خونه خود میره میفهمه که در آپارتمون قفل شده.

از اون زمان به بعد اتفاقات ترسناک و عجیبی رخ میدن.

«آب مشکی» یکی از پرفروش ترین فیلمای ترسناک ژاپنی در این کشور بود اما در خارج از ژاپن نامعلوم موند.

۳- کایرو (۲۰۰۱)

فیلم ترسناک «کایرو» (Kairo) که بیشتر با عنوان «ضربان» (Pulse) شناخته می شه در سال ۲۰۰۱ به وسیله کیوشی کوروساوا ساخته شد.
این فیلم از همون اول با استقبال تماشاگران و منتقدان روبرو شد و از اون زمان تا حالا جایگاه فیلمی کالت رو بدست آورده. حتی نسخه ای انگلیسی از این فیلم در سال ۲۰۰۶ در آمریکا ساخته شد که دنباله هایی رو هم به دنبال داشت. با تماشای این فیلم دیگه هیچ وقت نگاه قبلی رو به اینترنت دارین و همین موضوع «کایرو» رو به یکی از ترسناک ترین فیلمای ترسناک ژاپنی تبدیل می کنه.
در فیلم «کایرو» دو خط داستانی یه تم برابر رو در مورد ارواح خبیثه تعقیب می کنن که از راه اینترنت به دنیای زندگان حمله می کنن.

کودو دختریه که تو یه فروشگاه درخت و گل زینتی کار می کنه که یهو میفهمه چند روز از گم شدن یکی از همکارانش میگذره. وقتی که کودو به دیدن همکار خود میره متوجه رفتارای عجیبپ اون می شه.
بعد از این که این مرد همکار در برابر چشمون کودو دست به خودکشی می زنه، کودو و دوستانش به این نتیجه می رسن که دیسک کامپیوتری که از اون بجای مونده باعث مرگ یهویی اون شده.
در داستانی موازی، اتفاقاتی مشابه شکل میگیره که در آخر به کشف داستان این ماجراهای ترسناک منجر می شه.

۲- اخطار (۲۰۰۴)

فیلم ترسناک «اخطار» یا «ترسوندن» (Premonition) ساخته تسوروتا نوریو در سال ۲۰۰۴ه که براساس یه مانگا ساخته شده و نسخه انگلیسی زبون اون در سال ۲۰۰۷ در آمریکا ساخته شد.
در این فیلم، معلمی به نام هیدکی و همسرش آیاکا همراه با دخترشون در حال برگشت از تعطیلات هستن که یهو هیدکی تیکه ای روزنامه پیدا می کنه که نشون میده دختر اون لحظاتی بعد تو یه حادثه رانندگی کشته می شه.
وقتی که آیاکا از ماشین خارج می شه تا از هیدکی بخواد در باز کردن کمربند ایمنی دخترشون به اون کمک کنه، یه کامیون خودرو اونا رو زیر میگیره و دختر اونا در این حادثه کشته می شه.

هیدکی و آیاکا در آخر به دلیل این حادثه بد از هم جدا می شن اما این تازه شروع ماجراست. چند سال بعد، آیاکا آرشیوی از روزنامه ها رو پیدا می کنه که اتفاقات آینده در اونا پیشگویی شده.
«اخطار» فیلم زیاد شناخته شده ای در خارج از ژاپن نیس اما یکی از بهترین و دیدنی ترین فیلمای ترسناک ژاپنیه که ارزش تماشا داره.
اگه تا حالا این فیلم یا بازسازی آمریکایی اش رو ندیده اید بهتره اونو در فهرست تماشای خود بذارین.

۱-زن خبیث (۲۰۰۶)

فیلم ترسناک اپیزودیک «زن خبیث» بر خلاف ضعفا و شناخته نشده بودنش در این فهرست قرار میگیره. در حالی که همه سه فیلم کوتاه این مجموعه اپیزودیک هر کدوم به نوبه خود داستانای ترسناک خوب و کاملی هستن اما اولین اپیزود با نام «کاتاکاتا» (Katakata ) بهترین قسمت این فیلم ترسناک طولانی هستش.
در داستان «کاتاکاتا» به کارگردانی کیتا آممیا، یه زن جوون به نام کاناکو بعد از یه قرار ملاقات عاشقانه با نامزد بیوه اش به خونه برمیگرده. بعد از این که یه حلقه گوش به سر اون برخورد می کنه، کاناکو به سرعت بالا رو نگاه کرده و یه جسم سنگین از آسمون اومده و اونو نقش زمین می سازه.

بعد از بلند شدن از روی زمین ایشون میفهمه که در دنیایی دیگه س و یه دختر کوچولوی ترسناک، شهروندان روح وار و یه هیولای ترسناک به نام «زن قرمز پوش» هم در این دنیای موازی هستن. زن قرمز پوش واقعا ترسناکه. فضای کابوس واری که به دنبال این زن میاد، تغییرات آهسته و ترسناک ظاهر اون و صحبتا و فعالیتای خوفناک این زن اونو به یکی از شخصیتای شرور موندگار در ژانر وحشت ژاپن تبدیل کرده. این اپیزود ارزش تبدیل شدن به یه فیلم ترسناک جداگونه با زمان بیشتر رو داره چون واقعا کابوس آوره.

 

بهترین فیلمای ترسناک سال ۲۰۱۷ از نگاه منتقدان

 

 

ترسناک ترین فیلمای خارج از ژانر وحشت تاریخ سینما رو بشناسین

فیلمای فوق العاده ترسناکی که بیشتر از یه بار تحمل تماشای اونا رو ندارین

اینها را هم بخوانید