سیر تا پیاز درباره پرسش مهر و پروژه مهر فرهنگیان

پرسش مهر و پروژه مهر چیست ؟

موضوع پرسش مهر موضوعی است که در رابطه با آن پژوهش های زیادی نگارش می شود.همچنین در رابطه با مسئله پروژه مهر و بررسی روابط و تاثیرات آنها بر روی هم نیز جای بسی تامل است.پژوهش گران در سایت بانک فایل پژوهشی معلمان همواره بررسی های علمی و پژوهشی خود را در این رابطه در معرض مخاطبین این رشته قرار داده اند.در مطلب حاضر تلاش شده است که این موضوع بیشتر و دقیق تر بسط داده شود.در این مطلب نیز بنده با توجه به شرایط و وضع موجود به مسئله مورد بحث پرداخته و سعی نمودم بوسیله راهکارهای خلاقانه و دانش آموز محور پژوهش عملی خود را پیش ببرم.

یافته های مطلب نشان می دهد که فاکتور های مورد بحث ارتباط عمیق و غیر قابل اجتنابی با هم دارند و رابطه معنا داری بین داده های پژوهش وجود دارد.

پرسش مهر

پرسش مهر و پروژه مهر چه کمکی به فرهنگیان می کند ؟

پژوهشگران و محققین برتر در سایت بانک فایل پژوهشی معلمان در طول سالیان متوالی سعی بر این داشته اند که مطالعات گسترده ای بر رویحل مسائل مربوط به پروژه مهر و زیر مجموعه های پژوهشی آن داشته باشند .به طور قطع به یقین باید گفت که مسئله پروژه مهر و پرداختن و وجوه مختلف و جنبه های گوناگون تحقیقاتی در این رابطه می تواند راهگشای دقیقی در رابطه با علم آموزان عرصه بانک فایل پژوهشی معلمان باشد .به جرئت می توان گفت که پرداختن به مسئله پروژه مهر یکی از اساسی ترین مسائلی است که می توان در بانک فایل پژوهشی معلمان به آن پرداخت و همچنین در این رابطه موضوع مهمی که جای بحث دارد موضوع پرسش مهر است.

پرداختن به این موضوع می تواند راهبرد های آموزشی غیر قابل وصفی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

مهمترین فاکتورهای پرسش مهر و پروژه مهر

یکی از مهمترین مسائل پیرامون پروژه مهر موضوع پرسش مهر است که می تواند نقش تعیین کننده ای را در رابطه با نتایج پژوهش های پژوهشگران بانک فایل پژوهشی معلمان ایفا نماید.پژوهش گران بانک فایل پژوهشی معلمان بر این باورند که در رابطه با پروژه مهر می توان پژوهش های علمی و مسائل پرمغز و پر محتوایی را ارائه نمود که یکی از مهمترین این وجوه قابل پژوهش بانک فایل پژوهشی معلمان است.همانگونه که واقفیم در سایت بانک فایل پژوهشی معلمان فاکتور ها و محور های پژوهشی بیشماری وجود دارد که پرداختن به هر کدام از آن موارد می تواند یک سری از مشکلات اساسی را از نظام آموزشی و پرورشی کشور ما برطرف نموده و مرتفع سازد.

چرا که متاسفانه در کشور ما از کمبود منابع مطالعاتی رنج می بریم و خصوصا در بانک فایل پژوهشی معلمان هنوز خیلی مانده است که به نقطه قابل اعتماد و امیدوار کننده ای برسیم.

بنا بر این نیاز است که در این رابطه در سایت بانک فایل پژوهشی معلمان تحقیقات و پژوهش های قابل قبولی صورت گیرد.

آمارهای واقعی درباره پرسش مهر و پروژه مهر

آمار ها نشان می دهد مسئله پروژه مهر یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که جای بحث دارد و نقش تعیین کننده ای در نظرات اندیشمندان و پژوهشگران سایت بانک فایل پژوهشی معلمان دارد.آنچه حائز اهمیت است پرداختن به مسئله پروژه مهر و همچنین موضوعاتی چون پرسش مهر می تواند افق های تازه ای را در عرضه بانک فایل پژوهشی معلمان در پیش روی اندیشمندان باز کند.بنا بر این نیاز است که به مسئله پروژه مهر و پرسش مهر به صورت گسترده تری پرداخته شود و این موضوع به مسائل پیش رو و چشم انداز های پژوهشی آتی بسط داده شود.

اقدام پژوهى در زمره روش هاى تحقیق توصیفى است.هدف این دسته از پژوهش هاى آموزشى، توصیف شرایط یا پدیده هاى مربوط به نظام آموزشى مى باشد.با استفاده از اقدام پژوهى مى توان موقعیت هاى مربوط به اقدام ها و عملیات آموزشى را مشخص کرد و در بهبود آن کوشید.پروژه مهر با گذر از تعلیم و تربیت مکتب خانه ای و تأسیس اولین مدارس به سبک نوین ، آموزش و پرورش وارد مرحله‏ی جدیدی از فعالیت ها و اهداف خود شده است .تربیت کودکان و نوجوانان بر اساس دیدگاه‏های نوین روان شناسی و پایه گذاری جامعه‏ای مدرن از یک سو و اتنظارات آحاد جامعه از نظام‏های سیاسی در زمینه فراهم نمودن عدالت آموزشی برای تمامی افراد جامعه از سوی دیگر، باعث شده است که آموزش و پرورش در کنار بخش های سیاسی ، اقتصادی و نظامی از اولویت و جایگاه ویژه ای بر خوردار شود.

به طوری که امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان تعلیم و تربیت بر موضوعات سیاسی ، اقتصادی و نظامی پیشی گرفته و در جایگاه نخست نشسته وعامل اصلی توسعه سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و نظامی محسوب می‏شود و همچنین سازگاری با موقعیتهای جدید و متنوع در دورانی که عصر تنیدگی و تغییر سریع اجتماعی است، کار آسانی نیست.امر تعلیم و تربیت، مشارکت جدّی و همه جانبه را می طلبد که در یک سوی آن اولیا، یعنی نخستین معلمانِ فرزندان در خانه هستند و در سوی دیگر مربیان، یعنی معلمانِ دانش آموزان در آموزشگاه قرار دارند.

اولیا و مربیان، همواره در تکوین تعلیم و تربیت فرزندان در تعامل هستند؛ بدین صورت که حاصل تربیت فرزندان در خانواده ها، به عنوان پیش نیاز و خمیرمایه شروع کار معلمان در مدارس است و حاصل کار مربیان در مدارس، تربیت عضوی مفید و آشنا به وظایف برای نهاد خانواده و اجتماع است.این تعامل و داد و ستد خانه و آموزشگاه یا اولیا و مربیان، تعاملی پیوسته و همیشگی است و محصول آن، تربیت نسلی پویا، با نشاط، دانش پژوه و با کفایت است که نقش مؤثری در سازندگی و خودکفایی کشور بر عهده خواهند داشت.

مطلب دیگر :   پرسش مهر ، طرح نماد و طرح بوم در آموزش و پرورش

پرسش مهر و پروژه مهر در بانک فایل پژوهشی معلمان

آنچه حائز اهمیت است این است که پرسش مهر و موضوعات مربوط به آن تاثیر قابل ملاحظه ای در مسائل پژوهشی در سایت بانک فایل پژوهشی معلمان دارد .مسائلی که در این رابطه مورد بحث است شامل موارد زیادی می باشد که هر یک رابطه مستقیم و معنا داری با قضیه مذکور دارند.در این میان می توان به مقوله پرسش مهر اشاره نمود.در واقع مقوله پرسش مهر از دیدگاه پژوهشگران موضوع ای غیر قابل اجتناب پیرامون مسئله پروژه مهر می باشد.باید گفت موضوع پرسش مهر این موضوع را ثابت می کند که می توان در سایت بانک فایل پژوهشی معلمان افق های تازه ای را بر روی محققین باز کرد.

بسیاری از تحقیقاتی که در موسسات آموزش عالی صورت گرفته است بیشتر در مورد پرسش مهر و به صورت تئوری متمرکز است.اگر هر یک از راهبردهای اجرائی شده به طور کامل انجام نشود، شاید دیگر زمان آن رسیده باشد که به دنبال شناخت راهکارها و هم چنین احتمالات جدیدتری برای مشخص کردن مسائل پژوهشی مربوط باشیم.با وجود اینکه مطالعات کمی و کیفی متعددی در مورد مسئله پروژه مهر وجود دارد اما بیشتر پژوهش ها در این زمینه کمی بوده است و در آن ها به موضوعات فرآیند پرسش مهر که به عنوان یک فاکتور اصلی در پروژه مهر مطرح می باشد توجه نشده است.

با توجه به اثرات پژوهش علمی پیرامون مسائل پروژه مهر و پرسش مهر لازم و ضروری بود تا در جهت روشن شدن چگونگی بررسی این موضوع پژوهش هایی انجام شود.موفقیت هر برنامه‌ای در گرو هدف‌گذاری٬ اجرا و ارزشیابی صحیح است.نمی‌توان انتظار داشت که اگر برنامه‌ای دقیق هدف‌گذاری ٬ طراحی و اجرا نشده بتواند نتایج مؤثری را به همراه داشته باشد.در واقع پایه و اساس هر نوع تغییرنگرش مثبت و حل مساله بر اساس چارچوب عملی و تبین نظری است گرچه محبت و جاذبه‌ی انسانی نقش بسیار برجسته ای دارد و رابطه انسانی دروازه و دریچه ورود به آن می‌باشد و عوامل مدرسه نتواند با دانش‌آموز رابطه برقرار کند ٬هرگز قادر نخواهد بود محبت خود را به او منتقل سازد و کسی که نتواند رابطه برقرار کند و محبت خود را به دیگری منتقل سازد هیچ گاه نخواهد توانست بر او نفوذی داشته باشد و بدون تردید هیچ تغییر و تربیتی در او به وجود نخواهد آمد.

پیشنهاداتی به معلمان درباره پرسش مهر و پروژه مهر

  • 💡به معلمین پیشنهاد می‌شود تا از منابع سرمایه فرهنگی و آموزش خلاقیت آگاه باشند و شرایطی برای دانش‌آموزان جهت انجام فعایتهای گروهی، آشنا کردن به کار پژوهشی، انجام فعایتهای درسی، تشویق کردن آنها به موسیقی و. . . . . فراهم نمایند.
  • 💡به معلمین و دست‌اندرکاران امر آموزش پیشنهاد می‌شود تا عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی و تربیتی را بشناسند، تا براساس این شناخت در راستای ارتقای پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش‌آموزان گام بردارند.
  • 💡شایسته است که نقش و آموزش نوین زندگی و شیوه‌های تربیتی مناسب که در آن سرمایه فرهنگی رشد می‌یابد، در برنامه‌ی آموزش خانواده مورد توجه قرار گیرد.

پیشنهاداتی به اولیا دانش آموزان

1- فرزندان شما بیش از تدارک امکانات و کنترل تحصیلی به والدینی نیاز دارند که با ارتقای دانایی ها و یادگیری های خود به ارتقای سطح فکری خانواده کمک کنند.پدر و مادری که برای یادگیری فرزندان شان هر سختی و زحمتی را به جان می خرند ولی برای یادگیری خودشان تلاشی نمی کنند در واقع به فرزندشان لطمه می زنند.پس در جهت افزایش یادگیری خود نیز بکوشید.2- بزرگترین و مهم ترین وظیفه والدین به خصوص در شرایط فعلی آن است که با اصلاح نگرش و رفتارهای خود درباره یادگیری و دانایی به خود و فرزندان ودر یک کلام به ارتقای سطح فکری و فرهنگی کل خانواده کمک نمایند.

البته این کار راحتی نیست و مهم ترین مانع عادات و رویه های معمول جامعه است اما پدر و مادری که واقعا به صورت منطقی به سعادت خود فرزندان و خانواده می اندیشند باید گام های تدریجی را در این راه بردارند.یادگیری بسیاری از خلاء های زندگی را پر می کند احترام به دانایی تفسیر زندگی و ارزش های فردی و اجتماعی را تغییر میدهد .3- شواهد حاکی بر آن است که بخش زیادی از آموزش نوین زندگی در خانواده آموخته می‌شود و به طور مستقیم به رفتار والدین مربوط می‌شود.

اعتقاد به منبع سرمایه فرهنگی تجسم یافته در خانواده‌هایی شکل می‌گیرد که والدین صمیمی و پشتیبان فرزند باشند، لذا والدین جهت پرورش باورهای درونی کودک، از اعمال کنترل مستبدانه بر فرزندان خودداری نمایند، تأکید بر اراده و استقلال، تشویق به موقع و مناسب، واگذاری مسئولیت در حد توان فرزند در باورهای ذهنی مؤثر می‌باشد، لذا جا دارد که والدین جهت استقلال‌پروری و شکل‌گیری مسئولیت در فرزندان اقدام نمایند

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

اینها را هم بخوانید