دیجیتال مارکتینگ و سئو

سئو سایت با طراحی یک استراتژی حرفه‌ای برای تولید محتوا

لطفا به این مطلب رای بدین

[رای ها: ۱۴ امتیاز: ۳٫۹]

سئوی سایت با روش هدف دار تولید محتوا

بهترین روش هدف دار تولید محتوا چه ویژگیایی داره ؟

چیجوری با به کار گیری تولید محتوای باکیفیت سئوی سایت خود رو بهبود بدیم

و به یه قهرمون در یافته های جستجوی گوگل تبدیل شیم؟

 

تولید محتوا براساس الگوریتمای جدید SEO در یکی دو سال گذشته تغییرات زیادی رو تجربه کرده.

در گذشته وبمسترا واسه تولید محتوا فقط به کلمات کلیدی اهمیت میدادن ، بطوریکه کافی بود یه متن به اندازه کافی کلید واژه داشته باشه تا موتور جستجوی گوگل بتونه اون محتوا رو به عنوان یه محتوای مربوط به زیرو رو کردن و گشتن ها تشخیص بده و در رتبه های بالا به کاربران نمایش دهد.

اما موتور جستجوی گوگل در کار رتبه بندی مطالب ، هر روز بهتر و قوی تر می شه و حالا الگوریتمای بیشتری در رتبه بندی موثر هستن.

الگوریتمایی که محتوای خوب رو با در نظر گرفتن اینکه  کاربران چه محتوایی رو دوست دارن و براساس رفتارشون شناسایی می کنن. پس، هر شخصی که می خواد در بالای یافته های جستجو SERPs باشه، باید واسه کاربران خود محتوایی با کیفیت ارائه دهد.

 

بهترین راه انجام این کار داشتن یه روش هدف دار است:

به چه دلیل باید یه روش هدف دار داشته باشیم؟ من میتونم فقط یه محتوا بسازم و اون رو اینترنت بذارم، نمی تونم؟ بله، شاید با کمی شانس، رتبه بندی خوبی پیدا کنین(به طور کاملً شانسی) – اما واسه چه مدت؟ ایجاد محتوا یه وظیفه هدف دار بلند مدته و پس فرآیندیه که هیچوقت پایان نخواد یافت. رقابت خواب نداره و “کاربران” بسیار مهم هستن.

اگه قبل از تولید محتوا، میدونید که کاربران چی دوست دارن و چه رقابتی در انتظار شماس، نه فقط قهرمون میشین، بلکه می تونین وضعیت خود رو هم حفظ کنین!

 

روش هدف دار تولید محتوای خود رو تنظیم کنین

برنامه ریزی روش هدف دار محتوا که نه فقط واسه بهینه سازی سایت و سئو، بلکه واسه تموم بخشای مناسب باشه شامل چندین جزءه:

  • بررسی(ممیزی)
  • موشکافی رقبا
  • موشکافی پتانسیل کلمات کلیدی
  • طرح ویرایش

سئو سایت با روش هدف دار تولید محتوا

 بررسی – محتوای سایت شما چقدر خوبه؟

وقتی که شما مبادرت به پیشرفت یه روش هدف دار محتوای دراز مدت می کنین، اول باید وضعیت فعلی سایت خود رو مشخص کنین. شما می تونین از اشتباهات خود چیزای زیادی یاد بگیرین. سوالات زیر می تونه در طول بررسی تون روشن شن:

  • پیدا کردن محتوای شما بوسیله کاربران آسونه؟
  • کاربران اون محتوا رو تا چه حد دوست دارن؟
  • کجا پتانسیل هست؟

به خاطر بررسی روش هدف دار محتوا ، یه صفحه اکسل بسازین که شامل موارد زیر باشه:

  • تموم آدرسای دامنه خود و کلمات کلیدی مربوطه رو وارد کنین.
  • رتبه کلمات کلیدیی که صفحات شما از طریق اونا یافت می شن رو مشخص کنین؛ شما می تونین این رو با کنسول جستجوی گوگل انجام بدین.
  • KPIهای کلیدیی که می تونین از اونا واسه آزمایش محتویات خود استفاده کنین، شناسایی کنین. این می تونه شامل اندازه اندازه فرار از صفحه bounce rate، مدت بازدید، سوشیال سیگنال، ها، کلیکا و اثرات اونا باشه.

 

شما می تونین صفحه اکسل رو گسترش داده و اطلاعات بیشتری که ممکنه واسه شما مهم باشه،رو اضافه کنین مثل:

  • کد وضعیت
  • متای داده ها
  • عنوان  H1
  • اندازه کلیکا
  • تعداد کلمه ها
  • خلاصه ها(بخش معرفی مطالب)

شما می تونین همه KPIا رو واسه روش هدف دار محتوا خود با به کار گیری گزارشای کنسول جستجو در Google Analytics و ابزارهایی مثل  Ryte، ahrefs  و Buzzsumo  مشخص کنین:

روش هدف دار تولید محتوا واسه بهینه سازی سایت و سئو

وقتی که صفحه اکسل شما آماده شد، وقت اون هستش که یافته ها رو آزمایش کنین:

اندازه پرش bounce rate از یه صفحه یا محتوا یه عامل مهم کیفیت اون محتوا هستش و شما باید همیشه اون رو زیر ذربین بذارین. اگه این اندازه بالا باشه، حتما بدین معنی نیس که محتوای شما بده. شاید کاربر تونسته چیزی که رو که در وب به دنبالش بوده در سایت شما پیدا کنه و پس احتیاجی به کلیک روی صفحات دیگه نداشته باشه. این موضوع مخصوصاً در مورد محتواهای آموزنده خیلی با اهمیته که هدفشون جواب دادن به سوالات کاربرانه، مانند مقاله ای تو یه مجله. پس، اندازه پرش بالا می تونه در این شرایط یه نشونه مثبت هم باشه.

زمان گذرونده در صفحه به ما میگه که یه کاربر چه مدت، زمان صرف محتوای شما کرده. با این حال، یه بازدید کوتاه از روی اجبار بد نیس. به محتوا بستگی داره. اگه یه سایت توزیعی باشه، صرف مدت زمان طولانی چیزی نیس که شما می خواین. عوضش، در اینجور مواردی بازدید کوتاه با اندازه پرش بالا ، یه عامل منفی نخواد بود.

، رتبه بندی مستقیم محتوای شما درواقع بوسیله کاربران انجام میشه. شما همیشه باید به کاربران خود این فرصت رو بدین که محتواتون رو در رسانه های اجتماعی لایک کرده و اونا رو به اشتراک بذارن. خود شما هم هم اینکه باید اون رو به طور فعال در کانالای جور واجور به اشتراک بذارین.

بک لینک وسیله مهم دیگری واسه آزمایش بوسیله کاربران هستن. شما هم اینکه می تونین تعداد بک لینک هاتون رو با تماس با دیگه مدیران وب سایتهای پربازدید و وبلاگ نویسان گسترش کنین و از اونا بخواین لینکی به سمت محتوای شما بدن که بهترین مدل واسه انجام اینکار انتشار در سایتای پربازدید از راه سایت ویرلن است.

کلیکا و اثرات به شما نشون میدن ( همراه با رتبه بندی ) که مطالب شما در یافته های جستجوی گوگل SERPs چقدر موفقیت آمیز بوده. چند وقت یه بار در گوگل  نشون داده می شه و در واقع چند وقت یه بار کلیک شده؟ اگه رنک خوبی داشته باشه، اما با احتمال خیلی کم کلیک شه، شما باید به خود نگاهی دقیق تر بندازید. به کلیک کردن تشویق می کنه؟ به اندازه کافی اطلاعات میده؟

به عمق کلیکا نگاهی دقیق تر بندازید. شاید به خاطر این محتوای شما ضعیف باشه که هم کاربر و هم ربات گوگل نمی تونن خیلی راحت اون رو پیدا کنن.

هنگام طراحی روش هدف دار محتوا، باید داده های زیادی رو جمع آوری کنین. با این حال، همونطور که میدونید، یه رقم حتماً نشون دهنده حقیقت نیس. پس، همیشه موقع بررسی محتوا، به تموم KPIا توجه کنین. بر این پایه ، شما می تونین محتوای قبلی خود رو در موارد زیر دسته بندی کنین:

  •  محتوایی که خوب رتبه بندی شده و احتیاجی به ویرایش نداره.
  • محتوایی که هنوز رتبه خوب یا بدی نداره، اما دارای پتانسیل بوده و آپدیت نیاز داره.
  • محتوا که دارای رتبه پایینیه، زیادتر از اندازه افت داشته یا خیلی قدیمیه و پس باید حذف شه.

بازاریابی محتوا

هنگام مرور یا به روزرسانی مطالب خود، باید موارد زیر رو انجام بدین:

۱٫  بررسی و بهینه سازی کلمات کلیدی با به کار گیری وسیله TF * IDF به خاطر بهبود رتبه بندی. به کار گیری TF * IDF واسه بهینه سازی محتوا، یافته های سریعی به همراه داره.

۲٫  ویرایش محتوا، وقتی انجام می شه که یافته های موشکافی نشون بده که کاربران محتوای شما رو دوست ندارن.

 

موشکافی رقبا – بقیه چقدر جلوتر از ما هستن؟

اگه می خواین محتواتون در یافته های جستجوی کلمات مهم SERPs یه قهرمون باشه، ارزش اون رو داره که نگاهی به چیزی که رقبا انجام میدن، بندازید. این به شما کمک می کنه تا ببینین کدوم کلمات کلیدی واسه شما به درد بخور بوده و کدوم محتوا نتیجه خوبی میده. بحث بازسازی یا حتی کپی محتوا نیس، بلکه منظور الهام گرفتن و شناخت بازار و مخاطبان هدفه.

  • اول، نگاهی به محتوا بندازید. رقبا چه نوع محتوایی دارن؟ از کدوم نوع موضوعات استفاده می کنن؟ اونا دایرکتوری یا صفحات شخصی منحصر به فرد با محتوایی کامل دارن؟
  • بعد، نگاهی به کارکرد خود بندازید. سایت یا دایرکتوریای محتوای مربوطه چقدر میشه دیدشون؟ واسه چه کلید واژه هایی رقبا رتبه های بهتر دریافت میکنن؟ واسه چه کلید واژه هایی از شما رتبه بهتری دارن؟
  • اگه رقبا رتبه بندی بهتری واسه کلمات کلیدی مشابه داشته باشن، نگاهی دقیق تر به محتوای اونا داشته باشین: اونا چی دارن که شما ندارین؟
  • مباحث جدید ممکنه از این تحلیلا انجام بشه.

 

موشکافی بالقوه کلمات کلیدی – واسه چه کلمات کلیدی باید محتوا تولید کنیم؟

حالا که میدونید که سایت شما الان با چه کلمات کلیدی در رتبه های خوب قرار گرفته و رقبا واسه محتوای خود چه کارایی انجام میدن، قدم بعدی در روش هدف دار محتوا شما اینه که تجزیه و تحلیلی جفت و جور کنین که چه موضوعات جدیدی به درد بخور هستن.

اول کلمات کلیدی ای رو که می خواید براشون محتوا بسازین ، جمع آوری کنین. در انجمنا و پورتالای در رابطه،  به دنبال موضوعات ممکن بگردین.

بعد با به کار گیری وسایل جور واجور یه جستجوی کلید واژه کامل انجام بدین:

  1. با به کار گیری Planner Keyword Adwords Google ، می تونین به دنبال میانگین ماهانه اندازه جستجو واسه موضوعات خاص باشین، که به شما نشون میده که اندازه علاقه کاربران به اون موضوع چقدره. بعد می تونین از Planner  استفاده کنین تا از کلمات هم معنی / اصطلاحات مختلفی که کاربران بیشتر در نظر دارن رو انتخاب کنین. اینا در ادامه موضوع مربوط به اون کلمه کلیدی رو واسه ساخت متن تون به شما میدن. Planner  می تونه ایده های مناسبی در رابطه با کلمات کلیدی تون ، که برابر با شرایطی که وارد کردین، ارائه دهد .
  2. با به کار گیری یه وسیله کلمات کلیدی طولانی (بلند)، مانند keywordtool.io، شما می تونین بقیه کلمات و عبارات مربوط به کلمات کلیدی مورد تمرکز خود رو بررسی کنین، یا اینکه می تونین یه کلید واژه رو وارد کرده و عباراتی رو که کاربران به دنبالشون هستن، بدست بیارید.

تموم کلمات کلیدی رو تو یه صفحه اکسل جمع آوری کنین. می تونین یه صفحه جداگونه بسازین یا می تونین با وارد کردن کلمات کلیدی ای که سایت تون براساس اونا رنک می شه، تموم اونا رو به صفحه اکسل خود اضافه کنین. کلمات کلیدی رو براساس موضوعات جور واجور گروه بندی کنین. بدون این دست اون دست کردن شما یه سری از کلمات کلیدی شامل کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی جانشین دارید که بعدا می تونین از اونا واسه تنظیم متون خود استفاده کنین.

واسه مرحله پایانی تحقیق کلید واژه تون، از وسیله TF * IDF استفاده کنین.

  1. با موشکافی TF * IDF، شما می تونین کلمات کلیدی ای رو جستجو کنین که می تونه محتوای شما رو براساس اون کلید واژه مناسب تر و در رابطه تر کنه. گوگل از شما توقع داره واسه یه موضوع خاص متنی داشته و ربط داشتن اون رو واسه جستجو زیاد کنین. همونطور که در بالا ذکر شد، اگه می خواین در محتوای خود تجدید نظر کرده و رتبه بندی اون رو بهتر کرد، باید از وسیله TF * IDF استفاده کنین .

در موفقیت سنجی محتوای Ryte، شما می تونین محتویات URL خود رو با اون محتویات بهترین یافته ها در Google مقایسه کنین. شما بدون این دست اون دست کردن می تونین ببینین که چه کلمات / عباراتی رو باید اضافه کنین. با به کار گیری دستیار متن، می تونین محتوای خود رو سفارشی کنین و در همون لحظه ببینین که احتیاجی به بازبینی بیشتر دارین یا نه.

 

برنامه تولید- چه محتوایی رو در چه وقتی بسازیم؟

شما حالا به آخرین مرحله رسیدین: ایجاد یه برنامه تولید محتوا . این کار پایه یه روش هدف دار محتوا درازمدت و پایداره. که به شما کمک می کنه تا مطالب رو به صورت منظم و در زمان مناسب منتشر کنین:

  1. یه صفحه اکسل واسه برنامه تولید محتوا بسازین.
  2. ستونایی واسه:
  • ماه، اگه می خواین چیزی رو به صورت ماهانه منتشر کنین.
  • موضوع
  • کارا: تولید، تجدید نظر، بهینه سازی کلیک، و چیزای دیگه ای به جز اینا
  • نوع محتوا: صفحه مقالات، کتابای راهنما، پستای وبلاگ، اینفوگرافیک و چیزای دیگه ای به جز اینا
  • کلمات کلیدی
  • کاربرد کلید واژه: اینجا مشخص کنین که یه کلمه اصلیه ،یا جانشین، ربط داره یا یه کلمه سوالی
  • حجم جستجو
  • محتوایی که می تونین نقاط کلیدی رو براشون تعریف کنین.
  1. موضوعات رو براساس حجم جستجو کلمات کلیدی اصلی اولویت بندی کنین: هرچه حجم جستجو بیشتر باشه، احتمال بیشتری داره که کاربران بیشتر سایت شما رو بازدید کنن و در نتیجه در اینترنت بیشتر محبوب میشین. وقتی که شما بخوبی شناخته شید، کاربران خودشون به سمت شما سرازیر می شن. بعدا، می تونین موضوعاتی رو که کمتر مورد علاقه کاربرانه رو خط بزنین.
  2. شما باید یه سیستم بازنگری(رصد) تنظیم کنین تا همیشه بدونین که محتوای شما در چه وضعیتیه. واسه انجام این کار، رتبه بندی کلمات کلیدی و بقیه KPIا رو همونطور که در بخش بررسی بالا توضیح داده شد، بررسی کنین، در این صورت می تونین مطالب خود رو دائم بهتر کرد.

 

نتیجه گیری و راهنمایی پایانی

ایجاد محتوا فرآیندی مداومه. اگه می خواین به مدت زمان طولانی قهرمون سئو سایت باقی بمونین، باید سخت تلاش کنین و واسه تلاش کنین. SERP ها هم با گذشت زمان تغییر می کنن، پس شما چاره ای ندارین بارها اصلاحات انجام بدین. مطمئن شید که نظارت بر SERPs رو حفظ می کنین. تلاش کنین همیشه محتوایی با بالاترین کیفیت بسازین و قبل از بازتولید محتوای قدیمی بیشتر به یافته های اون فکر کنین. چون کاربران مجبور نیستن از سایت شما بازدید کنن. همیشه گزینه های دیگری هم واسه اونا هست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *