LSI مخفف عبارت Latent Semantic Indexing به معنی تحت الفظی فهرست بندی معنایی نهفته کلمات و به معنی درست اون، تشخیص درست کلمات و موضوع یه صفحه  است.

مثلا، وقتی عبارت “سئو” جستجو می شه، با به کار گیری سیستم LSI که درون هر موتور جستجویی هست، تشخیص داده می شه، که “سئو” با عبارت “بهینه سازی” یکیه.در حالی که واقعا، این دو، هیچ شباهت ظاهری و کلمه مشترکی ندارن. LSI به موتورای جستجو کمک می کنه تا فرق کلمه “شیر” رو تو یه سایت مربوط به حیوانات، نسبت به سایت مربوط به لوازم سرویس بهداشتی یا صفحه مربوط به لبنیات، تشخیص بدن.

به طور خلاصه، سیستم LSI ، یه زیر سیستم در الگوریتم موتور جستجوئه، که موتور جستجو رو قادر می کنه تا درک بهتری از موضوع صفحات پیدا کنه.به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، فقط یه زیر سیستمه.همه الگوریتمای موتورای جستجو واسه تشخیص رابطه معنایی کلمات، در LSI خلاصه نمی شه.

اما LSI چیجوری می تونه تشخیص بده؟

پایه کار LSI در سئو، براساس محتوای صفحه و رابطه اون با عنوان صفحه س.سیستم LSI بخشی از هوش مصنوعی گوگل و موتورای جستجوست که به کمک نیروی انسانی، هر روز، پیشرفته تر و هوشمند تر می شن.این سیستم، کل محتوای صفحه و عناوین رو بررسی می کنه و با به کار گیری بانک اطلاعات خود، موضوع صفحه رو تشخیص میده.هر چقدر بانک اطلاعات یه سیستم LSI قوی تر و کامل تر باشه، تشخیص سیستم LSI قوی تر می شه.مثلا وقتی عبارت “بهینه سازی”  جستجو شه، سیستم LSI میفهمه که این عبارت خیلی کلیه و به موضوعات خیلی زیادی مثل “بهینه سازی سایت” ، “بهینه سازی مصرف انرژی”، “بهینه سازی مصرف سوخت” ، “بهینه سازی روشای مدیریت” و … رابطه داره. در نتیجه، یافته های حاصل از این عبارت، خیلی کلیه و شکل های جور واجور سایتا رو پوشش میده.(یعنی کلمات کلیدی کلی که در پست روش درست انتخاب کلمات کلیدی توضیح دادم). بنابر این سیستم LSI زود قضاوت نمی کنه، و یافته های همه موضوعات رو نشون میده.عوضش وقتی، عبارت “بهینه سازی سایت” جستجو می شه، سیستم LSI کلمه “بهینه سازی” رو با “سایت” در بانک اطلاعات خود تطبیق میده و میفهمه، منظور از بهینه سازی، همون SEO یا “بهینه سازی واسه موتورای جستجوئه” و منظور از سایت هم Websiteه.چون بانک اطلاعات سیستم LSI نشون میده که در سایتایی که کلمه “سایت” و “بهینه سازی” به کار رفته، همیشه منظور از بهینه سازی، همون “بهینه سازی سایت واسه موتورای جستجو” است. در نتیجه، موتور جستجو تشخیص میده، که عبارت “بهینه سازی سایت” همون رابطه معنایی رو با “بهینه سازی سایت واسه موتورای جستجو” داره.

سئو

عین همین مثال رو به کلمات چند معنایی گسترش بدید.وقتی در سایتی، کلمه شیر در تگ عنوان استفاده شده، و در بقیه کاراکترای تگ عنوان و داخل محتوا، درباره “آشپزخانه” ، “آلات” ، “سرویس بهداشتی” ، “سینک ظرفشویی” استفاده شده، سیستم LSI تشخیص میده، که اینجا، منظور از کلمه “شیر” ، شیر سرویسای بهداشتیه.بنابر این وقتی عبارت “شیر آشپزخانه” جستجو می شه، بعد از نمایش نتایجی که مثل عبارت “شیر آشپزخانه” در عنوان و محتوای اونا به کار رفته (Exact Match)، به سراغ صفحاتی میره که رابطه معنایی با عبارت “شیر آشپزخانه” دارن.مثل “شیر ظرفشویی” ، “شیر سینک ظرفشویی” و … . یه نکته بسیار ظریف در همین پاراگراف آخر هست.درک درست یه سیستم LSI ، در نمایش نتایجی که مثل عبارت “شیر آشپزخانه” در اونا به کار رفته موثره. فرض کنین، یه سایت تفریحی، درباره وسواس به صدای چکه شیر آشپزخانه نوشته.بنابر این در عنوان و محتوای اون چندین بار کلمه “شیر آشپزخانه” به کار رفته.فکر می کنین، درسته که این مطلب، با عبارت “شیر آشپزخانه” در بالاترین جایگاه یافته های یه موتور جستجو باشه؟!! اینجاس که LSI ، نقش اجرا می کنه و حتما، هر صفحه ای که محوریت اون عین عبارت جستجو شده (Exact Match) ، در اولیت قرار نمی ده.

گوگل دارای قوی ترین سیستم LSIه و فرق ضعف LSI بینگ و یاهو و بقیه موتورای جستجو نسبت به گوگل، شدیدا محسوسه.

ما چیکار کنیم که سایت ما با در نظر گرفتن LSI واسه گوگل و موتورای جستجو، در حالت ایده آل باشه؟

احتیاجی نیس هیچ کاری انجام بدین.فقط طبیعی بنویسین و به خاطر سئو، مطلب خود رو مصنوعی نکنین و به keyword stuffing دچار نشید.بعضی وقتا، علم بیشتر در سئو، منتهی به بهینه سازی زیادتر از اندازه می شه.تلاش نکنین، خود رو جای موتور جستجو بذارین و درباره LSI اون نسبت به سایت خود قضاوت کنین.طبیعی بنویسین.کپی و ویرایش نکنین.از نرم افزار واسه تولید محتوا استفاده نکنین.کلی ننویسین.مزرعه محتوا نباشین.ترجمه گوگلی و سیستمای ترجمه رو در سایت خود قرار ندین.واسه کاربر بنویسین نه واسه گوگل و موتورای جستجو..کلمات کلیدی اصلی خود رو در عنوان و H1 و محتوا بذارین و هیچ کار خاص دیگری لازم نیس بکنین.چون طبیعی نوشتن، منتهی به بهینه شدن کلمات کلیدی LSI می شن..خلاصه این چند خط این می شه: طبیعی و به درد بخور و با رعایت اصول On Page SEO بنویسین.

دسته‌ها: علمی-آموزشی