منابع تحقیق درمورد رسانه‌های جمعی

پایان نامه حقوق

اقدامات روابط عمومی برای برگزاری همایش پیش از برگزاری آن، شامل تعیین عنوان، اهداف، تشکیل ستاد برگزاری و گروههای کاری، تعیین زمان مدت همایش، طراحی مکان، دعوت از مدعوین و سخنرانان و تعیین افراد توانمند برای تهیه قطعنامه نهایی همایش در گروه تدوین قطعنامه است.
تشکیل یک ستاد خبری ویژه برای همایش نیز از جمله کارهایی است که می‌تواند پوشش خبری مناسب همایش را به دنبال داشته باشد.همایش می‌تواند گونه‌های مختلفی داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به کنفرانس، کنگره، سمپوزیوم و سمینار اشاره کرد که نوع آن ار بیشتر در روابط عمومی کاربرد دارد.

– تکنیک انتشار بولتن

دانلود پایان نامه
اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

انتشار «بولتن» یکی از دیگر از فنون روابط عمومی است که در روابط عمومی کاربرد بیشتری در مقایسه با نشریه داخلی دارد. «بولتن» نشریه‌ای است که به وسیله دستگاههای دولتی در زمینه‌های خبری، آموزشی، فنی، تخصصی و نظایر آن، که مرتبط با وظایف قانونی و در محدوده فعالیت آنهاست، به منظور ارتقای سطح آگاهی اعضاء همان دستگاه و مسئولان دیگر دستگاه ها در تعداد محدود، فواصل زمانی معین و به طور رایگان منتشر و توزیع می‌شود.
برای انتشار بولتن در یک سازمان، باید طبق ماده ١۵ آیین‌نامه قانون مطبوعات، نسبت به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام گردد. مطالب و اخبار بولتن باید به طور عمده درباره اهداف و شرح وظایف مرکز درخواست کننده و فقط برای استفاده اعضاء باشد. همچنین تعداد صفحات بولتن نباید از ۴٨ صفحه تجاوز کند.
-تکنیک مجله ویدیویی
مجله ویدیویی از فنون جدیدی است که اخیراً استفاده از آن در روابط عمومی‌ها مورد توجه قرار گرفته است. در این فن، کاربردهای ویدیو از نمایش فیلم برای اعضاء، ضبط تصویری برنامه‌ها و مراسم، نمایش تصویری فعالیتها، آموزش و بخش همزمان برنامه با استفاده از تلویزیون مدار بسته فراتر رفته است و استفاده جدیدی از آن به عمل می‌‌آید. براین اساس، اهم اخبار و فعالیتهای تصویری مربوط به سازمان در طول یک زمان معین مثل هفته یا ماه به صورت برنامه تصویری کوتاه همراه با گفتار لازم تهیه می‌شود و در محیط پر رفت و آمد سازمان مثل سالن اجتماعات یا طبقه همکف در معرض دید اعضاء قرار می‌گیرد.
-تکنیک راهنمایی ارباب رجوع و تابلو راهنما
راهنمایی صحیح و اصولی ارباب رجوع از وظایف بسیار مهم روابط عمومی است که می‌تواند نقش بارزی را در جلب رضایت ارباب رجوع ایفا کند. برای این منظور نصب «تابلو راهنما» در ورودی سازمان از جمله فنونی است که به خدمت گرفته می‌شود. تابلو راهنما باید نشانگر وضعیت استقرار واحدهای مختلف سازمان، از نظر طبقه اتاق باشد. ضمن اینکه در هر طبقه نیز باید تابلو راهنمای طبقه که معرف شماره اتاق واحدهای مستقر در طبقه باشد، نصب شود.
برای راهنمایی بهتر ارباب رجوع صرفا نصب تابلوی راهنما کافی نیست، بلکه استقرار بخشی به نام «اطلاعات مراجعان» در مبادی سازمان که با استفاده از رایانه و با مسئولیت افراد آگاه و خوش برخورد، بتواند بعضی از اطلاعات عمومی را در اختیار مراجعان قرار دهد، ضروری است. همچنین در سالن یا اتاقهایی که افراد و مسئولان مختلف استقرار می‌یابند، مشخص کردن نام و مسئولیت افراد از طریق «برگ نما» برای هدایت و سهولت کار مخاطب یا ارباب رجوع ضروری به نظر می‌رسد. روابط عمومی یک سازمان باید تلاش کند تا اطلاعات تابلوهای راهنمای مادر و طبقات پیوسته به هنگام شود.
– تکنیک سفر تبلیغاتی
«سفر تبلیغاتی» یا برنامه بازدید از طرحها، اقدامات، تولیدات و دستاوردهای یک سازمان از جمله فنونی است که درصدد است تا «مخاطبان مطلوب» را از نزدیک با دستاوردها و اقدامات سازمان آشنا سازد و در آنان باور عینی نسبت به پیشرفتهای سازمان ایجاد کند. در برنامه‌ریزی سفرهای بازدید از طرحها و اقدامات، روابط عمومی باید افزون بر فهرست کردن طرحهایی که قابلیت بازدید را دارند، فهرست افراد و گروههایی که بازدید آنان از طرحها می‌تواند اثربخشی بیشتری را در پی داشته باشد، ‌تهیه کند. دعوت از رهبران فکری، خبرنگاران رسانه‌ها و جمعی از هریک از قشرهای جامعه مثل قشر کارمندی، کارگری، دانش‌آموزی، دانشجویی و … ارایه تعهدات برای بازدید آنان از طرحها و دستاوردهای سازمان، می‌تواند سازمان و پیشرفتهای آن را به خوبی به مردم معرفی کند.در برنامه‌های بازدید، پذیرایی از بازدیدکنندگان، اطلاع‌رسانی دقیق به آنان، توضیح کامل جزییات موارد قابل بازدید و توزیع نشریات سازمان در بین آنان حایز اهمیت است.روابط عمومی یک سازمان باید تقویم سفرهای تبلیغاتی خود را با مشخصاتی شامل عناوین پروژه‌های قابل بازدید، زمان بازدید، ترکیب بازدیدکنندگان، برنامه‌های جنبی بازدید و اهداف هریک تهیه و به عنوان یک جزء از «برنامه عمل سالانه» منظور کند.
نکته آخر در این باره، تایید بر فشرده نبودن برنامه بازدید است؛ به همین سبب اکتفا به حداقل پروژه‌ها برای بازدید، پیش‌بینی جنبی با گرایش تفریحی و احیاناً دادن هدایای تبلیغاتی به بازدیدکنندگان لازم است که مورد توجه قرار گیرند تا برای بازدیدکنندگان جاذبه بیشتری ایجاد شود.

– تکنیک انتشار بروشور
انتشار بروشور یکی دیگر از فنون روابط عمومی در بخش انتشارات است. بروشور یا دفترچه راهنما، وسیله‌ای ارتباطی است که توضیحاتی درباره موضوعهای مشخص ارایه می‌کند و به طور رایگان به مخاطبان عرضه می‌شود. شما باید بدانید که در تنظیم متن بروشور، انتخاب عنوان کلی بروشور، ذکر مقدمه و متن اصلی حایز اهمیت هستند. در متن بروشور، شرح موضوع و در مقدمه، هدف و علت انتشار بروشور و در روی جلد آن افزون بر طرح یا عکس، عنوان بروشور، تاریخ انتشار و نام ناشر درج می‌شود.در تعیین شکل و محتوای بروشور، هدف از انتشار بروشور و مخاطبان آن، تعیین کننده هستند.
در نوشتن متن بروشور، توجه به آغاز و گسترش موضوع نوشته از مهم به کم اهمیت و از ساده به مشکل، سادگی و روانی مطالب، پرهیز از کاربرد واژه‌های تخصصی (مگر با توضیح کامل)، کوتاهی و اختصار و استفاده از تیترهای متعدد همراه با نمودار، جدول، عکس و طرح ضروری است. به طور کلی می‌توان بروشورها را به دو دسته تقسیم کرد:
الف. بروشورهایی که با هدف معرفی کلی یک سازمان به مخاطبان تهیه و درواقع شناسنامه موسسه تلقی می‌شوند. بهتر است در این بروشور علاوه بر درج تاریخچه، اهداف، وظایف، عملکرد و برنامه‌های سازمان شماره تلفن موسسه نیز درج شود. در این نوع بروشورها، از کلی بافی پرهیز کرده، و به بیان نمونه‌های ملموس از دستاوردهای سازمان پرداخت.
تعداد صفحات بروشور از چهار صفحه تا تعداد صفحات موردنظر قابل افزایش است، اما در هر صورت باید مضربی از چهار را انتخاب کرد.
ب. بروشورهایی که برای کاربرد خاص منتشر می‌شوند مثلاً انتشار بروشور برای ارائه در یک نمایشگاه بین‌المللی انتخاب حروف مناسب، استفاده بجا از رنگ، نوع کاغذ و عناصر گرافیکی، نکات دیگری هستند که اعمال دقت در کاربرد بجا از آنها می‌توان بر جذابیت بروشور اضافه کند.
– تکنیک برگهای لایی
انتشار «برگهای لایی» از جمله فنونی است که روابط عمومی می‌تواند برای پیشبرد اهداف خود مدنظر داشته باشد. «برگهای لایی» می‌تواند در قطع دستی، پالتویی، جیبی یا مجله‌ای منتشر و در لابلای نشریه داخلی، روزنامه‌ها و همراه با فیش حقوقی اعضاء توزیع شود. در برگهای لایی باید مهمترین پیام سازمان برای کارکنان یا مخاطبان برون سازمانی درج شود. در این برگها به سبب کمبود فضا بیشتر مطالب درج می‌شود و استفاده از عکس، و نمودار و جدول کنار گذاشته می‌شود.

– تکنیکپاسخگویی به رسانه‌ها
مطالعه مطالب مندرج در روزنامه‌ها، مجلات و ضبط و کنترل برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و پاسخگویی به پرسشها، تنویر ابهامات و ارایه توضیحات ضروری و یا به عبارت کلی‌تر، «پاسخگویی به رسانه‌ها» یکی از فنونی است که روابط عمومی در بخش ارتباط با رسانه‌ها به خدمت می‌گیرد. روابط عمومی می‌تواند در صورت نیاز به پاسخگویی، ضمن پاسخ به مورد مشخص، مطالبی را نیز در کنار آن ارایه دهد. «حق پاسخگویی» براساس اصل 23 قانون مطبوعات به رسمیت شناخته شده است و روابط عمومی از زمان درج مطلب نیازمند پاسخگویی، تنها یکماه فرصت دارد تا جوابیه خود را به رسانه‌ها بویژه سانه‌ای که مطلب مورد نظر در آن به چاپ رسیده ارسال کند ضمن اینکه متن جوابیه نباید از دوبرابر اصل مطلب تجاوز کند و یا در آن به یک شخصیت حقیقی یا حقوقی توهین شود.توجه داشته باشید که اگر رسانه‌ای همراه با جوابیه ارسالی روابط عمومی، مطالب یا توضیحات مجددی را درج کند، حق جوابگویی مجدد برای روابط عمومی محفوظ خواهد ماند.
پاسخهای روابط عمومی به رسانه‌ها می‌تواند به شکل تکذیب، توضیح، اصلاح و یا تأیید باشد. زمانی مطلبی تکذیب می‌شود که خلاف واقع باشد. ارسال توضیح به رسانه‌ها، زمانی صورت می‌گیرد که مطلب چاپ یا منعکس شده، ناقص یا مبهم باشد اما اگر در انعکاس بخشی از مطلب اشتباهی صورت گرفته باشد، «اصلاحیه» ارسال می‌شود.تأیید مطلب یا خبر زمانی صورت می‌گیرد که مطلب درج شده یا منعکس شده با وجود صحت احتمال اثر سویی داشته باشد. در این صورت، روابط عمومی می‌تواند با تأیید خبر مطالب جدیدی را مطرح کند و آثار سوء قبلی را از بین ببرد.زمانی که می‌خواهید پاسخ را تنظیم کنید، دقت کنید تا شماره روزنامه یا مجله یا نام برنامه، تاریخ انتشار یا پخش آن در (روز-ماه-سال) عنوان مطلب یا برنامه، صفحه سطر و ستون یا ساعت و شبکه منعکس کننده مطلب، به نام فردی که مطلب در پاسخ نوشته یا گفته او ارسال می‌شود و نام و مشخصات کامل فرستنده پاسخ را در آن ذکر کنید.لحن جوابیه روابط عمومی باید مثبت و از هرگونه تندروی و گلایه دور باشد. سرعت در ارسال جوابیه برای تنویر افکار عمومی بسیار مهم است و روابط عمومی به محض درج هرگونه مطلب نیازمند توضیح باید آن را با مسئول ذی‌ربط در میان گذارد و پس از دریافت توضیحات او، نسبت به تنظیم جوابیه اقدام کند.
– تکنیک آگهی و گزارش آگهی
آگهی و گزارش (رپرتاژ) فنونی هستند که در روابط عمومی کاربرد بسیاری دارند، آگهی، وسیله‌ای است که پیام دهنده در ازای پرداخت وجه، از طریق انتشار آن پیام خود را به مخاطب می‌رساند. در تهیه و تنظیم آگهی باید نکاتی را مد نظر قرار داد. یکی از این نکات، توجه به «مخاطب آگهی» است. براین اساس است که عنوان آگهی مشخص می‌شود. نکته دوم، متن آگهی است که باید متناسب با موضوع باشد. نکته بعدی روشنی و رسایی متن آگهی است و بالاخره، عنوان پیام دهنده و سازمان یا فردی که اقدام به نشر آگهی می‌کند، در زیر متن آگهی می‌آید. در آگهی، هدف اطلاع‌رسانی است مثل آگهی مناقصه مزاید و…
در مقابل آن در «گزارش آگهی» هدف، تبلیغ خدمت، کالا و یا یک فعالیت است. تهیه و تنظیم «گزارش آگهی» به مراتب علمی‌تر از آگهی است. در نگارش گزارش آگهی باید سعی شود که پیام تبلیغی در قالب خیر به اطلاع مردم برسد و جنبه‌های خبری مطلب برجسته شود. به طور کلی در تنظیم گزارش آگهی توجه به سه نکته زیر اهمیت دارد.
١- پرهیز از بزرگنمایی خبر: متن گزارش آگهی نباید شکل آگهی شناخته شده را پیدا نکنند و تأثیرگذاری خود را از دست بدهد.
٢- برجسته سازی جنبه‌های خبری: گزارش آگهی در واقع نوعی تبلیغ است، ولی در ظاهر شکل خبری دارد. برخلاف آگهی که به طور مستقیم و آشکارا شکل تبلیغی دارد.
٣-خوداری از انتخاب شیوه «گزارش آگهی» در زمانی که مطلب دارای ارزش خبری است. شیوه تهیه و تنظیم گزارش آگهی همان شیوه‌های تهیه گزارش خبری است. با این تفاوت که در گزارش آگهی تنها جنبه‌های مثبت موضوع مدنظر قرار می‌گیرد و گهگاه از فرصت نیز استفاده می‌شود.

2-1-16- روابط عمومی و مدیریت خبر
برای روابط عمومی ‌ها، وظایف مختلفی تعیین شده است که پژوهش و افکارسنجی، بازاریابی، تبلیغات و خبررسانی از آن جمله هستند. در بین این کارکردها، نقش خبری روابط عمومی ‌ها از مهمترین اقداماتی است که آثار و پیامدهای سریع و بارزی در جامعه دارد و مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌گیرد.
این نقش با توسعه سازمان‌های خبری، اهمیت یافتن افکار عمومی و ضرورت آگاهی مردم از فعالیت‌های جاری و آتی سازمان‌ها، بیش از گذشته اهمیت یافته است. از این رو، روابط عمومی ‌ها، براساس اهداف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و آموزشی سازمان‌های خود، چگونگی تولید و توزیع اخبار را برنامه‌ریزی می‌کنند؛ آنها برای تحقق اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، درصدد اثر گذاری مورد نظر بر مخاطبان هستند که احتمال دارد به منظور مهار بحران جلوه‌گر شود.
هر سازمانی، ضمن آن که از طریق روابط عمومی، تأثیرگذاری خاصی را جستجو می‌کند، از محیط پیرامون (سایر سازمان‌ها، مخاطبان، رسانه‌های جمعی و رویدادهای جامعه) تأثیر می‌پذیرد. بنابراین، هنگامی که بحران در هر کدام از حوزه‌ها: روابط عمومی، سازمان و محیط خارج از سازمان به وقوع بپیوندد، دیگر حوزه‌ها نیز دستخوش تغییر می‌شود. در این شرایط، نقش روابط عمومی ‌هاهنگامی می‌تواند به عنوان شیوه
مطلوب ‌برای جهت‌ دهی روشنگرانه به افکارعمومی، مقابله با شایعات و حتی چگونگی اتخاذ تصمیم ‌برای مقابله با بحران، تلقی شود که بر اصول مدیریت ارتباطات و اخبار در حیطه‌های درون و برون سازمان، پایه‌ریزی شود. برهمین اساس، شناسایی عوامل بحران‌زا در فرآیند نقش خبری روابط عمومی و آگاهی از مدیریت خبر برای مقابله و کنترل بحران، هدف نگارنده از ارایه این مقاله است. نگارنده براساس تبادلات میان سازمان، روابط عمومی و محیط پیرامون به چگونگی تأثیرپذیری و نفوذ بحران میان سازمان،روابط عمومی وجامعه می‌پردازد. همچنین، پیشنهادهای لازم برای سازماندهی و برنامه‌ریزی در جریان تولید خبر در چهارچوب نگرش سیستمی و عناصر فرآیند ارتباطی را ارایه می‌کند.
بحران در فرآیند ارتباط:
ارتباط را می‌توان فرآیندی دانست که در جریان آن، فرستنده (فرستندگان) با گیرنده (گیرندگان) از طریق نشانه‌های کلامی و غیرکلامی قابل فهم میان خود، به صورت مستقیم و غیرمستقیم به تبادل افکار، نظرات، احساسات، عقاید، اطلاعات و اخبار می‌پردازند.
مفهوم فرآیند، ضمن آنکه بر ویژگی تعاملی بودن ارتباط تأکید دارد، چرخه‌ایرا یادآورمی‌شود که موقعیت مبدا (روابط عمومی ) و مقصد (رسانه‌های جمعی، کارکنان سازمان و …) قابل تعویض است و شدت این تعامل،بستگی به نوع نقش‌ آفرینی روابط عمومی و ابزاری است که مجریان امور خبری روابط عمومی به کار می‌گیرند. بنابراین در طراحی تمام مدل‌های ارتباطی ارایه شده، بر وجود حداقل سه عنصرگیرنده، فرستنده و پیام تأکید شده است و به سایر عناصر شامل: رمزگذاری (وسیله رمزگذار)،رمزگشایی (وسیله رمزگشا)، مجرای انتقال پیام و بازخورد که در حیطه عملکرد مبدا (روابط عمومی ) و مقصد پیام می‌باشند نیز توجه شده است. بدینصورت که اختلال در کارکرد عناصر فرآیند ارتباطی و وقوع بحران‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و …، همچنین بروز شایعات، جنگ‌روانی، تبلیغات سوء و جعل اخبار، نتیجه ‌ایرابه همراه دارد که موقعیت روابط عمومی سازمان درگیر با بحران را پر مخاطره می‌کند. این مخاطره در صورتی که موجب نقص در کارکرد و کارایی هر کدام از عناصر فرآیند ارتباطی در حیطه عملکرد روابط عمومی شود یا بر حیطه مقصد پیام اثر سوء بگذارد، به ترتیب اختلال درونی و بیرونی نامیده می‌شود.
این اختلالات در زمینه‌های تجارب گذشته و موقعیت مقصد و کارگزار روابط عمومی، خود پنداره مبدا و مقصد، مهارت‌های ارتباطی کارگزاران روابط عمومی، نظام هنجاری سازمان، وجهه و نفوذ روابط عمومی در جامعه، برد وسیله ارتباطی مورد استفاده روابط عمومی، بازخورد گیرندگان پیام‌های خبری سازمان و اوضاع عمومی جامعه مورد توجه می‌باشد. براین اساس، اختلال (Noise) یا بحران در فرآیند ارتباطی، به کلیه عوامل و پدیده‌هایی اطلاق می‌شود که موجب تضعیف اثربخشی

90

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *