طراحی یک اتوبوس برقی جذاب؛ ماموریت جدید طراح سابق آستون مارتین

هنریک فیسکر که بیشتر به دلیل طراحی خودروهای افسانه ای و اسپرت شرکت خودروسازی استون مارتین شناخته می شه پس از جدایی از این شرکت، شرکت فیسکر رو راه اندازی کرده و در اونجا مشغول به کاره. این شرکت مخصوصا در مورد خودروهای برقی و خودران فعالیت می کنه.

علاوه بر این فیسکر در شرکت کوچیک و امریکایی VLF Automotive هم مشغول به کار بوده و در حال تولید و عرضه سوپرکار اسپرت ۷۴۵ اسب بخاری فورس وان خوده.

این طراح قبلی برند استون مارتین هفته گذشته اعلام کرد که شرکت فیسکر با یه شرکت چینی قرارداد بسته و می خواد که اتوبوس بسیار جذابی رو با نام فیسکر اوربیت طراحی و تولید کرده و راهی بازار کنه.

The VLF Force 1

در بیانیه ای که این شرکت در این مورد منتشر کرده عنوان شده که این شرکت هم جهت با پیشرفت جذاب ترین اتوبوس شاتل دنیا اقدام به عقد قرارداد همکاری با یکی از مهم ترین شرکتای چینی با نام هاکیم یونیک گروپ کرده. در واقع از این اتوبوس در شهرهای هوشمند استفاده می شه. هاکیم یونیک گروپ یه شرکت خوشه ای بزرگ چینیه که در مورد پیشرفت شهرای هوشمند فعالیت می کنه.

هنریک فیسکر در مصاحبه با خبرگزاری Business Insider گفت که ایده و هدف اصلی پشت این پروژه اینه که هرگونه حمل و نقل شهری باید جذاب، سرگرم کننده و هیجان انگیز باشه.

این اتوبوس از طراحی داخلی بسیار انعطاف پذیری برخورداره. مسافران اوربیت می تونن در مسافتای طولانی روی صندلی نشسته و یا در راه کوتاه بایستند.

طراح این اتوبوس در ادامه توضیح داده که بهتر می دونه به جای به کار گیری طرحای قدیمی و خسته کننده، در طراحی داخلی این اتوبوس هوشمند از لابیای جذاب و خوشحال کننده و باحال هتلا الهام بگیره.

ما اوربیت رو بسته به نوع استفاده ای که ممکن از اون شه با امکانات داخلی متفاوتی ارائه می دیم. این اتوبوس هوشمند ممکنه در شهرای هوشمند، در محوطهای کالج و دانشگاه ها و یا حتی فرودگاه ها استفاده بشه. اوربیت یه اتوبوس به طور کامل جداگونه و خودران میشه که به سیستم کوانرژی مجهز بوده و از سنسورهای لیدار بهره مند می شه.

قبل از اینم فیسکر این سیستم رو در خودروی فیسکر ایموشن بکار برده بود که افزایش ایمنی خودرو رو با خود به همراه داشت.

یعنی طبق گفته های این طراح اوربیت یه وسیله حمل و نقل عمومی میشه که از فناوریای ارتباطی پیشرفته بهره مند بوده و می تونه بدون دخالت آدم بهترین راه رو واسه رسیدن به مقصد انتخاب کنه.

ظاهر خارجی کانسپت اوربیت بسیار متفاوت با خودروهای موجود در بازار بوده و از پنجره های جذاب و نامنظمی برخورداره.

می گن که این اتوبوس به قصد فروش در بازار امریکا طراحی می شه. هنوز اطلاعاتی در مورد جزئیات فنی و قیمت اوربیت در دسترس نبوده و به احتمال زیاد کانسپت ارائه شده با نسخه پایانی فرق بسیاری داره.

بد نیس بدونین که با تعطیلاتی نصف و نیمه شرکت فیسکر در سال ۲۰۱۳، فیسکر معروف پس از طی یه دوره ریکاوری با انرژی دوبرابر برگشته و هیچوقت اجازه نداد که مشکلات مانع موفقیت اون شن. در واقع این شرکت در سال ۲۰۱۳ درگیر یه سری بحرانای مالی شده و شرکت a123 هم که تامین کننده باتریای خودروی کارما این خودروساز بود همکاری خود رو با اون متوقف کرد.

الان فیسکر در حال تلاشه که شرکت خود رو در مورد خودروهای تموم الکتریکی اثبات کنه.

این طراح خستگی ناپذیر بوده و با آخرین اقدام خود می خواد که اتوبوسای خسته کننده رو از مدار حمل و نقل خارج کنه.