فناوری

شگرد عجیب خودروسازان برای تحویل خودرو های ثبت نامی

همزمان با خروج خودروسازان بزرگ خارجی از ایران، خودروهای پرتیراژ داخلی هم با کم شدن تولید مواجه شدن. با جدی تر شدن تحریما علیه ایران، تامین قطعات واسه خودروسازان داخلی سخت تر شد و مراودات مالی اونا با دنیای خارج تنگ شد.

یکی از عاقبتای کاهش تولید "بدقولی" خودروسازان به مشتریان بود؛ در ماه های گذشته تعداد خیلی از شهروندان ایرونی واسه خرید خودرو ثبت نام کرده بودن؛ اما نتونستن در زمان مقرر خودروهای خود رو تحویل بگیرن که این اعتراض مشتریان رو به همراه داشت.

تحویل خودروای ثبت نامی بسیار زمان بره. این موضوع از روند ناجور تولید خودرو در کشور سرچشمه میگیره، چه اینکه تامین قطعات از داخل و خارج بازم به کندی صورت میگیره و تیراژ خودروسازان بازم زیر ۲ هزار دستگاه در روزه. با در نظر گرفتن این روند، بسیار بعیده تولید خودرو کشور تا آخر سال حتی به یه میلیون دستگاه برسه که اگه هم برسه، باز در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۵۰۰ هزار دستگاه کاهش رو ثبت می کنه. در اینجور شرایطی پر روشنه که خودروسازان نمی تونن صدها هزار دستگاه محصول ثبت نامی معوق خود رو به این زودیا تحویل مشتریان بدن.

بعد از کشمشای بسیار در اعمال قیمتای جدید خودرو در آخر مقرر شده زیاد شدن قیمت واسه اون دسته از پیش فروشایی که دارای تاریخ تحویل در قرارداد شهریور تا دی ماه ۹۷ه اجرایی نشه. اعلام همین موضوع و ارسال اطلاعیهای جور واجور شرکتای خودروسازی در اجرایی شدن این تصمیم امید خریداران رو در تحویل خودروا اونم با قیمتای قبل بیشتر کرد اما متأسفانه هنوزم داستان سرگردانی مردم در تحویل خودروا ادامه داره و اونا باید با تأخیر بسیار شاید خودروی خود رو از شرکتای خودروسازی تحویل بگیرن.

طبق گفته رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان نزدیک به یه میلیون دستگاه محصول پیش فروش کردن، پس با این وضع تولید، تا مدت طولانی امکان تحویل بخش بزرگ اونا نیس، چون بخشی از تولید امسال صرف فروشای سال قبل شده. نکته دیگه اینجاس که خودروسازان وقتی تحویل آسونترین محصول یعنی پراید رو به کمترین حد ممکن چهار ماه دیگه انداخته ان، شاید واسه خودروهایی مانند تیبا و ساینا و خونواده پژو و سمند و… بازه وقتی بیشتری واسه تحویل دید می کنن. به گفته یه منبع آگاه، تحویل بعضی خودروهایی که زیاد شدن قیمت ۳۰ درصدی اونا لغو شده، ۲۰۰ روز دیگه س.

اما جدا از بحث خرید زمان، امتیاز دیگری که خودروسازان از ناحیه لغو زیاد شدن قیمت ۳۰درصدی نصیب خود کردن، به تامین نقدینگی از ناحیه تکمیل وجه خودروهای ثبت نامی (بدون اینکه خودرو تحویل بدن)، مربوط می شه. روال طبیعی کار به این شکله که وقتی دعوت نامه فرستاده میشه، مشتریان باید اقدام به تکمیل وجه کنن و پس از اون، خودرو تحویل می شه؛ این در حالیه که در مقطع فعلی، خودروسازان دعوت نامها رو ارسال و خواهان تکمیل وجه شدن، اما خودرو رو ماه ها بعد تحویل میدن؛ پس اونا نقدینگی زیادی (بی اینکه خودرو رو طبق روال طبیعی و قانونی تحویل بدن) به خزانه خود هدایت می کنن.در آخر اما سومین امتیازی که خودروسازان از ناحیه لغو زیاد شدن قیمت ۳۰ درصدی به دست آورده ان، نبود پرداخت سود به مشتریان در بازه وقتی تعیین شده واسه تحویل خودروا هستش. درسته که با ارسال دعوت نامه و تکمیل وجه از طرف مشتری، دیگه سودی به خریدار تعلق نمی گیره، اما این موضوع واسه وقتیه که خودرو طبق روال طبیعی تحویل شه؛ این در شرایطیه که خودروسازان در مقطع فعلی پس از فرستان دعوت نامه و تکمیل وجه از طرف مشتریان، دست کم چهار ماه دیگه خودروها رو تحویل میدن و حتی امکان طولانی تر شدن این بازه وقتی هم هست.در کل میشه ادعا کرد خودروسازان با اینکه افزایش ۳۰ درصدی قیمت رو لغو کردن، اما با در نظر گرفتن امتیازهای دریافتی، انگار زیان به وجود اومده به وسیله این ماجرا رو به واسطه خرید زمان واسه تحویل اجناس و جذب نقدینگی از ناحیه تکمیل وجه و نبود پرداخت سود به مشتریان در دوره ثانویه تاخیر، جبران می کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *