سئو

چگونه در ۶ قدم، محتوایی بنویسیم که خوانده شود؟

خدا می دونه روزی چند تا کمپین، ایمیل، دعوت نامه، خبرنامه، سالنامه، گذرنامه (!) و… به وسیله شرکتا واسه مردم فرستاده میشه و خیلی هاشون هم واقعا کمپینای خوبی هستن و به درد مخاطب می خورن؛ اما…
هیچکی اونا رو باز نمی کنه تا بخونه!

شمام با این مشکل رو به رو شدین؟ با هزار زحمت، یه کمپین، قرعه کشی و… رو طراحی کردین، کلی هم هزینه می کنین و بودجه خوبی رو هم واسه اطلاع رسانی صرف می کنین ولی بخش کلی ای از مخاطبان تون اصلا محتواتون رو نمی خونن.
به چه دلیل باید این طور شه؟ جواب رو در این مقاله به شما می گم.

قبل از هر چیزی این نکته رو بدونین که خلق یه محتوای موثر، طوری که مخاطب انگیزه خوندنش رو داشته باشه اصلا کار سختی نیس. اون قدرها هم قرار نیس شاخ غول بشکنید (!) یا ذهن مخاطب رو هیپنوتیزم کنین!

هیپنوتیزم

کافیه تا چند نکته ای رو که خیلیها رعایت نمی کنن، شما رعایت کنین تا از محتواتون استقبال شه.

این شما و این ۶ نکته، قدم، راه حل یا هرچیز دیگه که اسمش باشه و شما باید رعایتش کنین!

راه حل

۱) محتوایی که دردی از مخاطب دوا کنه!

بدیش اینه اگه تو ذهن خودتون نتونین نیازای مخاطب و راه های جواب گویی به اونو شناسایی کنین، هیچکی حاضر نیس تا محتواتون رو بخونه یا ببینه. از خودتون سوال کنین که:

    • چه آدمایی رو در برنامه خود هدف قرار دادین؟
    • اونا چه مشکل یا مشکلاتی دارن؟
    • مشکلات

  • به چه دلیل پیشنهاد شما واسه اون شخص می تونه به درد بخور باشه؟
  • چیجوری می تونین محتوایی جفت و جور کنین که به درد مخاطب بخوره!

مثلا خود شما که در حال خوندن این متن هستین یه “نیاز” دارین و اون اینه که می خواین بدونین چیجوری اینجور محتوایی (که متناسب با نیاز مخاطب باشه) رو باید طراحی کنین و من هم باید تلاش کنم تا به این نیاز شما پاسخی مناسب دهم، پس با من همراه باشین!!

۲) یه عنوان عالی و جذاب انتخاب کنین

شما می تونین یه پیشنهاد، جشنواره یا هر چیز فوق العاده دیگری رو آماده کرده و با انتخاب یه عنوان ناجور واسه اون، ارزشش رو به صفر برسونین!!

هنوزم خیلی از مردم از جلد یه کتاب، محتوایش رو قضاوت می کنن و تصمیم به خرید یا نبود خرید اون می کنن!
بله! فقط از روی جلد کتاب! عنوان و طراحی اون!
اگه عنوان پیشنهاد تون زیاد دلچسب نباشه هیچکی تمایل به باز کردن ایمیل تون یا عضو شدن در کمپین تون نیس.

چند مثال واسه انتخاب عنوان مناسب واسه کمپین:

  • یلدای عجیب – دیجی کالا: از ۲۸ آذر تا ۳ دی امسال، بیشتر اجناس دیجی کالا با تخفیفای بی سابقه ای عرضه شد.
  • جمعه مشکی (Blackfriday) – بامیلو: تو یه آخر هفته خاص، بامیلو بیشتر اجناسش رو با تخفیفای عجیب و غریبی (تا ۷۰ درصد) عرضه کرد.
  • نوروز نود و گنج – پین تا پین: در این کمپین، از مخاطبان می خواستن تا تو یه ویزارد گرافیکی در سایت پین تا پین، سلیقه شون رو واسه سفر نوروزی امسالشان اعلام کنن تا پین تا پین به اونا یه برنامه سفر بده. به برندگان هم سکه طلا می دادن.
  • گل یا پوچ، بدون پوچ – زود فود: از مشتریان می خواستن که بعد از سفارش غذا، از یه باکسی که مثل کندو عسل بود، یه خونه رو کلیک کنن و کد خریدشون رو در اون وارد کنن؛ بسته به شانسشان از یه آیفون ۶s تا دست کم یه بن تخفیف واسه خرید از زودفود جایزه می گرفتن.
  • خوش خطی برازنده شماس! – همراه اول: در این کمپین، همراه اول تعداد زیادی سیم کارت رُند رو به مشتریان عرضه کرد.

اگه کمپین دیگری رو می شناسین که عنوان جالبی داشته، حتما در بخش نظرات عنوان کنین!

۳) از اصطلاحات خاص و حرفه ای کار و کاسبی تون استفاده نکنین!

هیچکی تمایلی به این جور اصطلاحات نداره!

نه من نه شما حوصله درک و هضم یه سری اصطلاحات تخصصی خشک رو نداریم و بیشتر دوست داریم تا به زبون خودمون با ما صحبت کنن. زبانی قابل درک که بتونه اشتیاقی رو در ما به وجود آورد.

۴) بهترین غذاها در بهترین ظرفا سِرو می شن!

خلاق بودن بسیار جالبه؛ اما قبل از این که خلاقیت به خرج بدین ببینین در اول از چه قالبی واسه ارائه پیشنهادات تون می تونین استفاده کنین.

خلاقیت

غذای خوشمزه تون رو در چه ظرفی می خواین به مشتری بدین؟

به پیشنهاد ما بهترین گزینه ها واسه شما که بخواین پیشنهادهایتان رو در قالبش اجرا کنین اینا هستن:

  • کتاب الکترونیکی یا راهنماهای جور واجور
  • ارائه (مثلا پاورپوینت)
  • تحقیقات و گزارشات
  • بسته های ساک یا چمدون مانند
  • سمینارهای آنلاین
  • دموی محصول یا خدمات تون
  • و…

حال می تونین پیشنهادات و اطلاع رسانیا و… خودتون رو در قالبای فوق و به شکلی جذب کننده و متناسب با ذوق مخاطبان تون به مرحله اجرا درآرین (مثلا واسه این کار از یه گرافیست خوب، یه نویسنده خوب و یه برنامه نویس خوب استفاده کنین) و اونو به شکل ایمیل یا Landing Page (صفحه فرود) یه کمپین تبلیغاتی یا هر بستر رسانه ای دیگری به مخاطبان خاص خود به نمایش بذارین.

۵) به روز باشین

بهترین راه واسه این که اعتماد رو در میان مشتریان از بین ببرین اینه که مثلا یه e-book از سال ۲۰۰۱ واسه اونا بفرستین!

اونو کنار بزنین! هر چیزی رو که می خواین واسه مخاطبان تون بفرستید، به روز کنین!
بعضی وقتا کمی اصلاح واسه این کار کافیه تا بتونین اون چه رو که می خواین به نمایش بذارین، جدید کنین.

در واقع شما می خواین در مورد چیزی صحبت کنین که مشتریان شما، “امروز” درباره اون صحبت می کنن و نگرانی اش رو دارن، دقت کنین که “امروز”! نه دیروز و نه یه سال پیش!

این یه فرصت عالی واسه شماس تا مثلا بتونین عنوان محتواها و کمپینای قدیمی تون رو تغییر داده و یه عنوان جلب کننده نظر که بتونه محتوای داخلی ایمیل یا کمپین تون رو زنده کنه، جفت و جور کنین.

۶) از اشتباهات تون درس بگیرین

بررسی خیلی مهمه. بدون نگاه کردن به آمار و ارقام چیجوری می خواین بفهمین که موفق عمل کردین یا خیر؟

می تونین از یه سری نرم افزارای مربوط به بازاریابی درون گرا (Inbound Marketing) واسه تحلیل کمپینای تون و نتایجی که از اون گرفتین استفاده کنین.

چه بخواین از نرم افزارهای مربوطه استفاده کنین و چه از روشای مخصوص خودتون، در هر صورت این کار لازمه؛ تحلیل کنین! بررسی کنین! خودتون رو سبک سنگین کنین! تا بتونین نقاط قوت و ضعف تون رو شناسایی کرده و واسه نوبت بعدی بهتر عمل کنین!

، نکته ای که باید مورد توجه داشته اینه که حتما اصول سئو رو در نوشتارتان رعایت کنین. با این کار می تونین از راه موتورهای جست و جو هم واسه محتواتون، ترافیک ارگانیک جذب کنین. مقاله در این مورد می تونه واسه شما به درد بخور باشه.

شما چه عنوانی رو واسه کمپین تون انتخاب کردین؟
اونو در چه قالبی و چیجوری به مخاطباتون معرفی کردین؟
با چه مشکلاتی رو به رو شدید؟ از کمپین تون استقبال شد؟
خوش حال میشیم از نظرات تون بهره مند شیم، اونا رو با ما در میان بذارین!