همه میدونیم که امروزه تکنولوژی ابعاد جورواجور زندگی رو ما تحت تاثیر قرار داده؛ این موضوع در کنار امتیازات زیادی که داره، مشکلاتی رو هم بوجود آورده و چالشای جدیدی رو واسه بشر ایجاد کرده.

یکی از تکنولوژیایی که حالا در مراحل ابتدایی بوده و شک نداشته باشین در آینده بیشتر از اون خواهیم شنید، فناوری خودرانه. با این فناوری اتومبیلا توانایی هدایت خود رو داشته و در نمونه های پیشرفته تر احتیاجی به حضور راننده در پشت فرمون ندارن.

باب لوتز (Bob Lutz) یکی از کارشناسان مطرح صنعت خودرو که سابقه مدیریت در شرکتای بزرگی مثل جنرال موتورز، ب ام و، فورد و کرایسلر رو داره، واسه چندمین بار نسبت به ظهور این دسته از وسایل نقلیه عکس العمل نشون داده.

در آخرین مقاله ای که آقای لوتز واسه یکی از نشریات خودرویی به رشته تحریر درآورده، ایشون آینده خوبی رو واسه خودروسازان بزرگ متصور نشده و اضافه سرنوشت بسیار بدی در انتظار این کمپانیا هستش.

به باور این کارشناس برجسته، گسترش فناوری خودران و عرضه اتومبیلای بدون راننده، خودروسازان اصلی با سابقه رو با چالشای جدی مواجه کرده و در آخر ممکنه اسمای بزرگ از گردونه رقابت حذف شن.

مثل دیگه کارشناسان، در تصویری که آقای لوتز از آینده نه خیلی دور رسم کرده، مردم دیگه تمایلی به مالکیت خودرو ندارن. عوضش اونا از سرویسای به اشتراک گذاری راه مثل اوبر و لیفت استفاده کرده و واسه رفت و آمدهای روزمره اتومبیلای خودران رو از راه تلفنای همراه هوشمند فرا می خونن.

نکته باحال اینکه بر خلاف بقیه کارشناسان، آقای لوتز به یه جدول وقتی درباره این اتفاق مهم اشاره کرده و گفته:

در آینده خودروهای بدون راننده گسترده شده و در عرض در آخر ۱۵ الی ۲۰ سال آینده خودروهایی که به وسیله راننده کنترل می شن، از ورود به اتوبانا منع می شن. دوران بالاترین درجه این فناوری وقتی فرا می رسه که دست کم ۲۰ الی ۳۰ درصد خودروها به طور کامل خودران باشن.

هر چند بعضی کارشناسان شاید با این جدول وقتی موافق نباشن، اما آقای لوتز عقیده داره وقتی که جوامع جور واجور به نقش موثر اتومبیلای خودران در کاهش حوادث، نجات جون افراد و هم اینکه مدیریت بهتر ترافیک پی ببرن، انقلاب فناوری خودران سرعت سرسام بیاری به خود می گیره.

اون در این باره اضافه "در اون زمان هرکی ۵ سال وقت داره که خودروی خود رو از جاده ها بیرون کشیده یا به عنوان یه اتومبیل از رده خارج بفروشه." بعد از اون، صنعت خودرو دیگه هیچوقت مثل قبلی نمیشه.

به باور آقای لوتز نمایندگیا و شعبات فروش الان اون موقع به تاریخ پیوسته و مدلا یا روشای به طور کامل جدیدی جای اونا رو می گیرن. در اون دوران، خودروسازان به جای تشویق تک تک مشتریان واسه خرید محصولاتشون، واسه جلب نظر مثبت و بستن قرارداده های بزرگ با کمپانیایی مثل اوبر و لیفت به رقابت با هم می پردازن.

سوالی که این وسط پیش میاید اینست که چه بر سر علاقه مندان اتومبیل یا به اصطلاح ماشین بازه ها میاد؟

در جواب به این سوال آقای لوتز میگه که اونا بازم وجود دارن، اما فقط آخر هفته ها اونم در پیستای محدود که بیشتر واسه افراد پولدار در دسترس هستن، دور هم جمع شده و لذت رانندگی با اتومبیلای غیر خودران رو تجربه می کنن؛ درست همونجوری که اختراع اتومبیل و گسترده شدن اون، اسب سواری رو به یه تفریح بدل کرد.

آلفابت آخرسر راننده رو از اتومبیلای خودران خود به طور کامل حذف کرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *