توصیه‌هایی برای رهایی از استرس‌های شدید

استرس درسی

از اونجائیکه در دنیایی زندگی می کنیم که پر از عوامل و وسایل استرس زا هستش، امروزه استرس بخشی از زندگی روزمره ما شده. استرس کشنده می توان باعث بروز مشکلات روحی و جسمی بسیار شدید و یا حتی در پاره ای از موارد می تونه باعث بروز مشکلات و بیماریهایی شه. پیدا کردن راه حلی مناسب واسه شکست دادن این مشکلات بسیار حیاتیه.

به گزارش آلامتو به نقل از مجله سلامت ؛ استرس یکی از واکنشهای طبیعی بدن در موقع خطره که باعث می شه بدن آماده فرار و یا جنگ شه. استرس هم اینکه فعالیت سیستم های جور واجور بدن رو واسه آماده سازی در روبرو شدن با تهدیدات احتمالی کاهش و یا افزایش می دهد. اگه دچار استرس زیاد هستین نیازه که با به کار گیری تموم راهکارهای ممکن این مشکل رو حل کنین. می تونید حل این مشکل رو با تغییر در نوع نگرشتان شروع کنین. تغییر در نگاه باعث تازه شدن نوع نگاهتون به مسائل شده و مهارتتان در اداره زندگی بالا می برد. به نظر من این راه حل شالوده و پایه کنترل و مدیریت استرس در زندگیه. این روشهایی رو که در ادامه به شما میگیم دنبال کنین تا از استرس فاصله بکیرید. این راهکارها به شما کمک می کنن که از شر استرس زیاد خلاص شید، توانایی سیستم دفاعی بدنتون بالا بره و در نتیجه بدنتون بهتر کار کنه.

موقع عصبانیت تصمیم نگیرید

بر کسی پوشیده نیس که افراد موقع عصبانیت تصمیمات غیر مناسب و نادرست می گیرند. وقتی که در حال جر و بحث با کسی هستین به طور خود به خود عصبانی میشین. این عصبانیت باعث بروز استرس بیشتر و نتیجه های ناخوشایند بعد از اون می شه. به نظر من بهتره بعد از آروم شدن و از بین رفتن عصبانیت، دو طرف به بحث خود ادامه و به نتیجه برسن. معطلی ای که در میونه جر و بحث به وجود میاد فرصتی رو به شما می دهد که ذهن خود رو از افکار و احساسات داغون کننده خالی کنین.

دست از نگرانی وردارین

خیلی از مردم فکر می کنند که نگرانی در انجام کارا به اونا کمک می کنه که در موقعیتهای سخت بهتر عمل کرده و همه چیز زندگیشون رو تحتِ کنترل بگیرن. بدیش اینه این باور غلط باعث افزایش استرس در زندگی می شه. وقتی در مورد موضوع ای نگرانین این تصویر تو ذهن شما شکل می گیرد که اتفاق بدی می افته و کم کم افکار منفی به ذهنتون خطور می کنن. این نگرانیها کم کم تبدیل به عادت می شن و شما مجبور میشین با استرس طولانی در زندگی کنار بیایید. هم اینکه نگرانی ممکنه ذهن شما رو پر از حس ترس کنه. بعضی وقتا مردم تلاش می کنن که در شرایط سخت به آرامش برسن. ذهن شما کلید حل این مشکله. افکار مثبت رو جانشین افکار منفی کنین و بدونین که نگرانی، بسیار واسه سلامت جسم و روان شما خطرناکه.

به خود سخت نگیرید

بیشتر وقتا شما خودتون رو به خاطر کارایی که انجام داده اید نمی بخشید. آدمای پر تلاش همیشه تلاش شون بر اینه که خود رو به استاندارد های بالای زندگی نزدیک کنن و خود رو در همون حد نگه دارن. این ویژگی اخلاقی باعث بروز استرس زیادی می شه. احساس گناه در افراد باعث بوجود اومدن اضطراب و افسردگی می شه. خودتون رو به خاطر کارایی که از کنترل شما خارج هستن سرزنش نکنین. بهتره که نگاهی به افکار و احساساتتون بندازید تا بدین وسیله قادر باشین افکار منفی داخلی خود رو تحتِ کنترل بگیرین. اگه احساس می کنین جایی از کار می لنگد به عقب بر گردید و از خودتون سوال کنین چه نکات مثبتی رو از اون اتفاق بد و ناخوشایند می تونید یاد بگیرین. هم اینکه اگه احساس رضایتمندی داخلی از خودتون رو زیاد کنین تبدیل به فردی موفق و با اعتماد به نفس میشین.

نفس عمیق کشیدن رو تمرین کنین

نفس عمیق یکی از بهترین روش های کاهش استرس و دور نگه داشتن بدن از اسپاسمهای عصبی و تنشه. ورزشهای هوازی فعالیت سیستم عصبی و تولید گلبولهای سفید خون رو زیاد می کنن. مکان مناسبی رو پیدا کنین و دستانتون رو روی قفسه سینه و شکمتون بذارین. روی نفس کشیدنتان تمرکز کنین و بالا و پایین رفتن شکمتون رو احساس کنین. پیشنهاد من اینه که این فوت وفن رو به خاطر رضایتمندی موقع انجام اون یاد بگیرین. این روش آروم بخش، بسیار موثر و خوبه و باعث می شه موقع انجام اون استرس و عصبانیت رو از یاد ببرین.

احساساتتون رو بشناسین

اگه قادر به درک و شناخت احساساتتون شید کیفیت زندگیتون هم بالا میره. این روش به آسونی اندازه استرس و اضطراب رو در شما کاهش می دهد. اگه با احساساتتون رابطه برقرار کنین شانس این رو دارید که از دید احساسی و جسمی تندرست بمونین. احساساتتون رو سرکوب نکنین چون این کار اثرات داغون کننده ای رو روی جسم و روانتان بر جای می ذاره؛ هم اینکه سرکوب کردن احساسات باعث نابود کردن رابطه تون با کسائی می شه که دوستشون دارین. این کار هم اینکه باعث افزایش استرس و تنش در زندگی می شه.

احساساتتون رو پرورش بدید

احساساتتون رو در درون ذهنتون نگه ندارین. با احساسات خود رابطه برقرار کنین. اگه نمی دونین چیجوری این کار رو انجام بدین کافیه که همه احساسات خوب و بد خود رو روی کاغذ بنویسین. در این صورت شانس این رو دارین که روش های جدیدی رو واسه پرورش اونا پیدا کنین. با این روش شما یاد می گیرین که چیجوری با استرس به طور موثرتری مقابله کنین. یادگیری پرورش احساسات شالوده و پایه پیشرفت ذهنه.

خنده استرس رو کاهش می دهد

خنده بهترین، ارزانترین و آسانترین راه حل مثبت بودنه. نگاه مثبت و شوخ طبع بودن هر دردی رو درمان می کنه. حتی خنده های کوتاه و گذرا باعث ایجاد تغییرات مثبتی در بدن شما می شن. خنده با شل کردن ماهیچه ها استرس رو در بدن کاهش می دهد. خیلی از مردم با شوخ طبعی هم روحیه خود رو عوض می کنن و هم روحیه مردم رو تازه می کنن. این افراد نسبت به بقیه کمتر در برابر افسردگی و اضطراب قرار می گیرن.

واقعیتهایی رو که قادر به تغییر اونا نیستین قبول کنین

شما مطمئنا وقتی که یاد می گیرید چیزایی در زندگی وجود دارن که قادر به تغییر و یا کنترل اونا نیستین آسونتر می تونید استرس و اضطرابتون رو از یاد ببرین. من خوب می دانم که احساس بیچاره گی احساس بسیار بدیه اما شما باید با این واقعیت کنار بیایید که یه سری چیزها رو نمی تونید در زندگی کنترل کنین. شما باید چیزایی رو که قادر به تغییر اونا هستین با جربزه تغییر بدین. این روش به شما کمک می کنه که نگاه مثبتتون رو بهتر کنین.

قدر دان باشین

یکی از روش های موثر مقابله با استرس اینه که قدر دان سلامتی خود باشیم. من افراد زیادی رو می شناسم که با وجود مشکلات زیادی که تو زندگیشون دارن نگاه مثبت خود به زندگی رو تغییر نداده ان. من مطمئنم هر انسانی در زندگی چیزایی بسیاری داره که باید به خاطر اونا سپاسگذار خدا باشه. کسائی که قدر دان زندگی هستن نسبت به استرس مقاوم تر می باشن و اندازه رضایتشان از زندگی بیشتره.

درمان استرس با دکتر اوز

تاثیر استرس بر تیروئید چیه؟

مجله سلامت کاهش استرس