نگاهی به فرصت های تحصیلی در ارمنستان

ما در چند ماه گذشته، با در نظر گرفتن افزایش تعداد دانشجویان ایرونی علاقمند به تحصیل در دانشگاه های بیرون مرز کشور در بیست سال گذشته، تلاش کرده تا همیشه به روز ترین اطلاعات درباره فرصتای تحصیلی و بورس رو در اختیار خواننده گان محترم بذاره. بخاطر این، معرفی پاتوقای تحصیلی ایرانیان در آسیا و قاره سبز ظرف شش ماه گذشته در دستور کار قرار گرفت.

تا کنون به معرفی فرصتای تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا، اتریش، اسپانیا، آلمان، سوئد، فنلاند، نروژ و بعضی از کشورای آسیایی و ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان پرداخته و تلاش کردیم تا علاقمندان به تحصیل در اون طرف آبا رو با فرآیندای اپلای، روشای دریافت بورس، روشای آمادگی واسه آزمونای بین المللی و مقولاتی در این میدون آشنا کنیم و البته این روند در ماه های آینده هم ادامه پیدا می کنه.

هرساله ده ها هزار ایرونی در آزمونای بین المللی آیلتس، تافل و GRE که در سنترای تهران و مراکز استانای برگزار می شه شرکت می کنن تا مدارک زبون لازم جهت اپلای در دانشگاه های بیرون مرز کشور رو بدست بیارن. شلوغ بودن این مراکز و شمار مخاطبان ایرونی مراجعه کننده به سفارت خونهای بعضی از کشورهایی که پاتوق تحصیلی ایرانیان هستن، نشون دهنده عزم گسترده تحصیل در خارجه.

هر چند ما در گفتارهایی به این موضوع اشاره کردیم که ظرفیتای عالی تحصیلی و متنوعی در داخل کشور چه در دانشگاه های عمومی و چه در دانشگاه های مجازی واسه تحصیل علاقمندان به علم جفت و جوره، اما به هر حال، هستن آدمایی که علاقمند به تجربه زندگی دانشجویی در بیرون مرز کشور بوده و این علاقه، ‌ریشه تاریخی نزدیک به یه صد سال داره.

کشورایی مانند انگلستان، سوئد، آلمان، فرانسه و دانشگاه های آمریکای شمالی، همیشه در اولویتای تحصیلی ایرانیان در دو قاره اروپا و آمریکا بودن و در چند دهه گذشته هم کشورای دیگری به عنوان پاتوقای تحصیلی ایرانیان اضافه شده که مالزی و هندوستان و فیلیپین و اوکراین، از اون جمله هستن.

به واسطه هزینه های پایین، سهولت دسترسی و تردد دانشجو و خونواده ها و فضای تقریبا بین المللی حاکم بر دانشگاه های ارمنستان، مدتیست که بعضی از عاشقان تحصیل در خارج، یکی از هیجده دانشگاه این کشور رو واسه ادامه تحصیل به خصوص در مقاطع تحصیلی عالی در نظر می گیرن.

گر چه ارمنستان هیچ دانشگاهی در تراز جهانی و حتی در رقابت با دانشگاه های درجه دوم بلوک شرق اروپا نداره، و هیچ وقت دانشگاه های این کشور در فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار نگرفتند، اما هستن دانشجویانی که به هر دلیلی، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ایروان و خارج از اونو واسه تحصیل انتخاب می کنن.

گفتار امروز تلاش می کنه تا شما رو با دانشگاه های ارمنستان و روشای تحصیل و پذیرش اون آشنا کنه.

تحصیل در ارمنستان

روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بین تهران-ایروان یکی از بسترایی بوده که در رد و بدل کردن دانشجو بین دو کشور تاثیر گذاره. حضور چند هزار نفری ایرانیان شاغل به تحصیل در دانشگاه های این کشور، خود نشون دهنده نزدیکیای فرهنگی بین دو ملته. سطح فرهنگی و اجتماعی ایرانیا و ارمنیا همونجوریکه در داخل هم مشاهده می شه، تفاوتای چندانی با هم نداره.

(کلاس درس در دانشگاه دولتی ایروان ارمنستان)

از طرفی، شهریهای پایین و زندگی به نسبت ارزون که واسه دانشجویان ایرونی در این کشور به نسب بقیه کشورای اروپایی شدنیه، از جمله مسائل مهم تشویق کننده خواهندگان ایرونی علاقمندان به تحصیل در ایروان هستش.
وجود ۴۰ کیلومتر مرز مشترک بین ایران و ارمنستان و امکان تردد زمینی آسون و بی دردسر، از جمله دیگه دلایل استقبال بعضی از دانشجویان ایرونی واسه تحصیل در این کشوره.

در ارمنستان، دوره های لیسانس (Bakalav) حدود ۴ سال زمان میبره و هم چون کشورای اروپایی، رشته های کارشناسی ارشد پیوسته (Diploma) هم در بعضی از دانشگاه های این کشور ارائه می شه که دانشجو می تونه پس از ۵ سال تحصیل، مدرک ارشد به دست بیاره. اما رشته های ۲ ساله کارشناسی ارشد که Magister تامیده می شه، در خیلی از دانشگاه های ایران در دسترسه.

یکی از دوره های تحصیلی مورد علاقه ایرانیان در این کشور، مقطع دکترا بوده که سه سال به طول می رسه و بعضی وقتا به صورت مکاتیه ای در بعضی از رشته ها انجام می شه.
داشتن مدرک کارشناسی ارشد واسه دریافت پذیرش تحصیلی الزامیه. البته وزارت علوم و بهداشت ایران، همیشه دانشجویان ایرونی رو واسه دریافت مدرک دکترا از این کشور منع می کنن.

(تصویری از طبیعت ارمنستان)

در ارمنستان، دانشگاه دولتی این کشور، دانشگاه دولتی کشاورزی، دانشگاه ملی علوم، دانشگاه دولتی معماری و دانشگاه دولتی پلی فوت وفن، از جمله مهم ترین دانشگاه های ایران کشوره که از بعضی از کشورای دنیا از جمله ایران، دانشجوی بین المللی دارن. دوره های مشترکی هم بعضی وقتا بین این دانشگاه ها و بعضی از دانشگاه های قاره سبز برگزار می شه که واسه به دست آوردن جزییات بیشتر باید به درگاه هر یک مراجعه کنین.

(تصویر ایندکس پرتال دانشگاه پزشکی ایران که به ۳ زبون در دسترسه)

از جمله دانشگاه های پر استقبال ایروان که یه مدت هم با اپلایای جورواجور دانشجویان ایرونی مواجه شد، دانشگاه پزشکی ایروانه که نزدیک به ۱۰۰ سال سابقه داره.
حالا بعضی از کورسای دانشگاه به زبون انگلیسی ارائه می شه و دانشگاه نسبت به پذیرش دانشجوی بین المللی اقدام کرده.

هزینه تحصیل در رشته های پزشکی ارمنستان، هر ترم حدود ۴ هزار دلار و دوره های داروسازی و دندون پزشکی، هزینه های کم تری داره که در مقایسه با بعضی از کشورا، شهریه پایینی حساب می شه، اما وزارت بهداشت در سالای گذشته، مدارک اخذ شده از دانشگاای پزشکی ارمنستان رو غیز قابل ارزشیابی تشخیص داده.

(تصویر نقشه تهران –ایروان)


از سال ۲۰۱۰ میلادی، کلیه دانشگاه های پزشکی این کشور از فهرست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خارج شد، پس اگه در دانشگاه های این کشور رشته های مربوط به علوم پزشکی رو بخونین، مدارک تحصیلی شما واسه کار و ادامه تحصیل در ایران در میدون پزشکی، ارزشیابی نمیشه.

در گفتاری درباره مسائل مربوط به دریافت ارز دانشجویی و ارزشیابی مدارک تحصیلی به وسیله وزارت علوم اشاره کردیم که پیشنهاد می کنیم اونو بخونین.

البته در خرداد ۹۵، وزارت بهداشت در اطلاعیه ای، شرایط خاصی رو واسه ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشجویانی که در دانشگاه های غیر تایید شده خود در بیرون مرز کشور تحصیل کردن، اعلام کرد که به توضیح زیره:

به اطلاع علم آموختگان رشته های دکترای عمومی پزشکی، دکترای عمومی دندونپزشکی و داروسازی با تاریخ ورود بعد از آگوست ۲۰۰۹ میلادی از دانشگاه های غیر تایید از نظر وزارت اصلی میرسونه براساس آخرین مصوبات شورایعالی مدارک ایشون با شرایط زیر قابل بررسی و ارزشیابی میشه. پس متقاضیانی که دارای شرایط زیر هستن می تونن با مراجعه به سامانه ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی نسبت به ثبت درخواست و بارگذاری مدارک موثر زیر در قسمت مربوطه دست به کار شن:

۱- دارا بودن مدرک بالاتر از دانشگاههای مورد تایید وزارت اصلی

۲- شرکت و قبولی در آزمونهای معتبر بین الملل از نظر شورایعالی ارزشیابی در رشته های نامبرده( الان اسامی آزمونهای مورد تایید شورای عالی ارزشیابی در آئین نامه مربوطه  موجود بوده و اسامی بقیه آزمونهای مورد تایید بعدا اعلام می شه)

۳- ارزشیابی مدارک و دریافت مجوز کار از کشورهایی که دارای دانشگاه مورد تایید از نظر وزارت اصلی هستن.

اینم بگیم پس از ارائه مدارک و مستندات، پرونده در کمیسیون ارزشیابی مدارک مطرح و اراده کردن می شه.

ارزشیابی دانشگاه های ارمنستان به وسیله وزارت علوم

اداره کل علم آموختگان بیرون مرز کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بیشتر از ۷۰ کشور دنیا و هزاران دانشگاه رو در کتاب ارزشیابی تحصیلی دانشگاه های خارج خود درج کرده که نتیجه ارزشیابی علمی این وزارت خونه واسه دانشگاه های ارمنستان به توضیح زیره:

ارمنستان

  1. Yerevan State University   فقطً رشته زبون و ادبیات ارمنی
  2. Yerevan Komitas State Conservatory  فقطً تا مقطع کارشناسی ارشد

گروه د (ضعیف)

  1. Armenian State Agrarian University
  2. “European Regional Educational Academy” Foundation
  3. National academy of Sciences of Armenia

  4. State Engineering University of Armenia
  5. Yerevan State Academy of Fine Arts   فقط” رشته های وابسته به هنر
  6. Yerevan State Linguistic University After V.Brusov   فقطً در رشته های علوم انسانی
  7. Yerevan state University   غیر از رشته زبون و ادبیات ارمنی
  8. Yerevan State University of Architecture and construction

همونجوریکه مشاهده می کنین، تنها مدرک زبون و ادبیات ارمنی که از دانشگاه ایروان اخذ شده باشه، مورد تایید وزارت علوم بوده و کلیه مدارک صادر شده دانشجویان ایرونی از این دانشگاه، الان بدون امکان ارزشیابی علمی بوده.
اما اگه در دانشگاه کومیتاس ارمنستان تحصیل کنین، کلیه مدارک تحصیلی تا مقطع کارشناسی ارشد، مورد تایید وزارت علومه و در داخل ارزشیابی و برابر سازی می شه.

ارزشیابی دانشگاه های بیرون مرز کشور. به وسیله وزارت علوم در ۴ سطح: الف(عالی)، ب(خوب)، ج(متوسط) و د (ضعیف) صورت میگیره و همیشه دانشگاه هایی که در سطح عالی بهره مند هستن، کلیه مقاطع تحصیلی اونا مورد تایید وزارت علوم بوده و به دانشجویان پیشنهاد می شه در این دانشگاا ادامه تحصیل بدن.

معمولا دانشگاه هایی که تا مقطع کارشناسی ارشد مورد تایید بوده در گروه خوب قرار می  گیرند. این قضیه تا حدودی واسه گروه ج هم هست.
همیشه به دانشجویان پیشنهاد می شه که در دانشگاه هایی که از نظر وزارت علوم، در فهرست دال هستن،دوری کنن.

۸ دانشگاه ارمنستان از جمله آکادمی ملی علوم این کشور و دانشگاه دولتی ارمنستان، در این فهرست قرار دارن و اگه علاقه مند تحصیل در این رشته ها و علاقمند به ارزشیابی مدارک تحصیلی در داخل کشورین، باید به نظام رتبه بندی دانشگاه های ارمنستان توجه کنین.

البته بعضی دانشجویان هم هستن که به دنبال ارزشیابی مدارک تحصیلی خود پس از علم اموختگی از ارمنستان نیستن و توجهی هم به نظام ارزشیابی وزارت علوم و وزارت بهداشت ندارن. فهرست دانشگاه های این کشور رو در زیر مشاهده می کنین.

فهرست دانشگاه های ارمنستان

در فهرست زیر، هفده دانشگاه ارمنستان که در زمینه های جور واجور علمی، نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می کنن معرفی شده.
دانشگاه دولتی ایروان و دانشگاه پزشکی این شهر، از جمله مقصدای تحصیلی بعضی از دانشجویان ایرونی واسه تحصیل در ارمنستان هستش.

  • Yerevan State University
  • National University of Architecture and Construction of Armenia

  • Yerevan State Medical University
  • Armenian State Pedagogical University

  • Komitas State Conservatory of Yerevan
  • Armenian National Agrarian University
  • National Polytechnic University of Armenia
  • Yerevan Brusov State University of Languages and Social Sciences
  • Yerevan State Institute of Theatre and Cinematography A
  • rmenian State Institute of Physical Culture
  • Yerevan State Academy of Fine Arts
  • Armenian State University of Economics Crisis Management
  • Gavar State University (Gavar)
  • Goris State University (Goris)
  • Gyumri State Pedagogical Institute (Gyumri)
  • Vanadzor State University (Vanadzor)

  • Stepanavan Crisis Management State Academy (Stepanavan)

دانشگاه دولتی ارمنستان

این دانشگاه رو در این پرتال دنبال کنین. بهترین دانشگاه ارمنستان بوده و به دو زبون انگلیسی و روسی هم در این دانشگاه رشته های زیادی واسه تحصیل هست.
در این دانشگاه، رشته هایی هم چون: تاریخ، ادبیات ارمنی، دارو سازی، شیمی، فیزیک، اقتصاد و مدیریت، ریاضیات و مکانیک، زیست شناسی، جغرافیا، حقوق، ادبیات روسی،  تحقیقات منطقه ای، روزنامه نگاری، فلسفه، ریاضیات کاربردی، جامعه شناسی و مدیریت روابط بین الملل ارائه می شه.

این دانشگاه هیچ رشته فنی و مهندسی و علوم پزشکی نداره و بیش ترین تعداد دانشجویان رو در میان هیجده دانشگاه ارمنستان به خود اختصاص داده. چند صد دانشجوی بین المللی هم در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستن. اگه واسه تحصیل در این دانشگاه با پرسشی مواجه شدید، با پست الکترونیک  info@ysu.am در تماس باشین.

فهرست رشته های این دانشگاه در زیر معرفی شده:


Faculty of History

Faculty of Armenian Philology

Faculty of Pharmacy and Chemistry

Faculty of Physics


Faculty of Economics and Management

Faculty of Mathematics and Mechanics

Faculty of Biology

Faculty of Geography and Geology

Faculty of Law

Faculty of Russian Philology

Faculty of Oriental Studies


Faculty of Journalism

Faculty of Philosophy and Psychology

Faculty of Informatics and Applied Mathematics

Faculty of Radiophysics

Faculty of Sociology

Faculty of Romance-Germanic Philology


Faculty of International Relations

وزارت علوم و فناوری ارمنستان یکی از منابع مطمئن واسه به دست آوردن جزییات بیشتر درباره فرصتای تحصیلی و بورس در دانشگاه های این کشوره که پیشنهاد می کنیم اگه علاقمند به تحصیل در این کشور شدید، از این لینک واسه دریافت اطلاعات رسمی استفاده کنین.

پرتالایی از جمله تحصیل در ارمنستان، آموزش عالی در ارمنستان و AMHE به عنوان منابع اطلاعاتی خوب واسه تحصیل در این کشور معرفی شدن.

دانشگاه آمریکایی ایروان

یکی از دانشگاه های بین المللی این کشور، دانشگاه آمریکایی ایروانه که دانشجویان بین المللی زیادی در اون مشغول به تحصیل هستن. پرتال دانشگاه در این لینک در دسترسه. این دانشگاه با دانشگاه کالیفرنیا آمریکا و بعضی از موسسات این کشور، همکاری داره و در رشته های زیر، نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می کنه:

  • Business Administration
  • Computer and Information Science
  • Economics
  • Industrial Engineering and Systems Management
  • Laws
  • Political Science and International Affairs
  • Public Health
  • Teaching English as a Foreign Language

رشته های ارائه شده عبارتند از : مدیریت کار و کاسبی، علوم رایانه و فناوری اطلاعات، اقتصاد، مدیریت و مهندسی صنعتی، حقوق، علوم سیاسی و روابط بین الملل، علوم بهداشتی و آموزش زبون انگلیسی. همونجوریکه مشاهده می کنین، این دانشگاه رشته های فنی ومهندسی و علوم پزشکی رو ارائه نمی کنه.

گفته شده که در صورت تحصیل در این دانشگاه، فرصتایی واسه تحصیل در دانشگاه های همکار این مرکز آموزشی ایروان در آمریکای شمالی جفت و جور می شه که واسه به دست آوردن جزییات بیشتر، حتما با مسئولان پذیرش دانشگاه مکاتبه کنین.

به گفته واحد پذیرش دانشگاه، پذیرش ترم پاییز ۲۰۱۷ میلادی این دانشگاه از دسامبر ۲۰۱۶ شروع می شه.
همه خواهندگان تحصیل در این دانشگاه باید فرم آنلاین رو کامل کرده و مدارک لازم پذیرش رو به دانشگاه ارسال کنن. دانشجویان خارجی علاقه مند به تحصیل در این دانشگاه موظف هستن که مدرک آیلتس با دست کم نمره ۵.۵ و تافل با دست کم نمره ۶۷ از ۱۲۰ رو ارائه کنن.

به دلیل این که دانشگاه با دانشگاه های امریکایی تعامل داره، در بعضی از رشته ها نیازمند ارائه مدرک GRE-GMAT  هستین. پس، به دانشجویان پیشنهاد شده که در هر سه بخش آزمون GRE، پنجاه درصد نمره کل رو به دست بیارن. دانشجویان بین المللی باید ۳۰ هزار AMD واسه اپلای پرداخت کنن و ضمیمه مدارک درخواستی خود کنن.

پیشنهاد نامه دانشجویی به تعداد دو فقره و رزومه، واسه پذیرش دانشجویان اجباری اعلام شده.

اگه واسه پذیرش در این دانشگاه با پرسشی مواجه شدید، مستقیم با واحد پذیرش مکاتبه کنین که در پست الکترونیک به نشانی: admissions@aua.am در دسترسه. شهریهای این دانشگاه هم در این نشانی معرفی شده که باید قبل از اپلای در دانشگاه، نسبت به بررسی اعدام و یکی بودن اون با بودجه و قابلیتای مالی خود دست به کار شین.

چند پیشنهاد

۱- قبل از انتخاب دانشگاه واسه تحصیل در ارمنستان، کیفیت دانشگاه رو با وزارت علوم یا وزارت بهداشت کشورمون چک کنین.

۲- پذیرش از دانشگاه های ارمنستان واسه رشته هایی که به زبون انگلیسی تدریس می شه، نیاز به آیلتس بالای ۶ نداره و این کار رو واسه کسایی که سطح زبون عالی ندارن راحت می کنه.
اما تلاش کنین سطح زبون انگلیسی شما همیشه بالای سطح ۶ آکادمیک باشه.

۳- از راه لینکدین، فیس بوک و بعضی از پرتالای رسمی در ارمنستان، می تونین با علم آموختگان این کشور مشورت کرده و درباره روشای زندگی و تحصیل در ارمنستان اطلاعات به روز دریافت کنین.

۴- سفارت ایروان تو تهران و سفارت ایران در ایروان واسه کسب اطلاعات رسمی درباره فرصتای تحصیلی، زندگی و اقامت در این کشور پیشنهاد می شه.

۵- هزینه تحصیل در دانشگاه های ارمنستان کم تر از هزینه های تحصیل در دانشگاه های اروپا هستش.
اما به هر حال، کیفیت اون در مقایسه با دانشگاه های اروپا پایین تره. اما واسه ادامه تحصیل در اروپا، آمریکا و آسیا معمولا با مشکلی رو به رو نمی شین.

(تصویر ایندکس پرتال سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان)

۶- اگه علاقمند به تحصیل در این کشور شدید، یادگیری زبون روسی دلیل می شه تا بتونین مقاطع بالا تر رو در دانشگاه های معتبر و بین المللی روسیه و اوکراین ادامه بدین.

۷- هزینه زندگی دانشجویی در این کشور خیلی پایین نیس و به امید پیدا کردن کار واسه پوشش بعضی از هزینه های زندگی خود دست کم واسه سال اول تحصیلی نباشین.

۸- دانشگاه های ارمنستان معمولا خدمات خوابگاهی به دانشجویان ارائه می کنن که پیشنهاد می شه واسه به دست آوردن جزییات بیشتر با مسئول امور اقامتی دانشگاه (accommodation officer)  مشورت کنین.

۹- اگه درخواست کننده تحصیل در رشته های علوم پزشکی در این کشورین، پیشنهاد می کنیم واسه جلوگیری از مشکلات مربوط به ارزشیابی مدارک تحصیلی علم آموختگان پزشکی در کشور، از دانشگاه های روسیه یا بعضی از کشورای بلوک شرق که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستن استفاده کنین. مگه این که با شرایط اعلامی در اطلاعیه ای وزارت بهداشت که در گفتار ارائه کردیم، مشکل خاصی نداشته باشین.

۱۰- ارمنستان، اقتصاد قوی و صنعتی نداره و بخاطر این، نباید انتظار فرصتای کارآموزی و علمی و تحقیقاتی خوب در مقایسه با کشورای شمال اروپا و حتی جنوب این قاره رو داشته باشین.

۱۱- اگه قصد زندگی و تحصیل در این کشور رو دارین، از ترم اول نسبت به آموزش زبون ارمنی یا روسی دست به کار شین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که یادگیری زبون روسی دلیل می شه تا شما فرصتای تحصیل و کار در خارج ارمنستان رو خیلی راحت بدست بیارین.

۱۲- اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ارمنستان آسونه و فقط با ترجمه رسمی مدارک و دارا بودن مدرک زبون، می تونین نسبت به اخذ پذیرش دست به کار شین و اجباری واسه به کار گیری خدمات موسسات اعزام دانشجو مشاهده نمی شه.

۱۳- دریافت بورس تحصیلی در دانشگاه های این کشور به واسطه وضعیت بد اقتصادی، تقریبا ممکن نیس.

۱۴- دانشجویان خارجی می تونن شهریهای مربوط به تحصیل در این کشور رو به طور قسطی در طول ترم پرداخت کنن. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر همیشه با بخش بین الملل  یا پذیرش دانشگاه مشورت کنین.

۱۵- مردم ارمنستان سطح زبون انگلیسی خوبی ندارن و بخاطر این، یادگیری ارمنی در حد محاوره، می تونه کارساز باشه.

[ منابع: وزارت علوم ارمنستان، وزارت بهداشت، وزارت علوم ]

مطلب دیگر :   از زابل تا چابهار: نگاهی به استان فراموش‌ شده‌ای به نام سیستان و بلوچستان

اینها را هم بخوانید