وب سرویس چیست

امروزه وب سرویس نیز در عرصه گردشگری توانسته است نقش بسزایی در تسریع و تسهیل روند انجام کارها و خدمات گردشگری ایفا نماید. بدین جهت که آژانس های مسافرتی می توانند در مدت زمان اندکی طیف وسیعی از نیازهای مسافران را برطرف کرده و خدماتی مطابق میل و خواسته آنها برایشان فراهم سازند و کیفیت نحوه خدمت رسانی خود را ارتقا دهند. ظهور وب سرویس در صنعت گردشگری نیز توانسته است با ایجاد تغییرات اساسی و به کارگیری روش های نوین در زمینه های مختلف اعم از رزرواسیون آنلاین هتل، صدور بلیط، خرید بیمه مسافرتی و … بسیاری از تماس های خسته کننده برای پیگیری خرید و همچنین رفت و آمدهای مکرر جهت دریافت یا صدور بلیط را حذف نماید. امروزه در فضای مجازی و اینترنت می توان وب سایت های ارائه دهنده خدمات گردشگری بسیاری را پیدا کرد که به ارائه خدمات از طریق وب سرویس اطلاعات پرواز می پردازند. امروزه وب سرویس در زمینه های گوناگونی در صنعت گردشگری ظهور یافته و خدمات گوناگونی از طریق وب سرویس به مسافران ارائه می شوند. امروزه با رشد وب سایت های رزرواسیون و همچنین تغییر رفتار مصرف کنندگان در صنعت گردشگری ایران نیاز به ابزارها و راه حل مناسب جهت فروش آنلاین خدمات گردشگری و ایجاد یک آژانس مسافرتی آنلاین (online travel agency ) اهمیت بسیاری پیدا کرده که تیم فنی سیتی نت به خوبی این نیاز را درک کرده و به دو روش امکان فروش آنلاین را برای فعالین گردشگری فراهم نموده :

طراحی سایت آزانس مسافرتی

  • وب سرویس ( XML API ) : به طور خلاصه وب سرویس یک بستر ارتباطیست که امکان اتصال و تبادل داده ها (برای مثال در پرواز ظرفیت، تاریخ، نرخ، کلاس و ..) را بین دو سیستم نرم افزاری یا وب سایت فراهم می کند و به این ترتیب فروش آنلاین پرواز،هتل و سایر خدمات گردشگری را امکان پذیر می نماید. وب سرویس معمولا به منظور اجرای پروژه های بزرگ با سرمایه گذاری کافی و البته دانش فنی در پیاده سازی که از خارج و یا داخل مجموعه قابل تامین است استفاده می شود.
  • وایت لیبل : وایت لیبل یک قالب آماده و ساده از یک سایت جستجوگر و رزرواسیون خدمات گردشگری می باشد که امکان فروش اینترنتی را به آژانس مسافرتی می دهد. این سرویس انعطاف پذیری و قابلیت های زیادی نداشته و تنها امکان فروش آنلاین را فراهم می نماید، در اصل وایت لیبل نوعی نمایندگی فروش یک تامین کننده بزرگ محسوب می شود که کاربر (مسافر) در سایتی با آدرس، نام و نشان خود آژانس، خرید را انجام می دهد و منافع فروش خدمات موجود دروایت لیبل بین دو شرکت تقسیم می شود.

وب سرویس پروازهای داخلی

در ابتدای امر شما به غیر از این که باید دامنه خریداری کنید، نمادهای مرتبط را تهیه کنید، درگاه پرداخت بانکی تهیه کنید و… موضوع مهم محصولی است که شما می خواهید در سایت عرضه کنید. آن پروازِ داخلی یا خارجی یا توری که در آژانستان می فروختید را در حال حاضر نیاز دارید که در سایت تان هم داشته باشید. قبل از که شما به سراغ صحبت با شرکت های طراحی سایت آژانس هواپیمایی بروید نیاز است تا وب سرویس های موردنیاز را تهیه کنید تا بر روی سایت شما پیاده سازی شوند. در این نوشته شرکت فرانگر برای انواع وب سرویس ها برای شما آماده کرده ایم، از پرواز داخلی شروع می کنیم. کسانی که در حیطه کاری آژانس مشغول به کار هستند، میدانند که برای آژانس فروش پرواز داخلی باید از سازمان هواپیمایی کشور مجوز داشته باشد و سپس با تک تک ارلاین ها قرارداد ببندند، بعد از ثبت قرارداد و ارائه ضمانت نامه، پید و ساین شان را دریافت کنند و شروع به فروش دستی در داخل آژانس شان نمایند.

برای فروش آنلاین هم روال به همین صورت است. اگر شما پید و سایتی از ایرلاینی ندارید، قراردادی ندارید، باید همین روال را انجام بدهید، قرارداد ببندید چون یک سری از ایرلاینها نسبت به اعتبارتان نسبت به بحث مالیتان و میزان بحث فروشتان، وب سرویس ارائه می- دهند. یک سری ایرلاینها هستند که وب سرویس ندارند و شما باید از طرق دیگری دسترسی به پروازهایشان داشته باشید.

وب سرویس گابریل ، سیستمی است که آژانس ها و ایرلاین ها در آن ردیف صندلی هایشان آن تعریف می کنند و به اصطلاح یک نام کاربری و رمز به آژانس ها میدهند و آژانس ها از طریق آن خودشان می توانند وارد محیط شوند. یک محیطی است شبیه به داس. آژانس ها پیدوساین را می گرفتند و به این شکل خیلی سنتی و برای صدور یک بلیط حداقل بین 3 تا 4 دقیقه زمان می¬ برد تا درخواست بدهند، available چک کند، بعد از available درخواست بزند، رزرو بگیرد، بعد از رزرو باید اسامی مسافرانش را وارد میکرد و منتظر جواب میماند.

بعد از این که رزرو بسته می شد، اسم مسافر را وارد میکرد، یک پیغام برایش میآمد که حالا شماره تلفن مسافر را وارد کند، بعد از شماره تلفن مسافر، یک پیغام میآمد که حالا کانتنت کن آیا اطلاعات درسته؟ بعد یک ایمیل وارد کن و بعد صدرو نهایی را انجام بده. یک پروسهای بود که حالا یک کارمندی که دستش خیلی تند است، قاعدتأ چهار یا پنج دقیقه طول می کشد تا بخواهد کار را انجام دهد ولی اگر اینترنتی خرید کنید و اگر خیلی کند باشید من فکر نمیکنم زمان بیشتر از 1 دقیقه و 30 ثانیه طول بکشد اگر هم کند نباشید من فکر میکنم زیر یک دقیقه هم بتوانید آن کار را انجام دهید. شش مورد از ایرلاینهای کشور روی این سیستم هنوز فروش انجام میدهند و آژانس ها هم از طریق آن ها فروششان را انجام میدهند. ایران ایر، آسمان، آسا، قشم، تابان و کارون (نفت). بر روی سیستم گابریل فروششان را انجام میدهند.

وب سرویس پرواز

شما وقتی که میخواهید فروشتان را آنلاین کنید، نیاز دارید که این شش ایرلاینی که به این حالت به آژانس ها سرویس میدهند را هم داشته باشید.کاری که ما انجام دادیم این بود که به وسیله یک سری کد برنامه ای نوشتیم که در آن کاری که کارمند آژانس داخل دفترش انجام میداد را انجام دهد البته با یکسری قابلیت های بیشتر. در حالت دستی که در واقع کارمند پرواز را چک میکرد به وسیله یک پید و ساین امکان گرفتن یک available وجود داشت. ولی با این سیستمی که الان در بازار موجود است، شما همزمان میتوانید ده الی پانزده پرواز را همزمان چک کنید available بگیرید و در نهایت بلیط تهیه کنید.

پس نیاز اولتان برای فروش آنلاین این است که دسترسی به آن رباتها داشته باشید تا بتوانید پروازهای شش ایرلاین اصلی کشور را در سایتتان داشته باشید. یک سری ایرلاینهای دیگر هستند که بر روی گابریل نیستند. به عنوان مثال اگر بخواهیم نام ببریم ماهان، معراج و کاسپین در این سرویس نیست.

خوب سوال این است که ما وب سرویس گابریل را از شرکت سیتی نت تهیه می کنیم، بقیه را چکار کنیم؟ بقیه شرکتها چون سیستم فروش بر روی گابریل نداشتند خودشان یک سیستم مجزا خریدند. هر کدام از این ایرلاینها در حال حاضر یک سیستم مجزای فروش برای خودشان دارند که دقیقأ مانند همان روال قبلی یک نام کاربری و رمز به آژانسها میدهند، بحث قرارداد دارند و ضمانت نامه.قبلا آژانسها برای اینکه پرواز چک کنند، خیلی کار سختی داشتند. وقتی میخواستند بلیط تهران-مشهد را چک کنند،یکبار باید با گابریل چک میکردند، یکبار نیز با ماهان، کاسپین و زاگرس و یکبار هم همه چارتری ها را چک می کردند ولی در حال حاضر این مشکل رفع شده است.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   راههای پیشگیری از سرطان چیست؟

سازمان هواپیمایی کشوری به همه ایرلاینها ابلاغ کرده که بخشی از صندلی های شان را باید حتما بصورت سیستمی به فروش برسانند. پس شما اگر میخواهید وارد بحث آنلاین شوید و میخواهید پرواز داخلی راه بیندازید، نیاز دارید که با همه ایرلاین هایی که در کشور فعالیت می کنند قرارداد ببندید و از هرکدام که می توانید وب سرویس بگیرید. قاعدتأ اگر بخواهید فروش آنلاین داشته باشید باید یک شرکت نرم افزاری یا یک تیمی که مختص خودتان هست، قرارداد ببندید تا کارتان را انجام بدهد. این وب سرویس هایی که می گیرید یک پروسه فنی دارد که یک سری داکیومنت به شما می دهند، یک سری دستور است، یک سری کد است به شما می دهند که شما به تیم فنی تان منتقل کنید.

در بحث داخلی نکته مهم آن، این است که قراردادتان با همه ایرلاینها باشد. چون شما وقتی درحال حاضر میخواهید وارد بازار شوید، دیگر نمیتوانید با یک محصول وارد بازار شوید. قاعدتأ اگر فقط پروازی ایرلاین های محدودی را داشته باشید نمی توانید مشتری جذب کنید به دلیل این که اکثر سایتها در حال حاضر با همه ایرلاین ها قرارداد دارند. وقتی مشتری پرواز تهران-مشهد را جستوجو می کند، دوست دارد همه پروازهایی که وجود دارد، همه ساعت ها و همه ایرلاین ها را بررسی کند. بنابراین چیزی که شما نیاز دارید این است که با همه ایرلاین ها داخلی قرارداد داشته باشید و حالا یک سری هایشان که گفتم ربات بتوانید بگیرید، یک سری هم، وب سرویس.

ما با ربات استرداد هم داریم انجام می¬ دهیم در ماهان. یک نکته ای که وجود دارد این است که وب سرویس هایی که استرداد دارند می دهند هیچ کدامشان کامل نیست یعنی فقط کار فروش را انجام می دهد.

وب سرویس پروازهای چارتری

بخش بزرگی از بازار اختصاص به پرواز های چارتری دارد. در بحث چارتری ما سه تا سرویس فعال در کشور داریم که غالب آژانسهای چارترکننده بزرگ کشور از این سیستمها استفاده میکنند. مقیم، , وب سرویس سپهر، راویس یا فراسو، گوهر و پارس از جمله سیستم های موجود در بازار هستند. سپهر و مقیم نقش پررنگی در بازار دارند. شما وقتی میخواهید که دسترسی به پروازهای چارتری داشته باشید اولین قدمی که باید باید با شرکت مقیم یک قرارداد ببندید و وب سرویس مقیم را بگیرید که دسترسی ظرفیت پروازی آن داشته باشید. فرایند کار کردن با مقیم به این شکل است که شما یک قراردادی میبندید، محدودیتی هم ندارید یعنی خیلی راحت با همه سایتهای فروش آنلاین قرارداد میبندید. معمولأ برای دریافت سرویس از شما هزینهای نمیگیرند ولی برای هر رزرو هزینه ای دریافت می شود.

در مدل مالی همکاری آژانس با ایرلاین شما یک ضمانت نامه بانکی میگذارید و هر دوره سرویس 15 روزه تان را به ایرلاین ها پرداخت میکند ولی در بحث چارتری اینطور نیست. در بحث چارتری مثل سرویس مقیم شما باید روزانه پیش پرداخت بزنید. 50 میلیون 100 میلیون 10 میلیون 5 میلیون نسبت به آن ظرفیت فروشتان سرویس مبین را شارژ میکنید 24 ساعت بعد به شما حساب میدهد. هر موقع هم که شارژتان تمام شود خرید نمیتوانید انجام دهید. در این مدل اینطور نیست که شما بدون اعتبار بتوانید خرید کنید و بعد تسویه کنید.

خرید و فروش از طریق سرویس مقیم انجام میشود ولی استرداد از طریق آژانس انجام میشود یعنی اینکه اگر شما بلیطی را از سرویس مقیم میخرید با آژانس مثلأ کد 105 که نام آژانس بر روی آن هست اگر مسافر شما میخواست بلیط استرداد کند مقیم میگوید شما اینجا کاری ندارید باید زنگ بزنید به آن آژانس 105 و درخواست استرداد را بدهید. سپس آژانس استرداد را انجام می دهد و هزینه توسط مقیم به شما بازگشت داده می شود. انجام میشود

در مقیم حدود 250 آژانس وجود دارند ولی در سپهر چیزی در حدود 1500 آژانس، هرچند با توجه به ظرفیت پروازهای تعریف شده تقریبا سهم بازار هر دو یکسان است نکته دیگر این است که سیستم مقیم گرانتر از سپهر است است. یکی از دلایل تفاوت قیمت این است که شما برای سرویس مقیم باید یک سرور تهیه کنید ولی در سیستم سپهر، خیر.

سیستم سومی که در بازار هست سیستم روایس است که بیشتر فعالیتیش در اصفهام است. سیستم راویس است که دقیقأ ساختارش ساختار مقیم است یعنی یک پنل به شما میدهد یک سری آژانس به شما میدهد. تفاوتش این است برای فروش حتمأ خودتان یکی یکی باید با آژانس ها هماهنگ کنید.

طراحی سایت آزانس

وب سرویس پروازهای خارجی

در حال حاضر پرواز خارجی همانند داخلی بحث سیستمی و چارتری دارد. پرواز سیستمی آن را از چند طریق می تواندریافت کرد. بزرگ ترین منبعی می توانیم از آن پرواز دریافت کنیم وب سرویس آمادئوس است. سیستم آمادئوس سیستمی است که ایرلاینهایی از جمله ترکیش، امارات، قطری و ایران ایر در ایران روی آن کار می کنند. تهیه وب سرویس آمادئوس کار سختی است و برای گرفتن وب سرویس نیاز اولیه این است که شما با ایرلاین های داخلی در ارتباط باشید. پید و ساین داشته باشید، و حداقل یکسال با آن کار کنید.

اگر به حدی رسیدید که ایران ایر تأیید کرد آن وقت شما را به آمادئوس ایران معرفی می کند و شما همانند وب سرویس گابریل با یک نام کاربری و رمز به پرواز ها دسترسی خواهید داشت. پیاده کردن وب سرویس آمادئوس کار خیلی پیچیدهای است و خود آمادئوس ایران به شرکت های کمی از جمله سیتی نت مجوز پیاده سازی وب سرویس را ارائه کرده است.

شما باز بخاطر اینکه ظرفیت همه بازار را داشته باشید نیاز است به وب سرویس دیگر دسترسی داشته باشید. دوسه تا سرویس دیگر هست که اصطلاحأ پروازهای low cost carrier، پروازهایی ارزان هستند. وب سرویس پرتو، galileo و ایاتی iati از جمله دیگر وب سرویس هایی هستند که در بحث پروازهای خارجی باید تهیه شوند.

وب سرویس رزرو هتل

یکی از زمینه هایی که در صنعت گردشگری مطرح می باشد هتل یا محل اقامت مسافران است. اقامت در هتل مناسب از مهم ترین ویژگی های یک سفر دلپذیر می باشد. بدین جهت بسیاری از آژانس های مسافرتی با استفاده از وب سرویس رزرو هتل سعی می کنند به این امر مهم دست یابند.

وب سرویس رزرو هتل با دسترسی به بانک اطلاعاتی جامع و کامل این قابلیت را فراهم می آورد تا آژانس های مسافرتی بتوانند به مجموعه ای گسترده از هتل ها دسترسی داشته باشند و با توجه به موجودی اتاق هتل ها به مسافرین نتایج جستجو را اعلام نمایند که این موضوع فرآیند رزرواسیون را سریع تر و آسان تر می کند.

وب سرویس قطار

از جمله ارائه دهندگان وب سرویس قطار می توان به شرکت رجا، سفیر و فدک اشاره کرد.

وب سرویس اتوبوس

از جمله ارائه دهندگان وب سرویس اتوبوس می توان به شرکت پایانه، سفر 724 و نیرا اشاره کرد.

By:

0 thoughts on “وب سرویس چیست