مروری بر سیستم کیفیت ISO 9001

الف- نیاز داره توانایی خود رو در جفت و جور آوردن همیشگی محصولی که خواسته های مشتری و هم اینکه مقررات و قوانین مقتضی رو برآورده می سازه، نشون بده.

ب- می خواد اندازه رضایت مشتری رو از راه کاربری موثر سیستم، از جمله فرایندهایی که به بهتر شدن همیشگی سیستم و اطمینان از یکی بودن با خواسته های مشتری، مقررات و قوانین مقتضی می پردازه، زیاد کنه.

در این استاندارد بین المللی واژه ” محصول ” فقط واسه موارد زیر بکار میره:

الف-  کالاهایی که واسه مشتری و یا به درخواست مشتری تولید می گردن.

ب-   هر نوع خروجی که از فرایندهای تحقق محصول بدست میاد.

ایزو ۹۰۰۱ مدلی واسه رضایت مندی مشتریان و بقیه ذینفعان، کیفی سازی اجناس و خدمات از مرحله بعد از طراحی، کامل با اقتصاد جهانی و مربوط به سیاستها و قوانین و مقررات دولتیه. واسه یه سیستم مدیریت کیفیت، الزاماتی رو مشخص می کنه که می تونه واسه کاربرده های داخلی سازمان یا واسه ارسال گواهینامه و یا واسه اهداف قراردادی استفاده بشه.این استاندارد روی تاثیر سیستم مدیریت کیفیت در برآورده سازی خواسته های مشتری تمرکز می کنه.
اقتصاد

استاندارد ISO 9001 ، بر اساس روش ایه که سازمان براساس اون کار می کنه، استاندارد نامبرده ، استاندارد محصول و خدمت نیس بلکه استاندارد فرآینده و می تونه به وسیله تولید کنندگان خدمات و یا اجناس  استفاده کرده شه.

 

– دلایل عمومیت و رواج ISO 9001

  • بین المللی بودن این استاندارد
  • اتفاق نظر کارشناسان در مورد به روز بودن اون در مدیریت کیفیت
  • زبون مشترک بین شرکتها در سطح جهانی جهت بحث درباره مشتریان و تامین کنندگان در زنجیره تامین
  • افزایش تاثیر و کارایی
  • موندگاری کسب وکار
  • مدلی واسه بهبود دائمی
  • اصول برابر واسه بخشهای صنعتی
  • کیفی کردن تامین کنندگان واسه زنجیره تامین جهانی
  • ابزاری واسه فعالین جدید اقتصادی
  • اقتصادی

  • کامل سازی منطقه ای
  • امکان ارتقا خدمات

– رشد سریع ISO 9001

بیشتر از یه میلیون سازمان در دنیا دارای گواهی ISO 9001 هستن ، تعداد گواهیها، ۸۲هزار مورد از سال ۲۰۰۸ تا  سال ۲۰۰۹ افزایش و رشدی بیشتر از ۸ درصد داشته.

شکل۲-۳٫ نمودار ۱۰ کشور دارای بیشترین گواهی ایزو ۹۰۰۱

  • خونواده ISO 9001

استاندارد ISO 9000 سندی جهت تعریف واژگان و اصطلاحات استفاده شده در ISO 9001 وISO 9004  هستش.

  • استاندارد ISO 9001

تنها استاندارد خونواده ISO 9000ه که می تونه منتهی به ارسال گواهی شده و شامل چیزای مهم سیستم مدیریت کیفیت شرکتهاه.ایزو ۹۰۰۱ در بین ایزوها  از همه شناخته شده تر بوده و در بیشتر از یه میلیون سازمان در ۱۷۵ کشور دنیا اجرا شده.نسخه ۲۰۰۸ این استاندارد آخرین ورژن بهتر شده ISO 9001ه.

  • استاندارد ISO 9004

این استاندارد یه راهنمای بهینه سازی واسه پیشرفت امتیازات ISO 9001 تو یه محدوده وسیعتر از بخشهای در رابطه جامعه س.

اصلاحات دوره ای ISO 9001

برابر قوانین سازمان جهانی استاندارد، استاندارد ایزو ۹۰۰۱ هر ۸-۶ سال به وسیله کار گروه ISO/TC 176 مورد بررسی و اصلاح قرار میگیره.

در اول  درسال ۱۹۹۴، استاندارد ایزو ۹۰۰۱ بازنگری و اصلاح شد، اون وقت اصلاحات کلی در سال ۲۰۰۰  اعمال گردید در نوامبر سال ۲۰۰۸ نسخه فعلی ایزو  منتشر شد که  ISO 9001 : 2008 نام گرفت.آخرین ورژن ، نسخه قبلی رو توضیح داده و سازگاری اون با ایزو  ISO 14001 : 2004 رو میگه.

-دقیق شدن و فوکوس کردن بر سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001

“کیفیت” یعنی همه ویژگیهای یه محصول یا خدمت که لازم مشتریه.

” مدیریت کیفیت” به معنی کارائیه که سازمانها باید بکنن تا مطمئن شن که اجناس یا خدماتشون نیازای کیفیتی مشتریان رو برآورده کرده و همه قوانین و مقررات مربوط به اون محصول یا خدمت رو رعایت می کنه، منتهی به ارتقا رضایت مشتریان و بهبود دائمی کارکرد می شه.

-استانداردهای عمومی

 

استانداردهای عمومی به این معنیه که این استانداردها می تونن واسه هر سازمانی جدا از کوچیک یا بزرگ بودن اون ، هر نوع محصول یا خدمت و در هرزمینه و فعالیتی، مثل بنگاهها یا بخش دولتی و عمومی بکار گرفته شن .گستردگی سازمانها مهم نبوده و خیلی راحت با  وسایل کیفیت، کارکرد کیفی سازمان و بقیه سیستمای مدیریتی مثل ISO 14001، OHSAS 18001    و … هماهنگ هستن.

-سیستم مدیریت

سیستم مدیریت  به معنی کارائیه که سازمانها جهت مدیریت پروسه ها یا فعالیتاشون واسه رسیدن به اهداف سازمانی مثل ارضای نیازای کیفیتی مشتریان، رعایت قوانین و مقررات موضوعه و یا موثر و موثر  کردن  فعالیتها، با سیستماتیک کردن روش انجام اون، اعمال  می کنن.در این رابطه هیچ کار مهمی مغفول نمی مونه و هر فردی درباره اینکه کی مسئول انجام فعالیت چه چیزیه، به چه دلیل؟ کی؟ چیجوری؟ چه وقت ؟ وکجا توجیه شده. استانداردهای سیستم مدیریت، مدل سازمانی قابل پیروی از آخرین تکنولوژیهای مورد استفاده رو جفت و جور می کنه. سازمانهای بزرگ یا سازمانهای با پروسه های پیچیده، بدون داشتن یه سیستم مدیریتی، نمی تونن خوب عمل کنن.کمپانیهای بزرگ با فعالیتهایی مثل صنایع هوا فضا، خودروسازی، صنایع دفاع و یا صنایع مربوط به سلامتی و بهداشت واسه سالهاست که سسیتمهای مدیریتی رو بکار گرفتن.استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ این جوری موفقیتها رو  واسه سازمانها ممکن کرده.

 

 

 

 

 

۲-۱۸٫مروری بر تعاریف اساسی در استاندارد ۲۰۰۰: ISO  ۹۰۰۱

 بعضی تعاریف اساسی در ویرایش سوم استانداردهای  ISO 9000  از اهمیت خاصی بهره مند هستن که در این قسمت به اونا می پردازیم :

نگاه فرآیندی (  Process Approach) :

در جمله “نگاه فرآیندی” تعاریف زیر صادقه :

نگاه: راه و روش و زاویه ای که آدمی از روزنه اون و یا از راه اون به تحلیل پدیده های دور و بر خود می پردازه و اونا رو تحلیل کرده و ارتباطات بین خود و اونا رو تعیین و برقرار میسازن .

پروسه : مجموعه فعالیتهای که داده ها رو به ستاندها تبدیل می کنه .

نگاه فرآیندی :   توجه به پدیده های دور و بر و دور و بر و نگاه به اونا به شکل شناسایی مجموعه فعالیتهای که داده ها رو تبدیل بع ستاندها می کنه . این راه و روش هم به دنبال تبیین رابطه داخلی موجود بین پروسه های فرعی و هم تعیین ارتباطات بین پروسه های اصلیه .  

با استفاره از این نگاه ، همگام روبرو شدن یا بندهای استاندارد ۲۰۰۰:ISO 9001 باید اقدامات زیر رو انجام داد :

  • چیزای مهم نگاه فرآیندی :

–       شناسایی پروسه ها

–       تعیین ورودیا و خروجی پروسه ها

–       تعیین مسئولین انجام فعالیتها / پروسه ها

–       تعیین روش کنترل پروسه

–       تععین منبع اثر گذار روی پروسه ها

–       شناسایی، تعامل و رابطه بین پروسه ها

  • مشتری (Custormer):

هم مشتریان خارجی ( مشتری ، مصرف کننده ، خریدار ) و هم مشتری داخلی (کارکنان ، واحدها ، پیمانکاران و…) رو شامل می شه .

  • پروسه (Process) :

مجموعه فعالیتهای که ورودیا رو به خروجی تبدیل می کنه .

  • کارایی (Efficiency):
  • انجام درست کار که از رابطه منابع استفاده شده محاسبه می شه .

منابعی که باید استفاده می شد

  • تاثیر (Effectiveness):

انجام درست کار که از رابطه خروجی واقعی محاسبه می شه .

خروجی مورد انتظار

  • هدف کیفیت (Quality policy)

مقاصد و جهت گیری کلی یه سازمان در مورد کیفیت که رسماً بوسیله مدیریت رده بالا اعلام شده باشه .

توجه : هدف کیفیت باید با سیاست کلی سازمان موافق بوده و چارچوبی رو واسه تعیین اهداف کیفیت جفت و جور کنه .

  • اهداف کیفیت ( Qulity Objestive):

شاخصای قابل اندازه گیری تعیین شده و هم جهت با هدف کیفیت .

توجه ۱: اهداف کیفیت باید براساس هدف کیفیت سازمان باشه .

توجه ۲ : اهداف کیفیت در سطوح جور واجور سازمان تعیین می شن و باید قابل اندازه گیری (کمی ) باشن .

  • روش اجرایی (Procedure) :

روش مشخص شده ای واسه اجرای یه فعالیت با یه پروسه .

توجه : روشای اجرایی ممکنه مستند یا غیر مسنتد باشن .

  • نظام نامه کیفیت (Quality Manual):

مدرک که در اون سیستم مدیریت کیفیت یه سازمان تشریح شده .

 

 

 

 

 

۳- QMS

[۲] Generic Standards

[۳] Management System

علمی