عمومی

توصیه‌هایی برای بالا بردن تحمل بدن در ماه رمضان

تغذیه در رمضان

تشنگی و گرسنگی در ماه رمضان وضعیت خاصی رو واسه افراد روزه دار ایجاد می کنه. خیلی از روزه داران در این ماه ممکنه خستگی، بی حوصلگی، سردرد، گرفتگی عضلات، مشکلات کلیه، دردهای معده و… رو تجربه کنن. دلیل کلی این حالات کاهش مصرف مواد غذایی لازم بدنه. روزه گرفتن در تابستون، با وجود گرما و ساعات طولانی واسه تحمل گشنگی و تشنگی، کار روزه داران رو سخت تر می کنه. با این وجود می توان راه هایی رو واسه تحمل فشارِ کمتر روزه در این ایام به کار بست تا به بدن هم آسیب کمتری وارد شه.

به گزارش آلامتو به نقل از فرارو، واسه بالا بردن تحمل بدن در این ماه و آسون شدن روزه داری، در کنار این که بدن هم در سلامت بیشتری قرار گیرد، می توان اقدامات زیر رو انجام داد.

– تاجای ممکن سحری رو از وعده های غذایی ماه رمضان حذف نکنین. نتیجه نخوردن سحری نبود دریافت کربوهیدرات در طولانی مدت، اُفت قند خون، بی حالی، سردرد، ضعیف شدن اعصاب و… است.

– خوردن نمک زیاد و یا غذای شور در وعده سحر باعث تشنگی بیش از اندازه درزمان روز می شه.

– هرچند که خیلی از افراد چایی رو از مایعات موثر در رفع تشنگی ماه رمضان می دانند، اما خوردن چایی، خصوصا چایی پررنگ، منتهی به دفع شدن آب بدن می شه.

– میوه و سبزیجات پخته در ماه رمضان علاوه بر اینکه آب بیشتری رو در بدن ذخیره می کنه، جلوی نفخ معده بر اثر خوردن سبزیجات و میوه های خام رو هم می گیره.

– اگه در ساعات اولیه صبح کمی پیاده روی کنین، نه فقط منتهی به کاهش وزن در ماه رمضان می شه، بلکه قند خونتون رو هم تنظیم می کنین.

– نوشیدن آب زیاد به هنگام سحری یه اشتباه رایجه. این کار منتهی به رقیق شدن شیره معده و درنتیجه نفخ و اخلال در هضم می شه.

– خوردن میوه به هنگام سحر باعث دفع یبوست می شه.

– قهوه، شکلات و تموم مواد کافئین دار رو باید در ماه رمضان کم کرد، چون که منتهی به تشنگی زیاد می شه.

– خوردن مواد غذایی شامل فیبر (سبزی و میوه) باعث جذب شدن کم کم مواد غذایی بوسیله بدن، کاهش خستگی می شه و از افزایش یهویی قندخون و ترشح انسولین جلوگیری می کنه.

– وقتی که می خواهید افطار خود رو باز کنین، هرچند که تشنه اید، به خوردن آب و نوشیدنی های سرد اقدام نکنین.

– دهیدراسیون و یا کم آبی بدن در فصل تابستون، به کلیه ها آسیب شدیدی می زند. این آسیب با روزه داری شدید شدن می شه. واسه پیشگیری از دچار شدن به دهیدراسیون بدن نوشیدن و خوردن مواد زیر خوبه: دوغ، شیر، آب میوه، میوه و سبزیجاتی مثل هندوانه، خربزه، هویج، چغندر، خیار، کرفس و… .

– در این ایام تلاش کنین خوردن مواد سرخ شده رو کم کنین تا کمتر تشنه شید.

– داشتن فعالیت ها و ورزش های شدید در این ماه خوب نیس، اما نداشتن جنب و جوش در حد متوسطِ اون هم منتهی به یبوست می شه.

– خوردن بعضی غذاها مانند حلیم به خاطر این که دیرتر هضم می شن جلوی گرسنگی زودتر از موعد متعارف رو در این ماه می گیرند. موادی مانند گندم، جو و بادام هم از این دسته ان.

– اگه در این ماه دچار دردهای معده بر اثر اسید معده هستین، زردآلو و هلو بخورین.

– خوردن غذاهایی با کالری منفی به دلیل این که انرژی بیشتری واسه هضم غذا نیاز دارن، در نتیجه منتهی به گرسنگی کمتر می شن. این غذاها شامل کلم بروکلی، گل کلم، سیر، لوبیا سبز، آناناس، توت فرنگی، گوجه فرهنگی، طالبی، هلو و… می شه.

– بعضی آدما به هنگام افطار و به دلیل تشنگی نوشابه می نوشند، این ماده به دلیل گاز و قندی که داره باعث سردرد می شه.

– یکی از راه های رفع سردرد در ماه رمضان نوشیدن چای سبز در حد فاصل افطار تا سحره.

– شیر سرد، هندوانه، هلو، خیار و بقیه میوه های خنک واسه باز کردم افطار مناسب نیس.

– انجام ورزش های سبک در ماه رمضان به کاهش سموم ذخیره شده در بدن کمک می کنه.

– بهتره قبل از خوردن سحری ورزش کنین؛ اینکار به سلامت بدن در این ماه کمک زیادی می کنه. هم اینکه بهترین ورزش ها پس از افطار شنا، پیاده روی و ورزش های هوازیه که باعث پیشگیری از گرفتگی عضلات می شه.

– یکی از فواید این ماه پاکسازی کبد از راه خوردن سبزیجات و میوه جاته. پاک سازی کبد از این روش منتهی به شفاف شدن پوست، جلوگیری از پیری، کاهش حساسیت ها، سم زدایی از داروها، خواب راحت و تصفیه بدن می شه.

– از مشکلات بعضی افراد در ماه رمضان، بدبو شدن دهانه. واسه جلوگیری از بویِ بدن دهن مسواک زدن، نخ کشیدن، مسواک کردن زبون و نوشیدن ۲ الی ۳ لیوان آب در سحر موثره.

سندروم روده تحریک پذیر و روزه داری

احکام سیگار یا قلیان کشیدن روزه دار

رمضان فرارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *