عمومی

جاذبه خشم

خشم angry-man

خشم، در آمریکا یه اپیدمیه؛ همه چیز رو آلوده کرده، از بگومگوهای رسانه ای تا جنون جاده، جنگ ها، کشتارهای دسته جمعی. اما جدای از ابعاد خطرناک گسترده تر این احساس اساسی بشر و ارتباطش با خشونت، خشم، در معیارهای کوچیک تر،روی زندگی روزمره شخصی ما هم تاثیراتی داره. همه چیز، از درموندگی در محل کار گرفته تا اختلافات خانوادگی می تونه باعث بروز استرس، اضطراب و افسردگی شه.

به گزارش آلامتو به نقل از سایت سلامت ؛ با این که می دانیم عصبانیت و خشم چقدر می تونه داغون کننده و دردناک باشه، به چه دلیل وقتی بروز می کنه پر از اون می شیم؟ به چه دلیل بر خلاف تموم نتیجه های خطرناکش، به افتادن در دامش ادامه می بدیم؟ نتیجه های قانونی، اجتماعی، مالی، جسمی، …

بیولوژی اعصاب آدم، خشم رو مزیت می دونه.

بخشی از این نتیجه مربوط به لحظه ایه که خشم حس خوبی داره، احساس اینکه کاری انجام می شه. خشم، تموم ترمزهای اخلاقی و منطقی مغز رو لگدمال می کنه چون از سیستم کناره ای ابتدایی ما سر می گیرد: مرکز مغزی خودکار ترین احساسات ما مانند ترس و علاقه. سیستم کناره ای، مستقیم ترین رابطه رو با سیستم عکس العمل جنگ یا فرار ما داره و شامل کنترل روی حملات آدرنالین، هشیاری، و بقیه غرایزی می شه که شما رو آماده جنگ یا فرار سریع می کنه.

خشم، مشابه بقیه اعتیادهاست.

چیزی که اتفاق می افتد اینه که خشم، می تونه به حملاتی مشابه فعالیت های هیجان خواهی منجر شه، که در این فعالیت ها، خطر موجب تحریک دریافتگرهای جایزه دوپامین در مغز می شه، یا مانند شکل های دیگراعتیاد مانند قمار، ورز ش های شدید، حتی داروهایی مانند کوکائین و متامفتامین ها. خشم می تونه جایزه خودش باشه، اما مانند بقیه اعتیادها، عواقب پایانی، خطرناک و واقعی هستن و ادما از انگیزه های خشم در اون لحظه پیوری می کنن بدون این که به پیامدهایش توجهی داشته باشن.

خشم، شکنندگی نفس رو بیشتر می کنه.

شکنندگی و آسیب نفس، جنبه روانشناسی هم داره، که بیشتر در شخصیت های خود عاشق دیده می شه؛ حملات بعداز خشم می تونن با احساسات نهفته ضعف یا نبود امنیت روی بدن، به عنوان راهی واسه احساس قدرت در لحظه و شکست دادن احساس ضعف و نبود امنیت. خشم هم اینکه به افراد این احساس رو می دهد که به کوتاهی نسبت به چیزایی که عموما کنترلی روی شون ندارن، احساس کنترل کنن. بدیش اینه یافته های ناخوشایند، نتیجه های منفی جلوه شما پیش بقیه رو که باعث آزارتون می شه، شدید شدن می کنه و چرخه ناامنی ادامه پیدا می کنه. یه چرخه خطرناک از خشم و بدرفتاری و مجازات که در آخر به شخص عصبانی آسیب می زند.

خشم ممکنه آشنا و مورد پسند باشه و هم اینکه روشی واسه دوری احساسی.

بدیش اینه واسه بعضی ها که در محیطی همیشه پریشون و ناآرام بزرگ شده ان، بی ثباتی و از این رو به اون رو پذیری خشم ممکنه خودسرانه تبدیل به حالتی مورد پسند شه و به پریشونی و گیجی یا فرار از احساسات ناخوشایند مخفی مانند فضای خالی یا ترس منجر شه. حمله خشم و اختلاف، حس آشنایی داده و نزدیکی داغون کننده ای ایجاد می کنه که ممکنه فردی این احساس رو به مقابله با احساسات منفی تر مانند شکست یا اندوه ترجیح بده. جدای از محیط های خانوادگی دلخراش، افسران جنگ هم در برابر این اعتیاد اشنا قرار دارن، چون تا مدتها در موقعیت های پر از تهدید گذشته باقی می مانند و اون شرایط در دوره های جور واجور وقتی واسه شات تکرار می شه.

پس ارزش این رو داره که از خود سوال کنین به خشم اعتیاد دارین؟ اگه اینطوریه، روش هدف دار هایی هست که به شما کمک می کنه. مانند:

روان درمانی ( بعضی وقتا واسه مدیریت خشم از راه روان-شناخت درمانی استفاده می شه، و هم اینکه درمانی واسه مقابله/مشاهده دینامیک های مخفی میان فردی و مسائل گذشته که می تونه تحریک کننده خشم باشه.)

درمان هرنوع مشکل مانند افسردگی، اضطراب، و مشکل تنش زای پس از حادثه(PTSD) که می تونه خشم رو به عنوان یکی از علائم بروز دهد.

روش هدف دار های مثبت شکست دادن استرس مانند شوخی و سرگرمی/ ورزش/ یوگا / مدیتیشن/ سفر.

یادگرفتن رفتارای جانشین مانند چگونگی حل مسئله به طور ساختاری و اتکای کمتر روی ظغیان های یهویی، صحبت درباره محرک های خشم با بقیه قبل از اون که روی بدن، تمرین تفکر/ باور و …

درمورد گرایشات تون رو راست با اعضای خونواده و دوستان صحبت کنین.

اما درست مانند هر اعتیاد دیگری، اولین قدم، تائید و قبول کردن اینه که مشکلی هست؛ و واسه خیلی از افراد این سخت ترین قدمه تا وقتی که بدیش اینه چیزی روی دهد که راه برگشتی باقی نذاره. تایید این موضوع که خشم شما تبدیل به یه مشکل شده، نیاز به خردمندی، بلوغ و جربزه داره و بدیش اینه خیلی از افراد هنوز به عقب برنگشته ان تا تاثیر رفتارشون رو روی دور و بری ها شون ببینن،آگاهی، اولین قدم واسه دوباره ساختنه.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری بر ذهن خود مسلط شیم؟

مجله سلامت کنترل خشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *