فروشگاه اینترنتی فصیحی پلاست

ظروف یکبار مصرف شیمیایی:

عمده ظروف یکبار مصرف تولیدی در کشور از دو نوع پلی استایرن و PVC می باشند. این ظروف شفاف و بـسیار شـکننده بوده و در ساخت لیوان‌های آب، کارد، چنگال، قاشق و ظروف غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

نکات بهداشتی

در تهیه این ظروف، مواد شیمیایی زیادی مانند: پایدارکننده‌ها، روانکننده‌ها، نرم‌کننده‌ها، رنگدانه‌ها، مواد مات کننده استفاده میشود که تمـامی آنهـا بـرای سـلامتی انسان مضر است. لذا در استفاده از این ظروف باید به موارد ذیل توجه نمود:

  • استفاده از ظروف پلی استایرن برای موادی با دمای ۶۵ درجه سانتیگراد و بیشتر (مانند چای و غذای داغ)، مواد اسیدی و چرب (مانند نوشابه و کاکائو) باعث انتقال مونومر استایرن به بدن انسان و ایجاد سرطان می گردد.
  • از گرم کردن مواد غذایی در ظروف پلی استایرن در مایکروفر خودداری شود.
  • اصولا ظروف یکبار مصرف برای یک بار استفاده ساخته شـدهانـد. در صـورت اسـتفاده مجـدد، شـیارهای بـسیار کوچـک غیرقابل رویت در آنها به وجود میآید که علاوه بر مستعد کردن شخص به عفونتهای دستگاه گوارش می تواند انسان را در معرض انواع سرطان قرار دهد.
  • استفاده مکرر از بطریهای یکبار مصرف پلاستیکی (از جـنس PVC (بـرای تهیـه آب خنـک از طریـق یـخ بـستن آب در یخچال باعث انتقال مواد شیمیایی جداره بطری به آب می گردد.
  • این ظروف در حدود ۳۰۰ سال زمان نیاز دارند تا در طبیعت تجزیه شوند !!! لذا توصیه می شود تا در مکانهایی که ا مکـان استفاده از ظروف شیشه ای یا چینی تمیز وجود دارد حتی الامکان ظروف یکبار مصرف حذف کردد.

 

ظروف یکبار مصرف گیاهی:

این ظروف پلیمرهای گیاهی بوده که از ترکیباتی چون سیب زمینی، ذرت و گندم تهیه می شوند. هرچند که قیمت این ظروف نسبت به موارد مشابه شیمیایی اندکی بالاتر می باشد اما مهمترین مزایای استفاده از این ظروف عبارتند از:

  • عدم ایجاد عوارض جانبی و انتقال مواد شیمیایی خطرناک به انسان
  • تجزیه سریع در خاک (بین ۳ تا ۶ ماه) و افزایش باروری خاک به دلیل دارا بودن مواد گیاهی
  • دمای ۹۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد را به راحتی تحمل می کنند. بنابراین گزینه مناسبی برای غذا و نوشیدنیهای داغ هستند.
  • مصرف کم انرژی در فرآیند ساخت و امکان استفاده به عنوان خوراک دام

 

معایب

از عیوب ظروف یکبار مصرف گیاهی می‌توان به این نکته اشاره کرد که ممکن است در صورت ریختن مایعات در این ظروف کمی بوی نشاسته حس شود. البته این بو اندک است و ممکن است تنها برخی از افراد متوجه آن شوند. اما در برخی از افراد احساس ناخوشایند تغییر مزه نیز ممکن است احساس شود.

چگونه می‌توان مطمئن شد که این ظروف سالم هستند؟

۱- باید دقت شود تا ظروف سطح یکنواختی داشته باشند.

۲- هنگامی که جلوی نور گرفته می‌شوند رگه رگه نباشند و تیرگی و لکه سیاه در آن‌ها مشاهده نشود.

مطلب دیگر :   لینوکس و اوپن سورس را از کجا شروع کنیم؟ مصاحبه با محمد نصیری

در پایان

امروزه استفاده از انواع ظروف یکبار مصرف در جوامع بشری بسیار افزایش یافته است. آگاهی از طرق استفاده از این محصولات و همچنین معایب و ضررهای احتمالی آن‌ها اعث افزایش ضریب ایمنی و سلامت افراد می‌شود.

اینها را هم بخوانید