دانلود پایان نامه

فجیره، کشورهای قطر، بحرین وکویت توسط شناورهای(تجاری، صیادی و…) به سواحل استان های ساحلی هرمزگان، بوشهر، خوزستان وشهرستان چابهار انتقال و به صورت غیر قانونی (قاچاق) از مبادی رسمی وغیر رسمی وارد کشور می گردد.
بخش دیگری از کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می گردد ساخت کشورهای اروپایی می باشد که این نوع کالاها بصورت تجاری وارد کشورهای همسایه(ترکیه، عراق، آذربایجان و…) می گردد وسپس به شیوه های مختلف از طریق مبادی رسمی وغیر رسمی و بصورت قاچاق وارد کشور می گردد . همچنین بخشی از تولیدات کشورهای همسایه ازجمله ملبوسات و مسنوجات، مشروبات الکلی، بلورجات، میوه جات و… از طریق مبادی رسمی وغیر رسمی بصورت قاچاق وارد کشور می گردد. (همان، ص95)
2-3-10-2- کشورهای عربی حوزه خلیج فارس
تجارت وتبادل کالا بین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از سالها قبل از طریق تردد شناورها به بنادر کشورجمهوری اسلامی ایران صورت می گرفته. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تأثیر مسایلی از قبیل؛ فعال شدن شرکتهای چند ملیتی، جنگ تحمیلی، محاصره اقتصادی و… باعث گردید تا بعضی ازکشورهای عربی حوزه خلیج فارس بویژه دبی تبدیل به یکی از مراکز مهم برای تأمین کالای مورد نیاز ایران گردد. وجود تجار ایرانی درکشورهای عربی حوزه خلیج فارس، نزدیکی کشورهای عربی به سواحل جمهوری اسلامی ایران، وجودامکانات هوایی و دریایی حمل کالا، سهل الوصول و سریع بودن تهیه کالا، عدم فعالیت جدی در مناطق آزاد ایران، قوانین و مقررات دست و پا گیر گمرکی و بانکی و مشکلات عدیده دیگر باعث حفظ موقعیت تجاری بندر جبل العلی در دبی در قبال تأمین کالاهای مورد نیاز ایران گردیده. می توان گفت در این راستا ایران نقش اساسی در رشد وافزایش صادرات مجدد دبی را ایفا نمود و دلایل دیگری در این زمینه وجود داردکه عبارتند از:
• ترددتعدا قابل توجهی شناور صیادی وتجاری به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس.
• تعدد دفاتر گمرکی در جنوب کشور.
• کافی نبودن اقدامات کنترلی گمرک در بعضی از دفاتر گمرکی.
• استقرار نامناسب دفاتر گمرکی در جنوب کشور.
• وجود خورهای متعدد که امکان تخلیه و بارگیری را فراهم می نماید.
• وجود تعداد زیادی روستاها و شهرهای مشرف به ساحل.
• وجود بیش از 2200 کیلومتر مرز آبی.
• وضعیت نامطلوب سکنه مرزی از لحاظ اشتغال.
• کافی نبودن اقدامات کنترلی در دریا.
• وجود جزایر متعدد ایرانی.
• وجود مناطق آزاد تجاری و صنعتی قشم وکیش وچابهار.
• کمبود پاسگاههای ساحلی ناجا.
• قانونمند نبودن تردد شناورهای در آبهای داخلی و دریای سرزمینی.
• وجود اسکله های اختصاصی و ویژه در سواحل جنوب.
• ضعف قوانین موجود در ارتباط با برخورد با شناورهای حامل کالا در دریا.
• کافی نبودن اقدامات کنترلی حراست شیلات از شناورهای صیادی.
کالاهایی که ازکشور های حوزه خلیج فارس وارد می گردد عمدتاً منسوجات، ملبوسات، کالای لوکس، سیگار، پارچه، لوازم صوتی و تصویری، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی، قطعات رایانه،کالاهای ممنوعه (مشروبات الکلی،تجهیزات دریافت از ماهواره، موادمحترقه، تجهیزات پلیسی) و…می باشد که اکثراً تولید کشورهای اروپایی است اما کالاهایی که از ایران خارج می گردد؛ کالاهایی است که تولید داخلی و منابع ملی و سرمایه ای می باشد مهمترین آنها؛ قاچاق فرآورده های نفتی، دام سبک وسنگین، اموال فرهنگی وتاریخی، وحوش و پرندگان شکاری، زعفران،پسته و… است. (همان، صص96- 97)
2-3-10-3-کشورهای همسایه غربی
عوامل متعددی در مرزهای غربی باعث گردیده تا روند ورود کالای قاچاق در این مرزها افزایش یابد که از جمله به عوامل تأثیرگذار ذیل می توان اشاره کرد.
➢ وضعیت سکنه مرزی (روستاهای مرزی،خویشاوندی سکنه دو سوی مرز، بیکاری).
➢ صعب العبور بودن مرزها.
➢ ضعف اقدامات کنترلی مرزبانان متقابل .
➢ کمبود امکانات و تجهیزات پاسگاهای مرزی.
➢ عدم کنترل مناسب از سوی متولیان بازارچه های مرزی.
➢ تحت کنترل عملیاتی بودن ناجا در بخشی از مرز.
➢ عدم وحدت رویه محاکم قضایی در برخورد با عوامل قاچاق.
➢ حمایت بعضی از مسئولین محلی و سیاسی از عوامل قاچاق به منظور کاهش بیکاری و رونق اقتصادی در منطقه.
➢ عدم هماهنگی بین مسئولین سیاسی، قضایی و انتظامی منطقه.
➢ حمایت کشورهای متقابل از قاچاق کالاهای خروجی و ورودی به جهت احتیاج به درآمدزایی حاصل از قاچاق و مایحتاج مردمی.
کالاهایی که ازکشور های همسایه غربی وارد می گردد عمدتاً منسوجات، ملبوسات ، کالای لوکس، سیگار، پارچه، لوازم صوتی و تصویری، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی، قطعات رایانه،کالاهای ممنوعه (مشروبات الکلی، اسلحه ومهمات، تجهیزات دریافت ازماهواره، موادمحترقه) و… می باشد که اکثراً تولید کشورهای اروپایی و بعضاً کشورترکیه است. اما کالاهایی که از ایران خارج می گردد؛ کالاهایی است که تولید داخلی و منابع ملی و سرمایه ای می باشد مهمترین آنها؛ قاچاق فرآورده های نفتی، دام سبک و سنگین، اموال فرهنگی وتاریخی، مواد غذ ایی و اقلام یارانه ای است. (همان، صص97- 98)
2-3-10-4- کشورهای همسایه شرقی
اگر چه ورود مواد مخدر از طریق مرزهای شرق، کلیه امور استان های شرقی کشور را تحت الشعاع قرار داده ولی باید به این نکته توجه نمود که وضعیت کشورهای پاکستان و افغانستان وهمچنین مرزهای گسترده باعث گردیده علاوه بر ورود مواد مخدر حجم قابل ت
وجهی کالای قاچاق از طریق مرزهای شرقی وارد کشور گردد. کالاهایی که از پاکستان وارد می گردد عمدتاً منسوجات، ملبوسات، میوه جات، احشام (دام سبک وسنگین) و…می باشد که تولید کشور پاکستان است اما کالاهایی که از مرز افغانستان وارد می گردد کالاهایی است که اکثراً از کشورهای جنوب آسیای شرقی بصورت ترانزیت ازخاک جمهوری اسلامی ایران عبور و به کشور افغانستان وارد می شوند وسپس بخشی از این کالاها بطریق قاچاق و با شیوه های مختلف وارد استان های شرقی کشور می گردد.که در این مورد نیز می توان به عوامل تأثیر گذار که در مرزهای غربی به آن اشاره شد توجه نمود. اما کالاهایی که از ایران خارج می گردد؛ کالاهایی است که تولید داخلی، منابع ملی و سرمایه ای می باشد مهمترین آنها؛ قاچاق فرآورده های نفتی، اموال فرهنگی وتاریخی، مواد غذ ایی و اقلام یارانه ای، زعفران و… است. (همان، ص98)
2-3-10-5-کشورهای همسایه شمالی
در حال حاضر ورود کالا از کشورهای همسایه شمال شرقی قابل توجه و چشمگیر نمی باشداما حجم ورود کالا از کشورهای همسایه شمال غربی (جمهوری آذربایجان ونخجوان)چشمگیر و قابل توجه می باشد. بویژه اینکه از این مرزها کالاهای ممنوعه شرعی وارد می گردد .
وضعیت استقر ار روستاهای مرزی که بعضاً در نقطه صفر مرزی واقع شده اند و همچنین قابل تردد بودن رودخانه های مرزی باعث گردیده تا عوامل قاچاق از این موقعیت جهت ورود کالا نهایت استفاده را ببرند واز طرفی گذرهای مرزی آستارا، بیله سوار وجلفا معبری جهت ورود کالای قاچاق گردیده. ضمناً بخشی از کالاهای ترانزیت شده به کشور نخجوان پس از ورود به نخجوان در پوشش کالای مسافری و بیش از سقف تعیین شد ه از طریق گذر مرزی جلفا وارد کشور می گردد. (همان، ص99).
2-3-11- آثار و پیامدهای قاچاق کالا
یکی از ابعاد بسیار مهم قاچاق کالا تأثیر منفی آن در امنیت ملی است. قاچاق کالا به طرق مستقیم وغیر مستقیم امنیت ملی کشورها را تهدید می کند. قاچاقچیان برای فعالیت های پنهانی خود مجرای بسیار خوبی برای رخنه به اقتصاد، فرهنگ، بهداشت و…جامعه دارند. اصولاً هدف و انگیزه اصلی قاچاق سودآوری است و قاچاقچیان برای نیل به این هدف تمامی اصول اخلاقی، ملی، و مذهبی را زیر پا می گذارند. برای آشنایی بیشتر با هریک از این ابعاد آنها را به اختصار توضیح خواهیم داد. (سیف، 1387، ص83)
2-3-11-1- آثار اقتصادی قاچاق کالا
قاچاق کالا یا تجارت زیرزمینی(نقل وانتقالِ کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی) بدین سبب مذموم شمرده می شود که سیاست های اقتصادی و بازرگانی ای را که دولت ها برای احیای موقعیت اقتصادی کشورشان اعمال می نمایند بی اثر یا کم اثر می کند. تحقق نیافتن درآمدهای پیش بینی شده دولت، اتلاف منابع ارزی، ضعیف شدن توان پیش بینی دقیق اوضاع اقتصادی برای عاملان اقتصادی، و ایجاد فضای رقابت نابرابری برای تولید داخلی در اقتصاد همگی از جمله آثار و پیامدهای منفیِ اقتصادی قاچاق کالایند . (همان، ص84)
2-3-11-1- 1- روی نیاوردن به تجارت قانونمند
تجارت، در چار چوب قوانین و مقررات یکسان و شفاف، دولت را درتحقق درآمدهای پیش بینی شده از محل حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالاهای وارداتی کمک می کند و درکاهش اتکای بودجه عمومی به درآمد حاصل از صدور نفت مؤثر خواهد بود. 35 از سوی دیگر، تجارت قانونمند امکانِ اِعمال سیاست های بازرگانی اتخاذ شده به منظور بهبود ساختار و موقعیت اقتصاد ملی را به وجود می آورد و از اتلاف منابع ارزی ای جلوگیری می شود که از طر یق قاچاق کالا از اقتصاد ملی خارج و صرف واردات کالاهایی می شود که شاید نیاز واقعی اقتصاد به آنها در حد صفر باشد. (همان، ص85) .
2-3-11-1- 2-کاهش میزان اشتغال
در کشور ما برای مقابله با بحران بیکاری و تبدیل آن به فرصتی اقتصادی باید سالیانه یک میلیون فرصت شغلی پایدار ایجاد شود و این درحالی است که رقم در بهترین سال ها به پانصد هزار هم نرسیده است. بر اساس آمار سازمان بین المللی کار، هر یک میلیارد دلار قاچاق کالا یکصد هزار فرصت شغلی را درکشور مقصد از بین می برد و درحالیکه ایران با بحران بیکاری و سیر صعودی فعالان جویای کار رو به روست، با ورود6 میلیارد دلار قاچاق کالا حدود ششصد هزار فرصت شغلی کشور نابود می شود.
بر مبنای محاسبات انجام شده کارشناسان اقتصادی ، قاچاق سالیانه حدود 2 میلیارد دلار کالا منجر به افت تولیدات صنعتی به میزان 8 درصد می شود. بنابراین، تأثیر قاچاق بر تولیدات ناخالص داخلی کاملاً ملموس است. افت تولیدات صنعتی بر اشتغال در جامعه تأثیرات نامطلوبی می گذارد و به عبارت دیگر، مشکل اشتغال را دامن می زند. با 2 میلیارد دلار ارزش قاچاق کالا در ایران می توان دویست هزار فرصت شغلی ایجاد کرد. بنابراین، قاچاق کالا فرصت های سرمایه گذاری را برای ایجاد اشتغال مولد و مؤثر در رشد تولید ناخالص داخلی از بین می برد.36 (همان، ص86)
2-3-11-1-3-کاهش تولید داخلی : قاچاق کالا به کاهش تولیدات صنعتی منجر می شود و فرصت های سرمایه گذاری را برای ایجاد اشتغال مولد و مؤثر در رشد تولید ناخالص داخلی از بین می برد. رواج قاچاق کالا و سرمایه گذاری در این بخش، به دلیل سود آوری بسیار زیاد آن، موجب می گردد که سیاست گذاری در امور تولیدی و اشتغال زا کاهش یابد، درنتیجه تولیدات ملی و داخلی که توان کافی برای رقابت با تولیدات مشابه خارجی را ندارند آسیب می بینند و در برخی مواقع به زیان دهی، ورشکستگی، و درنهایت به تعطیلی فعالیت آن واحدهای تولیدی منجر می گردد. از طرف د
یگر، قاچاق کالا سیاست های تجاری را خنثی می کند و در تخصیص و مصرف ارز اخلال به وجود می آورد. دولت بر اساس وضعیت ارزی کشور سیاست هایی را در مورد حجم واردات و صادرت وضع می کند، ولی قاچاق کالا هدف های دولت را در توازن تجاری و سیاست های بازرگانیِ اتخاذ شده بی اثر می سازد، زیرا قاچاق کالا به داخل بر اقتصاد ملی هزینه ارزی تحمیل می کند و قاچاق کالاهای صادراتی نیز باعث می شود که هدف های اقتصادی دولت از بُعد نظارت بر خروج ارز تأمین نشود. (همان، ص87)
2-3-11-1-4- کاهش درآمدهای دولت
قاچاق کالا، در عمل، با پرداخت نشدن مالیات (عوارض و…) به دولت مستقیماً باعث کاهش درآمدهای دولت می شود. درحالی که دولت برای تأمین هزینه های جاری و عمرانی با کسری درآمد (کسری بودجه) مواجه است و محقق نشدن بخشی از درآمدهای ورود قانونی کالا مشکل دولت را در تأمین منابع درآمدی بیشتر می کند، در حالی که تحقق این گونه درآمدها کمک بسزایی به کاهش کسری بودجه دولت است. (همان، ص88)
2-3-11-1-5- برقرار نبودن عدالت مالیاتی
وجود اقتصاد

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   پایان نامه رایگان درموردحقوق بشر، افکار عمومی، حقوق بشری، آیین دادرسی

0 thoughts on “پایان نامه با واژگان کلیدی قاچاق کالا، خلیج فارس، تولیدات صنعتی، فرآورده های نفتی

دیدگاهتان را بنویسید