روانشناسی در مورد ادراک دیداری کودک

    1. تفاوت دیداری : تفاوت دیداری به توانایی تشخیص فرق یه وسیله با دیگری اشاره داره . در آزمون آمادگی پیش دبستانی ، به طور مثال ، ممکنه از کودک بخوان خرگوشی رو که یه گوش داره بین خرگوشایی که دو گوش دارن ، پیدا کنه . یا ، از اون میخوان با نگاه کردن حروف «ب» رو از «پ» جدا کنه ، که کودک باید تعداد نقطه ها رو در هر کدوم از حروف تشخیص بده . مهارت در جور کردن حروف ، واژه ها ، اعداد ، تصاویر ، طرحا و شکلا نمونۀ دیگری از تکالیف تفاوت دیداریه . توانایی فرق حروف و واژه ها به صورت دیداری در یادگیری خوندن بسیار لازمه . کودکانی که در سنین پیش دبستانی می تونن حروف رو تشخیص بدن ، عملکردشون در خوندن بهتر میشه .
    2. تفاوت شکل – زمینه : تفاوت شکل – زمینه به توانایی تشخیص یه شکل از زمینه ای که اون رو محاصره کرده ، اشاره میکنه . علم آموزی که در این مورد مشکل داشته باشه نمی تونه بر موردی که از اون خواسته می شه تمرکز کنه و اون رو از زمینۀ دیداری تفکیک کنه . نتیجه اینکه حواس این دانش آموز رو محرکای نامربوط پرت می کنه .
    3. دانش آموز

    4. بندش دیداری : بندش دیداری تکلیفیه که در اون فرد به بازشناسی یا تشخیص شیئی می پردازه که به طور کامل ارائه نشده . به طور مثال ، کسی که در خوندن مهارت داره می تونه یه سطر چاپی رو که نیمۀ بالایی کلمه هاش پوشیده شده بخونه . با این کار از شکل حروف اون قدر باقی می مونه که خواننده با تکمیل (بندش) دیداری اون سطر رو بخونه .
    5. روابط فضایی : روابط فضایی به درک حالت شی ء در فضا میگن . کودک باید مکان شی ء یا یه نماد (حروف ، واژه ها ، اعداد یا تصاویر ) و رابطۀ فضایی اون شی ء رو با اشیایی که اون رو محاصره کردن بازشناسی کنه . در خوندن ، به طور مثال ، کلمه ها باید مثل عناوین جداگونه ای که فضا اونا رو محاصره کرده درک شن . واسه یادگیری ریاضیات تواناییای مربوط به روابط فضایی از اهمیت خاصی برخورداره .
    6. تشخیص اشیا و حروف : تشخیص اشیا توانایی بازشناسی وجود اشیا به هنگام مشاهدۀ اوناس . این توانایی شامل بازشناسی حروف الفبا ، اعداد ، واژه ها ، شکلای هندسی (مثل مربع) ، اشیا (مثل گربه ، چهره یا اسباب بازی) است . این مسئله روشن شده که توانایی کودکان کودکستانی در تشخیص حروف ، اعداد و طرحای هندسی می تونه شاخص پیش بینی کنندۀ مطمئنی واسه پیشرفت خوندن اونا باشه (لرنر ؛ ترجمه علم ، ۱۳۸۴) .
    علمی