آزمایش چربی خون یک آزمایش کلی از سلامتی قلبه. این آزمایش مقدار کلسترول کل، لیپوپروتئین پُرچگالی (کلسترول خوب)، لیپوپروتئین کم چگالی (کلسترول بد) و تری گلیسرید خون رو نشون می ده. با دانستن اعداد حاصل از این آزمایش، می تونین با تغییراتی در سبک زندگی تون و کاهش چربی خون خود، خطر بروز مریضیای قلبی رو کاهش بدین و به حفظ سلامتی تون کمک کنین. واسه کاهش چربی خون و افزایش سطح سلامتی تون، قدمای زیر رو دنبال کنین.

۱. آزمایش چربی خون بدین

باید بدونین که اعداد حاصل از آزمایش تون باید در چه محدوده ای باشن. مقدار مناسب واسه کلسترول کل، کمتر از ۲۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر (mg/dl) است. میزان کلسترول خوب تون باید کمه کم ۶۰ میلی گرم بر دسی لیتر باشه تا خطر مریضیای قلبی در شما کم بشه. کلسترول بد (LDL) خون تون باید از میزان کلسترول خوب کمتر باشه. سالم ترین محدوده واسه کلسترول بد خون، کمتر از ۱۰۰ میلی گرم بر دسی لیتره. میزان تری گلیسرید خون تون هم بهتره کمتر از ۱۵۰ میلی گرم بر دسی لیتر باشه.

۲. با تغییر سبک زندگی، میزان کلسترول خوب خون رو زیاد کنین

میزان لیپوپروتئین پرچگالی خون تون رو زیاد کنین. متخصصین از لیپوپروتئین پرچگالی با عنوان کلسترول خوب یاد می کنن. با تغییراتی در سبک زندگی تون می تونین میزان کلسترول خوب خون تون رو زیاد کنین. مثلا:

  • اگه سیگاری هستین، اونو ترک کنین.
  • اگه اضافه وزن دارین، می تونین با کم کردن هر ۲۷۰۰ گرم از وزن تون، یک واحد کلسترول خوب خون رو زیاد کنین.
  • با هر روشی که می تونین، میزان فعالیت فیزیکی تون رو زیاد کنین.
  • به جای چربیای مضر، از چربیای سالم استفاده کنین.
  • از مصرف نوشیدنیای الکلی دوری کنین، چون این کار خطرات زیادی واسه سلامتی تون به دنبال داره.

۳. با تغییر رژیم غذایی، میزان کلسترول بد خون رو کاهش بدین

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   واسه چاق شدن صورت چیکار باید کرد؛ راهنمای کامل 

بهترین روش واسه رسیدن به این هدف، ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی تونه. میزان فیبر دریافتی به ویژه فیبر محلول رو زیاد کنین. با افزایش مصرف فیبر، میزان جذب کلسترول از دستگاه گوارشی تون کاهش پیدا میکنه. می تونین با افزایش مصرف غلات کامل، میوه های تازه، سبزیجات و حبوبات، میزان فیبر دریافتی تون رو زیاد کنین. چاقی عاملیه که می تونه کلسترول بد خون تون رو افزایش بده. تغییراتی در رژیم غذایی مثل افزایش مصرف فیبر، می تونه در کنترل وزن به شما کمک کنه. بدیهیه که ورزش و افزایش فعالیت فیزیکی هم به کاهش وزن کمک می کنن. افزایش فعالیتای فیزیکی موجب کاهش کلسترول بد خون تون می شه.

۴. با تغییراتی در زندگی، میزان تری گلیسرید خون تون رو کاهش بدین

از مصرف غذاهای پُرشکر و غذاهای فرآوری شده خودداری کنین. قندهای آسون موجب افزایش تری گلیسرید خون می شن. مصرف چربیای ترانس هم باعث افزایش تری گلیسرید خون می شه. واسه همین باید اونا رو هم از رژیم غذایی تون حذف کنین. به جای چربیای ترانس از چربیای سالمی مثل چربیای سالم گیاهی، چربی ماهی و بقیه چربیای مفید، بیشتر استفاده کنین. بقیه کارایی که می تونن موجب کاهش تری گلیسرید خون تون شن، همونایی هستن که در موارد ۲ و ۳ به اونا اشاره کردیم. در صورت ضرورت می تونین واسه کاهش وزن، افزایش فعالیت فیزیکی، ترک سیگار و … از دکتر تون راهنمایی بخواهید.

سخن آخر

اگه تغییراتی که در سبک زندگی تون ایجاد می کنین کافی نیستن، می تونین از دکتر تون بخواهید به خاطر کنترل کلسترول خون تون، داروهایی مثل نیاسین یا استاتین واسه تون تجویز کنه. اگه حالا هم به مریضیایی مثل دیابت یا فشار خون بالا گرفتار هستین، علاوه بر کنترل کلسترول، اونا رو هم کنترل کنین تا از خطر بروز مریضیای قلبی کم کنین.

برگرفته از: livestrong