فناوری

فواره ای که بالا نرود سقوط می کند؛ هوآوی و سال سختی که پیش رو دارد

اگه دنیای تکنولوژی رو یه اقیانوس فرض کنیم، مطمئنا هوآوی یه کوسه سفیده که با سرعت به سمت هدفش پیش میره، با قدرت حمله می کنه و می تونه رد موقعیتای مناسب رو از کیلومترها دورتر بگیره. اما مثل کوسها، این غول چینی هم نمی تونه متوقف شه و درجا زدن واسه اون حکم سقوط و غرق شدن رو داره.

۲۰۱۷ یکی از موفقیت آمیز ترین چند سال واسه هوآوی بود

سال ۲۰۱۷ واسه هوآوی سال فتوحات بزرگ بود. این شرکت تموم تلاش خود رو به کار بست تا زمین بازی رو از چنگ دو قطبی بزرگ اپل – سامسونگ خارج ساخته و خود رو به عنوان سومین بازیگر اصلی میدون مطرح سازه. موفقیت در این میدون بالاتر از پیش بینیا بود و این برند چینی در برهه ای حتی تونست جایگاه دومین موبایل ساز بزرگ دنیا رو هم از چنگ اپل خارج سازه.

هدف بزرگ بعدی واسه هوآوی ورود جدی به بازار آمریکای شمالی و گسترده نفوذ خود در این ناحیه به عنوان یکی از اصلی ترین بازارها واسه گجتای هوشمند بود. اما سر کار اومدن رئیس جمهور متخاصمی چون ترامپ در آمریکا و بالا گرفتن مجادلات سیاسی میان دو ابر قدرت شرق و غرب کار رو واسه مدیران بزرگترین موبایل ساز آسیا پس از سامسونگ سخت ساخت. اما این می تونه به معنی شروع فرود فواره صعود کرده هوآوی باشه؟

 

پیشرفتی که متوقف نشد

باید قبول کرد که نام و برند هوآوی این روزا دیگه مثل گذشته واسه مشتریان غربی -مثل اروپایی و آمریکایی- نامعلوم و عجیب و غریب نیس. درزمان پنج سال گذشته این شرکت تونسته مرزهای کشور پهناور چین رو در نوردیده و اجناس خود رو به پیشخوان فروشگاه ها در سرتاسر دنیا بفرسته. الان چند بازار محدود هست که چینیا در اون حضوری قوی ندارن و این وسط نام بازار آمریکا با فاصله زیاد از همه برجسته تره.

حضور طولانی در صحنه تولید موبایلای هوشمند و صبر مدیران هوآوی در سال ۲۰۱۷ ثمرات خود رو نشون داده و سهم این برند از بازار به شکل عجیبی زیاد شده. اما با وجود عرضه بیشتر از ۱۵۳ میلیون دستگاه تلفن هوشمند در سال ۲۰۱۷، سرعت رشد درآمدهای شرکت نامبرده تا حدودی کنه شده.

هرچند چینیا کلی این رشد رو مدیون فروش چمشگیر موبایلای میان رده و ارزون قیمت خود و حضور پرقدرت در بازارهای در حال پیشرفت هستن، اما پرچمداران و اجناس رده بالای این شرکت مثل Mate 10 Pro هم حضوری بسیار نورانی و تشویق برانگیز رو از خود به نمایش گذاشتن.

این برند حالا چه در میان رده ها و چه پرچمداران نمایندگانی قوی داره

با سرمایه گذاری بزرگ در بخش تحقیق و پیشرفت، هوآوی تونست در سالی که گذشت تغییرات محسوسی رو در کار و کاسبی خود ایجاد کنه. بلا شک مهمترین نتیجه کار بخش نامبرده پیشرفت و عرضه چیپ مجتمع اختصاصی کایرین ۹۷۰ بود که تونست خوب با اجناس رقبای آمریکایی (کوالکام) و کره ای (سامسونگ) هماوردی کنه.

ضمن این که چیپ نامبرده به طور رسمی اولین نمونه حاضر در بازار بود که قابلیتای مربوط به تکنولوژی هوش مصنوعی رو واسه موبایلای هوشمند به ارمغان آورد. اولین جواب از طرف رقبا رو سامسونگ تا یه ماه دیگه روونه بازار می کنه.

 

ترمزی که بد موقع کشیده شد

قرار بود نتیجه تموم تلاشای نورانی چند ساله ریچارد یو مدیر عامل موفق واحد موبایل هوآوی در نمایشگاه CES 2018 و به شکل اعلام ورود رسمی این برند به بازار آمریکا با همکاری اپراتور معتبر AT&T رقم بخوره. یعنی اتفاق لاس وگاس هوآوی در ماه گذشته می تونست حکم نقطه بالاترین درجه نمایش پر از موفقیت شرکت ساکن پکن در سال ۲۰۱۷ باشه.

انصراف AT&T از همکاری با هوآوی ضربه ای سخت به این شرکت بود

اما کمی مونده به شروع نمایشگاه نامبرده دستای پشت پرده و سیاستمداران لجوج وارد ماجرا شدن و در اثر فشارها اپراتور AT&T زیر قول و قرارهای قبلی زد و از همکاری با چینیا بی خیال شد. یو در حالی در لاس وگاس روی سن رفت که واقعاً نمی دونست این ضربه یهویی و بی وقت رو چیجوری باید توجیه کنه.

مدیر ارشد شرکت چینی اعتراف کرد که عقب نشینی AT&T ضربه ای دردناک واسه هوآوی هستش، اما اون عقیده داره که ضربه بزرگتر رو کاربران آمریکایی می خورن که انتخاب هاشون واسه در اختیار داشتن بهترین موبایل هوشمند دلخواه رو محدود شده می بینن.

بدبیاریا پس از CES هم ادامه پیدا کرد. هفته قبل اعلام شد که قانونگذاران آمریکایی در تلاش هستن تا امکان هرگونه همکاری در هر سطحی رو میان اپراتورهای آمریکایی با هوآوی از بین برده و ً این برند رو از حضور در بازار این کشور محروم کنن. همین فشارها دلیل شد که دیگه اپراتور مشهور یعنی ورایزن هم از خیر همکاری با غول چینی بگذره.

این که واقعاً به چه دلیل اپراتورهای آمریکایی نمی تونن حق انتخاب کاملی رو در اختیار مشتریان خود بذارن مشخص نیس، اما دلیل هر چی که باشه، نتیجه دور موندن دست هوآوی از بزرگترین هدفش در چند سال گذشته میشه.

درهای بازار آمریکا شاید تا چند سال به روزی هوآوی بسته بمونه

البته نباید از نظر دور داشت که موبایلای هوشمند این شرکت بازم می تونن در بازار آمریکا به صورت غیر قراردادی به فروش برسن، اما در این کشور اپراتورها هستن که نبض بازار رو در اختیار داشته و می تونن باعث موفقیت فروش یا نبود موفقیت محصولی خاص شن.

با اون که یکی از مقامات این شرکت در مصاحبه ای اقرار داشته که «ما گزینه دیگری پیش رو خود نداریم.» اما به نظر می رسه روی آوردن به دیگر بازارهای دنیا مثل اروپا، کانادا و کشورای ثروتمندتر آمریکای جنوبی راه حلی حداقلی باشه.

 

نفس رقبا پشت گوش هوآوی

بر خلاف این شکست تلخ سومین موبایل ساز بزرگ دنیا بازم می تونه خود رو در میدون رقابت حفظ کنه. آمریکا بزرگترین بازار دنیا واسه موبایلای رده بالا هستش، اما الان بیشتر بازارهای این چنینی به مرحله اشباع رسیدن و منبع اصلی رشد رو باید در میدون موبایلای میان رده و بازارهای در حال پیشرفت جستجو کرد.

این همون بخشیه که چینیا با قدرت تموم در حال کار هستن، اما رقبا هم بیکار ننشسته ان. دو غول دیگه شامل سامسونگ و اپل هم به اینجور فرصتی چشم طمع دوختن، اما تهدید اصلی در خونه س. جایی که برنده هایی مثل اوپو، ویوو و شیائومی از همون مزیتایی بهره مند هستن که هوآوی در مقابل دو حریف بالای سر خود در اختیار داره.

در واقع بزرگترین تهدیدی که الان موقعیت و جایگاه هوآوی رو در خطر قرار میده، شرکت «BBK Corporation» است. شرکتی که مالک دو حریف بزرگ هموطن یعنی ویوو و اوپو هستش. نباید از یاد برد سهم بازار این دو برند روی هم از هوآوی و حتی اپل هم بیشتره. این دو شرکت نه فقط از محبوبیت و نفوذ بالایی در چین بهره مند هستن، بلکه تونسته ان در سال گذشته بخش نفوذ خود رو به دیگر کشورای آسیایی و به خصوص هند پیشرفت بدن.

فروش برنده های زیر مجموعه BBK Corporatio از هوآوی و اپل هم بیشتره

با همه اینا نباید شیائومی رو هم از نظر دور داشت. یه زنده کردن بزرگ در اپل چینی کافیه تا کار واسه ریچارد یو و همکارانش از اینم سخت تر شه. نباید از یاد ببرم که روزگاری هوآوی تونست با تقلید از مدل تجاری ابتکاری شیائومی برند آنر رو پایه گذاری و به سودی سرشار برسه. از اون طرف هم شیائومی با پیشرفت فروشگاه های فیزیکی خود خیزش جدیدی رو واسه عقب نماندن از حریفان شروع کرده.

 

دنیایی که هنوز به آخر نرسیده

هممون باور داریم که بازار موبایلای هوشمند هیچوقت تا به این اندازه رقابتی و باقی موندن در اون سخت نبوده. اگه شک دارین نگاهی به حال و هوای سونی و اچ تی سی به عنوان دو بازیگر بسیار قدیمی این بازار بندازین. ولی هوآوی بیدی نیس که به این بادها بلرزد. این شرکت در فشار رقبا زاده شده و رشد کرده. نام این برند وقتی هم معنی با موبایلای بی کیفیت و لایق فقرا بود، اما حالا در بالاترین سطح و ارزشمندترین جایگاه ها میشه نشانی از هوآوی یافت.

کسی انتظار نداره که سیاستای کلی این موبایل ساز بزرگ در سالی که در پیش داریم دچار تغییر خاصی شه. اما به طور حتم تمرکز یو و همکارانش روی بازارهایی که در اونا نفوذ بیشتری دارن افزایش پیدا می کنه. هرچند تلاشا واسه حضور در اون طرف آبها هم کنار گذاشته نمی شه.

هوآوی تونست واسه فسخ قرارداد خود با اپراتور AT&T حدود ۱۰۰ میلیون دلار غرامت دریافت کنه. پولی که می تونه اونو مستقیما در پیشرفت کار و کاسبی خود در اروپا و آفریقا و افزایش فشار روی رقبا هزینه کنه.

 

میدانای دیگه

میدون تولید موبایلای هوشمند تنها رقابت و در عین حال فرصت پیش روی هوآوی نیس. همه منتظرن تا ببینه این برند چینی در رقابت بزرگِ در حال تشکیل اسپیکرها و دستیارهای هوشمند طرف کدوم قطب از دوگانه گوگل – آمازون رو می گیره.

هوآوی در بازار لوازم مخابراتی و فناوری ۵G هم برگ برنده رو در اختیار داره

از نظر بسیاری گوگل گزینه ای مطمئن تر و کم خطر تره، اما به نظر می رسه هوآوی با جا دادن دستیار صوتی الکسا در بعضی اجناس جدیدش انتخاب خود رو کرده. به خصوص که آمازون هیچ رقابتی با هوآوی در بازار موبایلای هوشمند نداره. با این حال هنوز واسه اعلام نظر قطعی کمی زوده.

اگه بخوایم همه برگای برنده هواوی رو در سالای پیش رو روی میز بذاریم، به طور حتم نباید از میدون فناوری نسل پنجم شبکه های موبایل موسوم به ۵G غافل شیم. به لطف منابع فروان در اختیار، حضور پر رنگ و با قدمت در بازار عرضه لوازم مخابراتی و همکاری با بقیه فعالان این بخش مثل کوالکام، هوآوی تونسته در این بخش هم خود رو در موقعیتی بسیار عالی بذاره. به طور حتم نتیجه این تلاشا در سال ۲۰۲۱ و شروع به کار رسمی شبکه های نسل پنجم خود رو نشون میدن.

 

جمع بندی

کوسه سفید درزمان میلیونا سال تکامل چندانی رو به خود ندیده، اما هوآوی اگه می خواد در حرکت بمونه نیاز به تغییر و همگام سازی داره.

پر روشنه که هدف پایانی برند چینی تبدیل شدن به بزرگترین موبایل ساز دنیاست. بسیار بعیده که اینجور هدفی در سال ۲۰۱۸ محقق شه، اما تصرف جایگاه اپل گزینه ای بسیار محتمل تر به نظر می رسه.

هوآوی رو شاید به این زودیا به بازار آمریکا راه ندن، اما بقیه دنیا واسه محقق شدن سلطنت چینیا کافی به نظر می رسه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *