عمومی

توصیه هایی برای کاهش وزن در کودکان

کاهش وزن کودکان

خطر دچار شدن هم اینکه وزن و چاقی در کودکانی که والدین چاق دارن و یا از مادران دیابتی متولد می شن، بیشتر از بقیه کودکانه

اضافه وزن و چاقی یکی از مشکلات بهداشتی – تغذیه ای در جهان و ایرانه. تعداد مبتلایان هم اینکه وزن و چاقی هم در کشورای پیشرفته و هم در کشورای در حال پیشرفت و از جمله ایران در حال زیاد شدنه. این مشکل با سرعت بیشتری در کودکان و نوجوانان مشاهده می شه

    ۴۲ میلیون کودک زیر پنج سال در دنیا دچار اضافه وزن و چاقی هستن. علل اضافه وزن و چاقی در کودکان فرق داره که به چند مورد از اونا اشاره می کنیم

علل اضافه وزن و چاقی در کودکان

 عوامل مربوط به ژنتیک و ارث: خطر دچار شدن هم اینکه وزن و چاقی در کودکانی که والدین چاق دارن و یا از مادران دیابتی متولد می شن، بیشتر از بقیه کودکانه. کودکانی که یکی از والدینشون چاقه حتی با حفظ وزن ایده ال، در برابر اضافه وزن و چاقی دوران نوجوونی و جوونی هستن

 عوامل مربوط به محیط و روش زندگی شامل رفتارای غذایی ناجور مانند عادت به مصرف غذاهای پرکالری، غذاهای آماده و رستورانی، تنقلات کم ارزش و غذاهای پرچرب ایجاد کننده دچار شدن هم اینکه وزن و چاقی هستن. در دسترس بودن غذاهای پرکالری در محیط کودک مانند خونه، مهد کودک، مدرسه و محل های بازی و تفریح، دلیل تشویق کودک به مصرف این مواد و در نتیجه اضافه وزن و چاقی می شه.

بی تحرکی کودکان: کاهش فعالیت بدنی (استفاده زیادتر از اندازه از کامپیوتر، تماشای تلویزیون به مدت طولانی و …) و کاهش فرصت های بازی در خارج از منزل موجب می شه تا بخشی از انرژی دریافتی از مواد غذایی در بدن به صورت چربی تجمع پیدا کرده و دلیل اضافه وزن و چاقی شه.

 توجه کنین کودکانی که ۵ ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنن، ۵ برابر بیشتر از بقیه کودکان هم اینکه وزن و چاقی گرفتار می شن.

مشکلات به وجود اومده بوسیله اضافه وزن و چاقی در کودکان

 افزایش اندازه دچار شدن مریضی های زیاد شامل مریضی های قلب و عروق، دیابت، پرفشاری خون، افزایش چربی های خون، مریضی های کبدی و مریضی های تنفسی.

 مشکلات اجتماعی شامل اضطراب، افسردگی، اعتماد به نفس پایین و موفقیت های تحصیلی کمتر

 بروز اضافه وزن و چاقی در بزرگسالی. بدیش اینه کودکان چاق امروز بزرگسالان چاق آینده هستن

براساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، خونواده نقش مهمی در تشکیل عادات کودک در مورد غذا، فعالیت بدنی و کنترل وزن رو دوش داره. والدین تصمیم گیرندگان پایانی در انتخاب غذای خونواده هستن. عادات غذایی هر فرد از کودکی شکل می گیرد که این عادات ناراحت از رفتارای تغذیه ای خانواده س.

اگر کودک شما گرفتار هم اینکه وزن و چاقیه، با همکاری متخصص تغذیه و به کار گیری پیشنهاد های علمی می تونید عادات غذایی اون رو اصلاح کرده و با ایجاد زمینه واسه افزایش جنب و جوش و فعالیت بدنی، کودک خود رو به طرف کاهش و کنترل وزن هدایت کنین. یادتون باشه لازمه موفقیت کودک در کاهش وزن، تغییر و اصلاح الگوی تغذیه ای و فعالیت بدنی خود شما هستش!

پیشنهاد های تغذیه ای واسه کاهش وزن در کودکان

 تغذیه کودک در شش ماه اول زندگی فقط با شیر مادر و موندگاری اون تا دو سالگی

 مصرف روزانه صبحونه به عنوان یکی از سه وعده اصلی غذایی

 مصرف روزانه دست کم دو میان وعده غذایی مناسب

 خوردن غذا همراه خونواده

 دوری از مجبور کردن کودک به خوردن و آشامیدن

 دوری از دادن غذا یا تنقلات هنگام تماشای تلویزیون

 دوری از مجبور کردن کودک به اتمام غذا

 ندادن شکلات و شیرینی به عنوان جایزه به کودک

 محدود کردن مصرف غذاهای آماده

– محدود کردن مصرف غذاهای چرب، سرخ شده و تنقلات پر کالری و پرچرب مانند سیب زمینی سرخ شده، چیپس، پفک، شکلات، کیک های خامه ای و شکلاتی، بستنی، شیر کاکائو و

– نوشیدن آب یا دوغ کم نمک به جای نوشابه.

 مصرف لبنیات کم چرب واسه کودکان بزرگتر از دو سال

 محدود کردن مصرف کره، سرشیر، خامه و سس مایونز

 مصرف میوه یا آب میوه تازه و طبیعی به جای آب میوه آماده و شربت

 استفاده روزانه از سبزی های تازه یا پخته و میوه تازه در برنامه غذایی کودک

مصرف غذاهای فیبردار مانند نون سبوس دار (نون سنگک)، بیسکویت سبوس دار، خشکبار و میوه های خشک، میوه ها و سبزی های خام

 مصرف آجیل و مغزها به جای تنقلات بی ارزش

 محدودیت در غذا خوردن در خارج از منزل

اصلاح عادات غذایی والدین

چند پیشنهاد در مورد فعالیت بدنی

 افزایش فعالیت بدنی روزانه کودک

 انجام فعالیت بدنی روزانه به مدت ۶۰ دقیقه

 تشویق کودک به پیاده رفتن به مدرسه و به کار گیری پله به جای آسانسور

 تشویق کودک به انجام ورزش هایی مانند دوچرخه سواری، دویدن و شنا

 به کار گیری مشارکت کودک در انجام کارای روزمره منزل مانند نظافت خونه

 تشویق کودک به بازی با بقیه کودکان

 محدود کردن سرگرمی های غیرفعال مانند تماشای تلویزیون یا بازی های کامپیوتری به کمتر از ۲ ساعت در روز

 انجام فعالیت بدنی در کودکان موجب افزایش قدرت بدنی و تقویت عضلات، کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس، حفظ وزن ایده آل، کاهش یبوست و کاهش خطر دچار شدن به دیابت، پرفشاری خون و مریضی قلبی – عروقی می شه

رادیو سلامت کاهش وزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *