دیجیتال مارکتینگ و سئو

سئو سایت با الگوریتم های جدید گوگل و تغییرات موتور جستجو پیچیده تر شد!؟

لطفا به این مطلب رای بدین

[رای ها: ۱۲ امتیاز: ۵]

ما از ۱،۴۰۰ جستجوگر در مورد گوگل نظرسنجی کردیم و این مقاله نتیجه چیزیه که ما آموخته ایم:

یافته های جستجوی گوگل در طول دو سال گذشته موجب تغییرات بزرگی شده و  سخت تر از قبل شده. تقریبا هر نوع جستجویی، این روزا ترکیبی از نتایجی غنی و بالاتر از لینکای استاندارد آبی رنگ، تولید می کنه! یعنی، اسنیپتای خاص یا برجسته، بخشای : افراد این رو هم جستجو کردن، پنلای علم، نقشه ها، تصاویر و یا بقیه پیشرفتا.

الان حتی میشه فهرستای پرواز، هتلا، شغلا، رویدادها و بقیه زیرو رو کردن و گشتن هایی رو که قبلا فقط از راه وب سایتای خارجی ممکن بود، رو مستقیما از راه گوگل انجام داد.

 

در این مقاله که تازگیا در سایت MOZ منتشر شده میخونیم: به عنوان بازاریابای جستجو (search marketers)، ما به طور کامل میدونیم که هم چشم انداز در حال رشد و هم پیشرفتای جدید و غنی در نمایش یافته های، بر پیشرفت ما هم تاثیر می ذارن. بهبود و رشد بیشتر SERP در موقعیت صفر، به معنی ترافیک ارگانیک کمتر واسه بقیه هستش. رند فیشینک، سال گذشته تو یه پست برجسته، به روند نگران کننده ای اشاره کرد که از به روز رسانیای رابط کاربری گوگل سر گرفته: حالا پیوندهای ارگانیک کمتری به سمت وب سایتا داده می شه چراکه ترافیک، بیشتر به داراییای واسه گوگل در SERP هدایت می شن!

ما بیشتر در مورد حس جامعه بازاریابی و در مورد تغییرات در رابط کاربری گوگل می شنویم، اما کمتر عادی بوده که متوسط نظرات جستجوگرها رو بشنویم. به صورت تعاملی، ما از ۱۴۰۰ جواب دهندگان یه نظرسنجی انجام دادیم تا بیشتر بدونیم که اونا چیجوری جستجو می کنن، حس و نظر اونا در مورد یافته های جستجوی گوگل چیجوریه و هم اینکه کیفیت اطلاعاتی که موتور جستجو جفت و جور می کنه، از نظر اونا چطوره، با همراه باشین:

 

نکته ای درباره جواب دهندگان ما

۷۲ درصد از جواب دهندگان در آمریکا، ۸ درصد در هند و ۱۰ درصد در اروپا و یا در U.K بودن. ۶۷٫۸ درصد از اونا یا از نظر فنی یا تکنولوژی خود رو قابل قبول و دانا می دونستن یا به طور کاملً غیرفنی. و ۷۱٫۳ درصد از اونا کمتر از ۴۰ سال سن داشتن.

نظرسنجی درباره سئو و گوگل

نظرسنجی سئو

 

جستجوگرها چند وقت یه بار از گوگل واسه پیدا کردن چیزها استفاده می کنن؟

نباید خیلی تعجب برانگیز باشه که اکثریت عادی جواب دهندگان – ۷۷ درصد – سه بار در روز از گوگل واسه جستجو در اینترنت استفاده می کنن. مدت زمان به کار گیری گوگل با سن هم رابطه داره. ۸۰ درصد از افراد ۱۳ تا ۲۱ ساله بیشتر از سه بار در روز از گوگل استفاده می کنن، در حالی که تنها ۶۰ درصد از جواب دهندگان بالای ۶۰ سال، به اون اندازه جستجو می کنن.

نظرسنجی درمورد گوگل

جستجوگرها به چه اندازه روی تبلیغات و یافته های ارگانیک کلیک می کنن؟

همونطور که خیلی از تحقیقات قبلی نشون داده، اکثریت نزدیک به اتفاق جستجوگران بهتر می دونن روی یافته های ارگانیک کلیک کنن تا روی تبلیغات گوگل . ۷۲ درصد از جواب دهندگان اعلام داشتن که اونا فقط /یا بیشتر اوقات بر یافته های ارگانیک کلیک می کنن. سن هم اینکه نقش مهمی در تصمیم یه فرد واسه کلیک روی نتیجه تبلیغاتی یا ارگانیکی داره:

جستجوگران بالای ۶۰+ سال، ۲۰۰ درصد نسبت به افراد ۱۸ تا ۲۱ ساله، احتمال بیشتری داره که بین یه  لیست تبلیغاتی و ارگانیک فرق قائل نشن. عوضش، اونا روی نتیجه ای کلیک می کنن که به بهترین شکل جواب اونا رو بده.

تاثیر سئو

تعامل با یافته های ارگانیک

بیشتر جواب دهندگان واسه پیدا کردن جواب سوال خود در صفحه اول گوگل جستجو می کنن. ۷۵ درصد از جواب دهندگان یا روی اولین یا دومین نتیجه کلیک می کنن، صفحه اول رو اسکن کرده و جواب مناسبتری رو واسه سوال خود پیدا می کنن یا چند نتیجه رو از صفحه اول بازدید می بینن.

۱۷ درصد از جواب دهندگان بخشی از رفتار جستجوی خود رو این طور گفتن که به محتوایی از وب سایتا یا توجه می کنن که به اونا اعتماد دارن.

فقط ۷ درصد از جواب دهندگان گفتن که از صفحه اول یافته های بالاتر می رن تا یافته های بیشتری رو ببینن.

 

با در نظر گرفتن این یافته های، کاربران جوانتر احتمال بیشتری داره که روی دو نتیجه اول در صفحه اول کلیک کنن، در حالی که کاربران سن بالا تر احتمال بیشتری دارن که یافته های بیشتری رو جستجو کنن، و واسه پیدا کردن اطلاعاتی که به دنبالش هستن به پایین صفحه اول یا حتی در صفحات دوم و سوم ، برن.

این روند سوالاتی باحال رو در مورد رفتار کاربر مطرح می کنه: جستجوگران سن بالا تر مرددتر هستن و به خاطر همین احتمال داره که پاسخای متفاوتی واسه جواب سوالاشون پیدا کنن؟ کاربران جوون بیشتر به دنبال کسب سریع جواب هستن و احتمال بیشتری داره که اولین نتیجه ای که می بینن، رو انتخاب کنن؟ این روند به افزایش های برجسته ربط داره؟ این رفتار جستجو همونطور که نوجوانان بزرگتر می شن، به یه “عادت جدید” تبدیل می شه، و یا جستجوگران جوون عادات خود رو در طول زمان تغییر میدن؟ اگه آینده اینطور باشه، این روند باعث می شه که یافته های ارگانیک که در سه موقعیت برتر قرار ندارن، واسه حفظ ترافیک در طول زمان، به زحمت بیشتری بیفتن؟

یافته های جستجوی گوگل

کاربران چه واکنشی به اسنیپتای برجسته و پنلای علم نشون میدن؟

وقتی که بحث برخورد کاربران با اسنیپتای برجسته به میان می رسه، بیشتر جستجوگران می گن رفتار اونا به اون چیزی که در اسنیپت نشون داده شده بستگی داره. بازاریابانی که نگران این موضوع هستن که اسنیپتا ترافیک رو از یافته های ارگانیک می دزدند، ممکنه خوشحال شن اگه بدونن که تعداد کمی از جواب دهندگان – تنها ۲۲٫۱ درصد – گفتن که معمولا اسنیپتا رو می خونن و جواب سوال خود رو بدون کلیک روی لینک آبی می گیرن.

نمایش اسنپتای خاص در یافته های جستجو

با این حال، این داده ها یه روند اخطار دهنده دیگه رو پیشنهاد میده، چراکه به تعاملات اسنیپت برجسته و سن مربوطه: جوانترین جستجوگران (۱۳-۱۸) نسبت به سن بالا ترین جستجوگران (۷۰-۱۰۰) ۲۲۰ درصد احتمال بیشتری داره که جواب سؤالشان رو بدون کلیک روی اسنیپت بگیرن. برعکس، جواب دهندگان سن بالا تر (۶۰-۱۰۰) بسته به جواب موجود در اسنیپت ، ۱۷۰ درصد احتمال بیشتری دارن که به جستجو ادامه،. این موضوع باز نشون میده که اولویت جوانان دریافت سریع پاسخه، در حالی که کاربران سن بالا تر بیشتر وقت خود رو صرف آزمایش یافته های جور واجور می کنن.

سرچ گوگل

وقتی که موضوع اطمینان به اسنیپتای برجسته به میان میاد، بیشتر کاربران محافظه کار هستن: ۴۴٫۵ درصد از کاربران این اطلاعات رو “نیمه- قابل اعتماد” به حساب میارن و بازم در جستجوی پیدا کردن جواب سوالات خود هستن. با این حال، دوباره، سن در یافته های نقش داره. محققان جوون (۱۳ تا ۳۰) نسبت به افراد سن بالا تر (۵۰+) ۴۰ درصد احتمال بیشتری داره تا به اطلاعات موجود در اسنیپتای برجسته اعتماد کنن. علاوه بر این، جوانترین رده جستجوگرها (۱۳-۱۸) ۵۳ درصد زیادتر از اندازه متوسط به اسنیپتا اعتماد می کنن.

جستجوی گوگل

واسه یافته های پنل علم Knowledge هم به همون شکل درسته – بیشتر کاربران (۵۵٫۳ درصد) این اطلاعات رو اسکن(بررسی) می کنن، اما بازم جستجوشان رو با یافته های دیگه ادامه میدن. با این وجود، ۳۶٫۸ درصد از جستجوگران اطلاعات موجود در پنل علم رو واسه جواب دادن به سوالات خود کافی در نظر می گیرن و این نشون دهنده یه مقدار قابل قبول از ترافیک جستجوییه که قبلا به یافته های پولی (تبلیغات) و ارگانیک هدایت می شد.

آمار یافته های سرچ گوگل

مثل سؤالات قبلی، کاربران جوانتر به احتمال زیادتری اطلاعات پنل علم رو مطالعه می کنن و جستجوی خود رو تکمیل شده در نظر می گیرن. جواب دهندگان جوون (۱۳-۲۱) نسبت به جواب دهندگان سن بالا تر (۵۰+)،۱۰۲ درصد احتمال بیشتری داره که اطلاعات پنل علم رو پاسخی کامل به سوال خود در نظر بگیرن، که معمولا بعد از دیدن پانل علم، جستجوی خود رو ادامه نمی دن.

 

پیش بینیای آب و هوا، فعالیتا، شغلا، پروازا و بقیه ویژگیای گوگل SERP

گوگل شکل های جور واجور جدید خیلی از نتیجه رو به وجود آورده که به کاربران اجازه میده تا مستقیما از یافته های جستجو به سؤال خود جواب بدن. این موضوع به خیلی از بازاریابان اخطار میده، مخصوصا بازاریابان جستجویی که نگران از دست دادن ترافیکی که قبلا به یافته های ارگانیک منتهی می شد، هستن، و این مسئله موجب از دست رفتن ترافیک شده. پس، انگار مرورگر متوسط در مورد این پیشرفتا به SERP احساس کنه؟

ما از جستجوگرها درباره دو نوع نتیجه سوال پرسیدیم: نتایجی که مستقیما با به کار گیری یه ویجت اختصاصی گوگل (مانند پیش بینی آب و هوا یا «چیزایی که باید انجام شه») به سوال جستجوگر جواب میدن، و هم اینکه نتایجی که تعامل در گوگل رو ممکن می کنن، اما لینکی ارگانیک به یه سایت مربوطه (مانند دستور العملا و یافته های پروازها) رو بهمراه دارن.

تغییرات در الگوریتمای جستجوی گوگل

تغییرات الگوریتمای گوگل

براساس داده ها، بیشتر جواب دهندگان از این ویژگیا استفاده می کنن، اما بازم به جستجوی بقیه یافته های ادامه میدن. خیلی مهمه که یه سوم از جواب دهندگان معمولا نتایجی مانند لیستای شغلی، حوادث، و پروازها رو ندیده می گیرن و به جای اون به پیوندهای آبی رنگ عادی توجه می کنن. ۶۳ درصد احتمال بیشتری داره که جستجوگران سن بالا تر (۵۰+) این نوع یافته ها رو ندیده گرفته و جستجوی خود رو ادامه.

 

اطلاعات غلط در نمایه های SERP

سوال بعدی ما این بود که جستجوگران تاحالا اطلاعات غلطی رو در یافته های اشاره شده پیدا کردن یا خیر؟ با در نظر گرفتن تمرکز بیشتر گوگل بر کیفیت محتوا و E-A-T، ما فکر کردیم که شاید باحال باشه بدونیم که نظر عموم نسبت به دقت این ویژگیهای جستجو چیجوریه.

تغییرات سئو گوگل

در کل ۵۸٫۲ درصد از کاربران گفتن که بعضی وقتا یا بیشتر اطلاعات نادرست در یافته های غنی گوگل میبینن. این واقعیت مطمئنا در رادار گوگل قرار داره:

گوگل دقیقاً در ماه گذشته یه مقاله کوتاه درباره چگونگی مقابله با اطلاع رسانی غلط منتشر کرد و به روز رسانیای مهم اخیرشون در الگوریتما، نشون دهنده تلاشای گذشته حیاتی گوگل واسه افزایش دقت و توانایی اعتماد محتوا در تموم یافته های اون هستش.

 

کاربران در مورد گوگل چه حسی دارن؟

ما می خواستیم بدونیم که کاربران در مورد گوگل کلا چه احساسی دارن، به خصوص با در نظر گرفتن تموم تغییرات گذشته در یافته های جستجو گوگل. ۶۸ درصد از جواب دهندگان اعلام داشتن که احساس می کنن که کیفیت نتایج جستجوی گوگل در طول زمان بهبود پیدا کرده و بیشتر جواب دهندگان شکایت خاصی در مورد گوگل ندارن.

 

از بین اون جواب دهندگانی که با گوگل مشکلی دارن، شایع ترین شکایات مربوط به نمایش زیادتر از اندازه تبلیغات بوده، مورد دوم اولویت بندی محتوا از شرکتای بزرگ تر، که باعث شده رقابت واسه کار و کاسبی های کوچیک سخت تر شه. و یه مورد دیگه نشون دادن تعداد زیاد داراییای واسه خود گوگل در یافته های بود.

تغییر روش سئو سایت

تغییر روش سئو

در این نظرسنجی ما اجازه دادیم تا جواب دهندگان بتونن نظرات خود رو درباره چگونگی احساس شون به گوگل و کیفیت یافته های اون بازنویسی کنن. اکثریت پاسخا به حریم خصوصی کاربر، احساس ناراحت کننده به اشتراک گذاشتن اطلاعات خصوصی با موتور جستجو و این ناراحتی که درخواستهای جستجو در کمپینای هدفگیری دوباره، استفاده می شن، مربوط بود. تعدادی از جواب دهندگان در مورد نتیجه های سیاسی و فلسفی تصمیمات گوگل در مورد اینکه چه محتوایی باید در یافته های اون برجسته باشه یا نباشه، مواردی رو ذکر کردن. بعضی از شکایات مربوط به گزینه های محدود واسه اعمال فیلترها و انجام جستجوی پیشرفته در هر دو یافته های استاندارد و Google Images بود.

 

جستجوگرها بازم در مورد گوگل دودل هستن، اما بعضی از کاربران جوانتر هم مسائلی تو ذهن دارن.

کسب و کارا و بازاریابان باید نگران باشن که یافته های غنی گوگل به آرومی ترافیک گرانبهای اونا رو واسه همیشه از اونا می رباید و تعداد یافته های بدون کلیک رو زیاد می کنه؟ یافته های حاصل از بررسی به کار گیری گوگل ما نشون میده که دست کم الان احتیاجی به نگرانی نیس: جستجوگرها هنوزم به سمت پیوندهای آبی عادی، هم در ارگانیک و هم در پرداختیا، گرایش دارن. اونا در مورد گرفتن تموم اطلاعات مورد نیازشون از یافته های غنی عمیقا دودلی دارن.

 

در حالی که مهمه که گوگل بالاترین استانداردهای کیفیت رو واسه نمایش اطلاعات قابل اعتماد و قابل اطمینان حفظ کنه، اما آزادی بیان و تنوع ایده ها هم باید از اهمیت بالایی بهره مند باشن؛ چون نسلای آینده به طور زیادی به اطلاعاتی که در یافته های جستجو کشف می کنن اعتماد می کنن.

و حالا، شما به ما بگید: نظرتون در مورد تغییرات گوگل چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *