حقایق جالب و تاثیر گذاری که به سختی می توان آن ها را باور کرد

در این دنیای شلوغ و پریشون صحبت کردن از حقایق باحال که افراد رو حیرت زده می کنه کمی سخته چون هر گونه خبر جدیدی در دنیا به سرعت مخابره شده و اینجوری در مدت زمان بسیار کوتاهی همه  از ان با خبر می شن و به یه خبر طبیعی و ساده تبدیل می شه.
در دنیای امروزی بسیاری می گن که همه چیز کشف شده و شاید چیزی وجود نداشته باشه که افشای اون بتونه شخص رو حیرت زده سازه.

اما واقعیت اینه که بعضی حقایق باحال هرچند جای شک و شبه س ای ندارن اما اونقدر ما رو تحت تاثیر قرار میدن که به سختی می تونیم اونا رو باور کنیم.
بعضی از این حقایق هر چند ساده و شاید بی اهمیت باشن اما کمتر کسی از اونا اطلاع داره.
در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با تعدادی از حقایق باحال و باورنکردنی که اصلاً به اونا فکر نکردین آشنا کنیم.

۱- در طول رودخانه آمازون با نزدیک به ۷٫۰۰۰ کیلومتر طول هیچ پلی ساخته نشده. فقط در سال ۲۰۱۰ پلی با نام پل ریو نگرو واسه وصل کردن ساحل به رودخانه ریو نگرو ساخته شد که خود انشعابی از رود آمازونه.

۲- هم خز و هم پوست ببر خط خطیه. جالبتر این که در سراسر جهان نمیشه دو ببر با خط خطیای روی بدن برابری پیدا کرد.

۳- در سال ۲۰۱۲ زنی که گم شده بود به طور غیرمنتظره ای درزمان تعطیلات زمستونی در ایسلند پیدا شد.
در واقع مشخص گردید که ایشون همراه با تیم جستجویی بود که واسه پیدا کردن خود اون تشکیل شده بود. به گفته این زن، اون متوجه نشده بود که این گروه در جستجوی اون هستن چون با در نظر گرفتن نشونه های ارائه شده فکر نمی کرد شخص گمشده خود اون باشه.

۴- اگه در طول پروازهای طولانی نقشه پرواز رو تماشا کرده باشین در پیدا میکنین که هواپیماها راه مستقیمی رو واسه پرواز انتخاب نمی کنن. در واقع راه اونا طوری کمانیه. مسئله اینه که خطی مستقیمی که تو یه نقشه کاغذی دو بعدی می بینین با خطی که در کره سه بعدی هست منطبق نیس.
علاوه بر این شکل کره زمین مانند یه تخم مرغه که در نزدیکی دو قطب صاف تر می شه.
از این رو کوتاه ترین راه بین دو قطب قوس یه دایره نیس.
مثلا اگه بخواین از هند به آمریکا پرواز کنین کوتاه ترین راه از روی روسیه، بریتانیا و گرینلند میگذره.

۵- آلاسکا شمالی ترین، غزبی ترین و غربی ترین ایالت در آمریکاست. جزایر آلوتیان که جزیی از آلاسکا هستش خط نصف النهار ۱۸۰ اُم رو قطع می کنه به خاطر همین شرقی ترین مناطق آمریکا به حساب میان.

۶- چیجوری میشه آفریقا رو از بریتانیا دید؟ این کار بسیار راحته اگه به جبل الطارق برید. جبل الطارق قلمروی خارجی واسه بریتانیا هستش که در شبه جزیره ایبریا واقع شده.
اینجوری می تونین خیلی ساده از سواحل اسپانیا تماشاگر تصاویری از آفریقا باشین چون این دو بسیار نزدیک هستن.

۷- سیبایی که در فروشگاه ها بدست ما می رسه بین ۵ تا ۱۲ ماه قبل چیده شدن و در تموم این فاصله در یخچالایی بزرگ قرار داده شدن تا با نبود دسترسی به اکسیژن از گندیدگی اونا جلوگیری شه.

۸- عقاید مختلفی در مورد این که به چه دلیل به خواب نیاز داریم ارائه شده.
شاید این کار واسه رشد و پیشرفت بدن لازم باشه به خاطر همین افراد جوون تر معمولاض بیشتر می خوابن. شاید خوابیدن باعث شه که سیستم بدن دوباره تنظیم شده و حافظه و توجه آدم پس از اون کارکرد بهتری پیدا کنه.
اما واقعیت اینه که هیچ دلیل ثابت شده و راضی کننده ای در مورد دلیل خوابیدن وجود نداره.

مطلب دیگر :   کدام مواد غذایی را هرگز نباید پیش از خواب خورد؟

۹- هسته، میوه نرسیده، برگا و ریشه گیاه آووکادو سمی هستن. باحال این که این قسمتای گیاه واسه حیوانات و مخصوصا پرندگان بسیار خطرناک تر و سمی تر هستن. اما این گیاه هیچ ضرری واسه آدم نداشته و واسه سلامتی ما هم خیلی خوبه.

۱۰- الگویی که روی زبون هر شخص هست به اندازه اثر انگشت خاص و استثنایی و خاص هستش.

۱۱- یه ماهی کوی ژاپنی به نام هاناکو بیشتر از ۲۲۶ سال زندگی کرده و در سال ۱۹۷۷ درگذشت.

۱۲- جزایر دیومد که بین روسیه و آمریکا قرار گرفتن بسیار عجیب و غریب هستن. فرق وقتی بین این جزایر ۲۳ ساعته. اینجوری اگه در قسمت غرب این جزیره خطی ۱۸ ماه باشه در قسمت شرقی هنوز ۱۷ می میشه در حالی که فاصله بین این جزایر تنها ۷ کیلومتره.

۱۳- سندرومی به نام «سندرم پاریس» هست که معمولاً در میان ژاپنیا دیده می شه.
این حالت روانی طوریه که فرد رو دچار یه جور حسی ناامیدی می کنه و اشخاصی از ملیتای دیگه هم می تونن اونو تجربه کنن. در واقع این سندروم یه جور شوکه که وقت فرد می فهمه پاریس به اون چه فکر می کرده فرق داره به اون دست میده. این سندروم اونقدر شایعه که ژاپنیا گروهی رو واسه مشاوره دادن به توریستای در این مورد تشکیل دادن.

۱۴- چشمای قهوه ای در واقع آبی هستن اما با رنگدونه قهوه ای. گرگ هومر یه زیست شناس آمریکاییه با به کار گیری همین واقعیت یه کلینیک راه انداخته که در اون رنگ چشم افراد رو از قهوه ای به آبی تبدیل می کنه.

۱۵- بریدگی با کاغذ بسیار دردناک تر از بریدگی چاقوه و البته این موضوع هم یه دلیل ساده داره.
در واقع چاقو بریدگی و شکاف بزرگی ایجاد کرده که با خونریزی همراه میشه. در نتیجه خون در دهانه زخم منعقد شده و زخم خیلی زودتر خوب می شه.
اما کاغذ برشای عمیق ایجاد نکرده و خونریزی هم در کار نیس.
از این رو مدت زمان بیشتری واسه خوب شدن زخم زمان لازم بوده و درد اونم قاعدتاً بیشتر میشه.

۱۶- کمپانیای پوما و آدیداس به وسیله دو داداش تاسیس شد که اسم خانوادگی اونا داسلر بود. اونا اول صاحب یه شرکت تولید کفشای ورزشی به نام گبرودر داسلر بودن. اما پس از یه مدت بین این دو رقابت و درگیریایی پیش اومده و هر کی شرکت جداگونه خود رو ساخت. شرکت پوما در اول «روما» (RuDa) نام داشت که از اسم رودولف داسلر گرفته شده و آدیداس هم «آداس» (Addas) نام داشت که از نام آدولف داسلر گرفته شده بود.

اگه حقایق باحال این متن شما رو حیرت زده کرده می تونین با مطالعه مطالب زیر حقایق باحال بیشتری رو فهمیده باشین.

۱۰ حقیقت باحال و باورنکردنی که هر کسی باید از اونا اطلاع داشته باشه

۶ حقیقت باحال و کمتر شنیده شده از گوشه و کنار جهان و تاریخ

۱۱ حقیقت باحال و باورنکردنی درباره حیوانات که مطمئنا شما رو حیرت زده می کنن

۳۶ حقیقت باحال و عجیب که به سختی اونا رو باور می کنین

اینها را هم بخوانید