عمومی

تکنیک مدیتیشن چوپرا، برای کاهش وزن

فوت وفن مدیتیشن چوپرا

قبلا در آلامتو به صورت کامل در مورد صحبت کرده بودیم در این مقاله میخوایم از یه فوت وفن خاص مدیتیشن واسه کاهش وزن استفاده کنیم.

وقتی مردم به فکر می کنن، معمولا اولین چیزی که به ذهنشون خطور می کنه شمارش کالری و عرق کردن از راه تمرینات غیر قابل تحمل هستش. اما «دیپاک چوپرا» که نویسنده س و در مورد ی طب گسترده فعالیت می کنه (یعنی طبی که به کل بدن شخص توجه می کنه، نه فقط به خود مریضی) نشون می دهد که مدیتیشن می تونه به کاهش وزن هم کمک کنه.

چوپرا در مقاله ای در «هافینگتون پست» توضیح می دهد که چیجوری مدیتیشن می تونه در ۸ هفته اونقدر تغییرات مثبت در مغزتون بسازه که سیم کشی بدنتون دوباره انجام شه و بتونین عادت های غذایی و بقیه رفتاراتون رو تغییر بدید!

چوپرا پیشنهاد می کنه که این باور قدیمی که بیولوژی هر فرد سرنوشت اون رو تعیین می کنه رو کنار بذارین و بجای اون، آگاهی رو به عنوان تعیین کننده ی سرنوشت خودتون قبول کنین.

مدیتیشن تمرکزی

بیشتر شکل های جور واجور مدیتیشن که شامل نشستن به مدت طولانیه (چوپرا اونو واسه کاهش وزن پیشنهاد می کنه) می تونه در زمان نشستن یا وقتی که در حال انجام فعالیتهای روزمره تون هستین انجام شه.

کلید مدیتیشن تمرکزی، تمرکز حواسه. بدین معنا که چند کار رو بطور همزمان انجام ندین. مثلا واسه تمرین مدیتیشن تمرکزی، موقع غذا خوردن، بجای اینکه در طول غذا خوردن بخونین، حرف بزنین، یا تلویزیون تماشا کنین، فقط به غذاتون توجه کنین.

روش چوپرا، شما رو تشویق می کنه که از طعم غذا لذت ببرین، ولی باید مراقب باشین که چقدر و به چه دلیل غذا می خورید؟ بجای اینکه تمرکزتون رو از دست بدین و بعد فهمیده باشین که زیادتر از اندازه غذا خوردین، به بدنتون توجه کنین.

آگاهی و وزن

چوپرا در مصاحبه ای در برنامه ی دکتر اوز می گوید: بعضی وقتا وقتی مردم شروع به مدیتیشن می کنن، حتی بدون تلاش کردن می تونن وزن کم کنن! این موضوع باید به افزایش آگاهی شما از چیزی که در بدنتون می گذره مربوط باشه.

مردم به دو دلیل غذا می خورند: گرسنگی جسمی، و گرسنگی روحی. مدیتیشن، می تونه به آروم کردن شما کمک کنه تا احتمال اینکه دچار استرس شید و از غذا به عنوان یه ساختار دفاعی استفاده کنین، کمتر شه.

سطح گرسنگی

آگاهی نسبت به معده، یه بخش بزرگ از روش هدف دار مدیتیشن تمرکزی چوپرا واسه کاهش وزن است. قبل اینکه غذا بخورین، یه دست رو روی شکمتون بذارین و درباره اینکه چقدر گرسنه اید فکر کنین!

از درجه ی یک تا ده رو در نظر بگیرین که۱ بمعنی گرسنگی زیاد و ۱۰ بمعنی سیر بودنه. چوپرا پیشنهاد می کنه تا وقتی که سطح گرسنگی شما به ۱ نزدیک شه صبر کنین. یه معده ی خالی به اندازه ی یه مشت بسته س.

چوپرا می گوید : دستاتون رو باز کنین و تصور کنین که دو دستتون پر از غذا هستش. این مقدار، تقریبا اندازه ی مناسبیه. شما واسه هضم بهتر باید فقط دو سوم از معده تون رو پر کنین که از درجه ی ۱ تا ۱۰ تقریبا عدد ۵ میشه.

جنگ یا فرار

دکتر اوز در طول مصاحبه اش با چوپرا می گوید: سطح بالای استرس در دنیای مدرن امروز، مردم رو در حالت «جنگ و فرار» نگاه می داره. وقتی استرس دارین، استروییدها ترشح می شن و چربی شکمتون افزایش می یابد. چون بدن، حالت استرس طولانی رو مانند حالت قحطی در نظر می گیرد.

اما مدیتیشن با این جواب بدن مقابله می کنه. بجای اینکه تحت تاثیر استرس قرار بگیرین، مدیتیشن انجام بدین. چون اعصاب شما رو آروم می کنه و چربی اضافه ی شکمتون رو از بین می برد.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

مدیتیشن کاهش وزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *